Headere

Headere, slik som H1 og H2-tags, er en av mange html-elementer som søkemotorene bruker for å forstå hva en nettside handler om.

Headere skal gjenspeile den logiske strukturen på nettsiden din. Hovedoverskriften skal være kodet som H1, mens overskriftene som eventuelt dukker opp lengre ned skal være kodet som H2. Headere kan sammenlignes med overskriftene i nyhetsartikkel eller et word-dokument. H1 er den øverste og viktigste overskriften, og H2 er de mindre overskriftene lengre ned i artikkelen.

Hvordan implementere headere i praksis?

For nettbutikker hvor kategorisidene får mest SEO-kjærlighet, bør kategorinavn plasseres i H1, mens alle de tilhørende produktene bør ligge som H2.

På enklere livs Hus og Hage-kategori ligger ”Hus og Hage” som H1, men alle tilhørende produkt ligger på rekke og rad i H2.

På produktsider hører produktnavnet hjemme i H1, mens andre eventuelle overskrifter bør ligge som H2.

På produktsiden for familieladeren ligger ”familielader” som H1, mens ord som ”produktinfo”, ”omtale”, ”skriv din egen omtale” legges i H2.

Hvor viktig er headere for seo?

Kommer du deg langt opp i det organiske søket ved å implementere H-tags etter best practice? Dessverre ikke. I likhet med mange andre tekniske SEO-elementer er dette en form for hygienefaktor – noe som bør være korrekt implementert i bunn, og som legger et best mulig grunnlag for å rangere ved hjelp av moderne SEO-faktorer som innhold, sidestruktur og brukeropplevelse.

Les mer om andre SEO begreper i den periodiske SEO tabellen.