Hopp til hovedinnhold

Strukturert data

Strukturert data (også omtalt som ”semantisk data”, ”rich snippets” og ”Schema org” ) dreier seg om data/informasjon/markup som forteller søkemotorene hva innholdet som vises frem i søkeresultatet handler om.

Tekniske konsepter som dette gir mest mening ved bruk av eksempler, så la oss se på hvordan strukturert data ser ut i praksis:

Strukturert data handler altså om å utheve vise informasjonsbiter for en side i søkeresultatet. For en skomodell vil det være nærliggende å utheve bilder av skoene, samt pris, farger og lagerstatus.

For matoppskrifter er det relevant å utheve ”biter” som tilberedningstid, bilde og stjerner (anmeldelser).

Det er lett å se hvorfor ordet ”rich snippets” er en av de mange betegnelser på dette: siden din i søkeresultatet fremstår mer beriket, og med informasjon som strekker seg lengre enn de ordinære tekstelementene.

Hvorfor bruke strukturert data?
Søkemotorene er som vi vet nokså hemmelighetsfulle rundt hvordan deres algoritmer vekter ulike elementer på en gitt nettside, og mye later til at det å bruke strukturert data ikke er en direkte rangeringsfaktor. Likevel vet vi at en side som har gode og relevante data uthevet i sitt søkeresultat vil få flere klikk enn en tilsvarende side som ikke har implementert dette. Det er også stor enighet i SEO-miljøet at strukturert data vil bli langt viktigere i fremtiden.

Med strukturert data gis man mulighet til å vise frem viktig innhold til brukeren før han besøker siden, og siden de fleste nettsteder per dags dato ikke bruker dette, vil man dominere og skille seg mer ut i søkeresultatet enn konkurrentene.

Google Shopping er en funksjon i Google-søket som har økt i omfang de siste par årene. Flere eksperter innen netthandel spår at vi om noen år vil foreta mange av kjøpene via Google Shopping-grensesnittet uten å gå inn til selve nettbutikken. Her vil vi få mulighet til å filtrere etter størrelser, pris, farger og typer, og Google Shopping henter frem produktene fra de nettbutikkene som tilbyr produkter som matcher våre behov.

Strukturert data som inneholder produktenes ulike attributter vil være en forutsetning for at produkter skal hentes frem i dette grensesnittet. Dersom mange av kjøpene på nett finner sted utenfor nettbutikken slik som i en avansert versjon av Google Shopping, går man som e-handelsaktør glipp store muligheter ved å ikke ha orden på sine strukturerte data.

Hvordan?
Strukturert data (Schema.org) utheves ikke av Google automatisk. Det er en form for ”vokabular” med tilhørende tags som tilføyes HTML-koden. I kjent stil har Google gode retningslinjer med tilhørende testverktøy som hjelper deg med implementere strukturert data riktig:

https://www.google.com/webmasters/markup-helper/u/0/