Hopp til hovedinnhold

Vertikalt

Er sidene dine optimalisert for de mer spesialiserte søkemotorene, og ikke bare Gode Gamle Google? Har du også fått med deg og forstått micromoments?
Den ”vanlige” Google-søkemotoren har som oppgave å samle sammen generelle og brede treff fra hele internett. Den utfører med andre ord nokså horisontale søk.

Samtidig finnes det en rekke andre søkemotorer og søkeplattformer som er mer spesialiserte mot andre typer innhold og medieformater. Disse går mer vertikalt til verks, fremfor å levere de brede og generelle treffene. Eksempler på slike er:

En helhetlig strategi for SEO bør også ta stilling til disse mer spesialiserte tjenestene. Litt for mange personer innenfor SEO-feltet, både konsulenter og kunder, har et ensidig fokus på at bestemte landingsider skal oppnå høye rangeringer på bestemte søkefraser i et konvensjonelt Google-søk. Gode rangeringer er, og vil alltid være viktig, men det er viktig å innse at det finnes noe som heter research- og inspirasjonsfaser i en kundereise, at folk bruker mobile app’er, og trenger raske svar.

Her glir vi over i konseptet mikroøyeblikk..

Hvilket mikroøyeblikk er relevant for deg?


Her må du som merkevare kjenne ditt besøkelsessted. Selger du interiørprodukter, bør du være til stede i din målgruppes inspirasjonsfaser, hvor Pinterest og Google bildesøk er en mye brukt søkeplattform. Youtube brukes nå i stor grad til produkt-research og inspirasjon. Dersom dine produkter og tjenester er egnet for demonstrasjon i videoformat, er Youtube eller Vimoe en egnet plattform.

Micromoments handler om å være til stede i de øyeblikkene kunden etterspør informasjon rundt dine produkter og tjenester. Noen lurer på om de skal kjøpe carving- eller freeride-ski, og de spør Google om informasjon rundt disse typene. Hvis du har et godt guidende innhold rundt ulike alpinski-typer, og samtidig kan vise til ditt brede utvalg, er du et stykke nærmere å vinne kunden. En annen potensiell kunde sitter i en tidlig research-fase for lamper til å henge over spisebordet. Hvis din interiørbutikk har godt og inspirerende innhold rundt lamper på Pinterest, er du til stede i et riktig og viktig øyeblikk – lenge før det ordinære ”sette-seg-ned-og-google-etter-taklamper”-øyeblikket, og utenfor den tradisjonelle søkemotorsøket.

Siden 2015 har Google snakket nærmest ustoppelig om Micromoments, og har åpnet et rikt univers med ressurser for hvordan merkevarer og organisasjoner best bør skreddersy sine søkestrategier for å være til stede hos brukerne i alle dagens øyeblikk hvor de etterspør informasjon. Smarttelefonens inntog spiller selvsagt en viktig rolle siden vi kan spørre Google om det meste til alle tider og på alle steder.

Se punkt nr. 2: 7 SEO-trender og tips for 2017 på hanspetter.info

Les mer om micromoments hos Google