Hopp til hovedinnhold

Keyword stuffing

Søkemotorer tar primært utgangspunkt i ordene på en nettside for å tolke innhold og avgjøre relevansen opp mot ulike søkefraser. Betyr dette at flere nøkkelord i teksten får deg til å rangere bedre?

Vel, i SEO’s ”gamle dager” var det å fylle en nettside med de ordene man ønsket å rangere på (keyword stuffing) en taktikk som fungerte. Dersom målet var å rangere på ordet ”flyreiser”, kunne man ganske enkelt repetere ordet ”flyreise” hundre ganger i teksten på en side. En noe mer sofistikert strategi kunne være å krydre tekstene med setninger som:

”Her finner du flyreiser, og billige flyreiser til mange destinasjoner. Vi videreformidler flyreiser fra mange flyoperatører. Flyreiser er en kjapp en enkel måte å reise på”. Du finner et stort utvalg av flyreiser hos oss”.

En enda mer sofistikert tilnærming var å liste opp søkeordene gang på gang nederst eller i kanten på en side, for så å kamuflere dem med CSS-koding slik at de var usynlig før brukernes øyne, men synlig for dens tids mindre intelligente søkemotorer.

Det er flere år siden denne jukse-taktikken fungerte, men i SEO-miljøet eksisterer det fortsatt utdaterte oppfatninger knyttet til hva som skaper resultater. Etterhvert som søkemotorenes algoritmer ble mer avanserte, snakket man om begreper som ”keyword density” hvor man forsøkte å optimalisere en side best mulig ved å nevne søkeordet X antall ganger fordelt på tekstlengde. Fremgangsmåter som dette er nå fullstendig utdaterte, og takket være Hummingbird-oppdateringen til Google legges det nå større vekt på bruk av synonymer og selve meningen og kvaliteten på innholdet.

Har du sider på nettstedet ditt som bærer preg av keyword stuffing vanker det straffeutmåling fra Google, og brukere som møter på slike sider vil umiddelbart konkludere med at du er en useriøs aktør.

Les mer om andre SEO begreper i INEVO’s periodiske SEO tabell.