Hopp til hovedinnhold

Mobil

Er nettstedet ditt mobilvennlig? I mai 2015 gikk Google offisielt ut med tall som sa at søk på mobil og nettbrett (mobile) har oversteget antall søk fra konvensjonell pc (desktop).

Sider som ikke er mobilvennlige, blir straffet
Søkemotorer prioriterer sine brukere høyest, og for å stimulere til økt mobiltilpasning straffes nå nettsteder som ikke stemples som mobilvennlige av søkemotorene. 21. April 2015 kom algoritmeoppdateringen som gjør at ”mobiluvennlige” sider stiller dårligere i rangeringskampen mot andre sider, når søket utføres på mobil.

Selv om moderne smarttelefoner er utstyrt med store og høyoppløselige skjermer, stilles det det helt andre krav til hvordan en mobiltilpasset nettside skal se ut:

  • Størrelsen på fonten må være lesbar uten at man behøver å zoome.
  • Faller innholdet innenfor skjermen slik at slipper å scrolle sideveis og zoome?
  • Bruker siden software som ikke støttes av mobiltelefoner og nettbrett, slik som Flash?
  • Er lenker og knapper plassert langt nok fra hverandre slik at enkelt kan trykkes på?
  • At siden ikke bruker for lang tid på å laste når mobilen ikke er har tilgang på raskt wifi-nett er en viktig hygienefaktor.

Hvordan sjekke om siden er mobiltilpasset?
Google har gjort det svært enkelt å sjekke om nettsteder tilfredsstiller krav til mobilvennlighet med en enkel test som diagnostiserer og gir konkrete instrukser til gjenstående tiltak.

Du kan få et innblikk i eventuelle feil som inntreffer for mobilbrukere som besøker siden din i Mobile Usability Report i Google Search Console.

Du kan også sjekke hvordan mobilversjonen av sidene din oppfører seg ved å besøke dem med egen mobiltelefon.