Hopp til hovedinnhold

Ytelse

Dersom lastehastighet til nettsiden din ikke har fått den kjærligheten den fortjener, risikerer du å gå glipp av verdifulle konverteringer og trafikk: høy fart lønner seg!

Hvorfor? Fordi både søkemotorene og brukerne bryr seg om hastigheten (ytelsen). For Google er hastighet alfa og omega – både på betalt (Google Ads) og organisk søk. Google går sjeldent ut med konkrete tall rundt hva som er god ytelse, men mye tyder på at det er snakk om en 3-sekundersregel. Dette betyr for hvert ekstra sekund utover disse 3 siden din bruker på å laste, jo flere minuspoeng gir søkemotorene deg.

Google gikk offentlig ut med å si at hastighet var en rangeringsfaktor i 2010 og mai 2021 blir Core Web Vitals en del av deres algoritme. Mye av grunnen til at hastighet belønnes er hvordan den påvirker brukeropplevelsen. Brukerne som gjør et søk er ofte nådeløse med å klikke seg tilbake til søkeresultatsiden hvis siden bruker flerfoldige sekunder på å laste (dette kalles page abandonment). En annen konsekvens er at brukerne som er inne på nettstedet og navigerer seg fra side til side vil oppleve den trege hastigheten som et kontinuerlig irritasjonsmoment, noe som øker sjansene for at de forlater siden uten å vende tilbake. Har nettsiden din gjennomgående god ytelse, tar det kortere tid før potensielle kunder raskere forstå hva du tilbyr.

Det er gjort mange tester som viser hvordan lav hastighet bidrar til færre konverteringer, blant annet denne fra Kissmetrics som demonstrerer sammenhengen mellom hastighet og page abandonment:

..og denne som viser interessante sammenhenger mellom hvordan ytelse påvirker kjøpsatferd:

Til syvende og sist er søkemotor-algoritmen og brukeratferden to sider av samme sak: førstnevnte er en modell og en refleksjon av hva brukerne opplever som relevante og tilfredsstillende søkeresultater. Brukeratferd, samt direkte og indirekte brukerengasjement, har de siste årene blitt et viktigere og mer reelt rangeringssignal.

Hvilke grep kan du ta for å bedre ytelsen på siden?
I likhet med de fleste tiltak som kan gjøre nettstedet ditt bedre søkemotoroptimalisert i en verden hvor man ikke lenger kan ”nerde” seg oppover i søkeresultatet (slik man kunne tidlig på 2000-tallet), krever de fleste ytelsesforbedringer en god porsjon arbeid uten at det vil virke avskrekkende for en utvikler med god teknisk innsikt. Noen av tiltakene er:

  • Optimaliser bildene dine for web. Med Photoshop og tilsvarende programvare kan du minimere bildene ved å bruke ”save for web”-funksjonen. Formålet er å minimere filstørrelsen, slik at lastetiden går ned.
  • Benytt ”server side caching” – Her opprettes en html-side for en url slik at dynamiske sider ikke trenger å ”bygge opp” en side fra scratch hver gang en url blir ”requested”.
  • Minimer antall http-requests. En nettside vil laste raskere hvis den venter på færre slike requests. Dette gjøres ved å redusere antall items som skal lastes opp hver gang en ny side besøkes, slik som scripts, stiler, sheets og bilder.
  • Bygg nettstedet ditt basert på AMP (Accelerated Mobile Pages). AMP er et standard rammeverk for nettsider som muliggjør raskere nedlasting og rendering ved sidene er bygget på flere standardiserte elementer. Et sannsynlig 2017-scenario er at sider som ikke finnes i AMP-versjon får en betydelig straff på samme måte som ikke-mobilvennlige sider får i dag når du foretar et Google-søk på telefonen. (Se punkt 4: hanspetter.info/2016/12/7-seo-trender-tips-2017/)

Disse er alle hentet fra Moz’ mange tips til bedre ytelse 

Google har laget et fenomenalt (og gratis) verktøy, Google page speed insights som identifiserer viktige forbedringspunkter knyttet til ytelse på nettsider, og gir utfyllende instrukser på hvilke grep som bør gjøres.