Hopp til hovedinnhold

Lokalitet

Det er ikke alltid tilstrekkelig å sørge for at Google forstår at du opererer innenfor Norges grenser. Hvis du tilbyr varer og tjenester innenfor mer avgrensede geografiske områder, er det viktig at du gir Google tydelig signal om dette.

Har du fysiske butikker forskjellige plasser i Norge, og har en nettside som er en nettbutikk eller fungerer som en digital varekatalog, er det viktig at nettsider for hver fysiske butikk er optimalisert med blant annet title-tags og meta-descriptions som signaliserer at den aktuelle butikken finnes i f.eks Trondheim.

Driver du et rørleggerfirma eller advokatkontor er det enda viktigere å optimalisere sidene mot det aktuelle lokalgeografiske området, siden søk etter tjenester i hovedsak dreier seg om å finne aktører i spesifikke områder. Her er sider som Google Places, Trip Advisor og andre lokale søketjenester viktig å ha en tilstedeværelse på.

Som digitalbyrå ser vi i INEVO at det ofte er et stort forbedringspotensial der ute når det kommer til å optimalisere butikk- og tjenestesider mot lokal geografisk tilstedeværelse. Moz, som er verdens mest anerkjente powerhouse innen SEO og inbound marketing, opprettet nylig Moz Local, en software-tjeneste som spesialiserer seg mot nettopp dette.