Hopp til hovedinnhold

URL

Hold den relevant og lesbar for brukerne dine
Url er en adresse som spesifiserer hvor en ressurs (i de fleste tilfeller en nettside) befinner seg, og en oppskrift for hvordan den skal hentes frem. I SEO-sammenheng har den en viktig funksjon: den søkemotorene og brukerne ledertråder om hva en bestemt nettside omhandler og inneholder.

Når Google-roboten crawler nettsiden din, leser den tekstene, følger lenkene, og analyserer en rekke elementer og data for å forstå hva sidene handler om. Ett av disse elementene er url’en, og det er viktig at denne inneholder de riktige og viktige søkeordene, og at disse har en logisk plassering i url’en.

Hvilke av disse er en god url for en langrennski-kategori?

1. https://www.intersport.no/vinter/langrenn/langrennski
2. https://www.intersport.no/index.php/topic4/group=11439

Hvilken av disse url’ene gir Google-roboten et godt signal på at siden handler om langrennski? Ikke bare forteller den Google at den omhandler langrennski, men brukeren vil også forstå innholdet. I tillegg kan brukeren navigere seg tilbake til den generelle langrennskategorien kun ved å fjerne den siste slug’en, altså /langrennski.

Best practices
– Hold url’ene så korte og beskrivende som mulig
– Bruk relevante ord som beskriver innholdet på siden
– Bygg dem slik at brukeren kan fjerne deler av den til navigere seg rundt på siden
– Unngå å bruke ukjente parametre slik som tall og kryptiske forkortelser

Moz.com tilbyr antageligvis verdens beste url-retningslinjer:

Hva med redirects fra gamle til nye url’er?
Mange webmastere vegrer deg for å forbedre url-anatomien på nettstedet sitt da dette innebærer å sette opp 301 redirects fra gamle url’er til de nye, en prosess hvor den nye url’en mister noe av sitt opprinnelige rangeringspotensial (ca. 15%). Denne vegringen har i løpet av de siste ukene blitt grunnløs, da Google offentlig bekreftet at en 301 redirect ikke medfører tap av en sides rangeringspotensial. Les mer om dette hos Moz