Hopp til hovedinnhold

Tidsaktuelt

Er informasjonen om temaet tilstrekkelig oppdatert?

Når alt annet er likt vil søkemotorene favorisere det nettstedet med det nyeste og mest oppdaterte innholdet for en bestemt søkefrase.

For nettbutikker vil denne tidsaktuelle dimensjonen ha minimal betydning. Det vil alltid være en stor fordel å kunne tilby de nyeste og mest oppdaterte produktene, men fordelen med dette drives av kundetilfredshet og etterspørsel, ikke av mekanismer i Google-algoritmen.

Når innhold favoriseres for å være spesielt tidsaktuelt, skyldes dette en komponent av Google-algoritmen kalt Query Deserved Freshness. Dette er en dimensjon som har størst relevans for nettaviser, magasiner, informasjonssider, etc.

Når det er viktig å være ute med siste nytt?
Et søk etter ”skogbrann” vil vanligvis generere søkeresultatet hvor oversikter over store skogbranner, leksikonartikler og lignende havner øverst. Dersom en større skogbrann oppstår vil for eksempel nyhetsartikler, informasjonssider angående evakuering knyttet til den aktuelle skogbrannen bli løftet høyt opp i søkeresultatet i den aktuelle perioden hvor skogbrannen herjer, og mens denne typen informasjon er etterspurt av søkerne, blant annet fordi de besvarer spesielt tidsaktuelle informasjonsbehov som søkerne er på utkikk etter.

Ingen garanti..
For en nettbutikk som satser på content marketing, vil nye og oppdaterte artikler og annet ferskt innhold gi deg et ekstra dytt i rangeringene hos Google. Innhold som tar for deg tidsaktuelle trender vil få ekstra favorisering her. Å kunne skilte med en måned gammel artikkel er likevel ikke en garanti for å trone på toppen av Google dersom konkurrerende artikler er bedre på andre måter i Googles øyne.