Tjeneste

Programmatisk annonsering

Lurer du på hva programmatisk annonsering er og om det er noe for din bedrift? Her får du en rask gjennomgang av hva programmatisk annonsering går ut på i all enkelhet samt hvilke fordeler du som annonsør kan oppnå ved å gjennomføre mediekjøpene dine på denne måten!

Hva er programmatisk annonsering?  

Programmatisk annonsering (programmatic) er en automatisert måte å kjøpe bannerannonser på. Kjøp og salg av annonsene skjer i sanntid gjennom en børs.

I motsetning til tradisjonell display-annonsering som innebærer en prosess med menneskelig kontakt og forhandlinger hvor man forhåndskjøper annonseplasser, foregår kjøpene av programmatiske annonser gjennom en programvare som kjøper digitale annonser for deg i sanntid.

Hvordan fungerer programmatisk annonsering? 

Mediene, eksempelvis Schibsted Media, legger annonseplasser ut for salg på annonsebørsen. Denne børsen får du tilgang til å gjøre kjøp på gjennom en Demand Side Platform (DSP). Dette kan være eksempelvis Delta Projects, Adform eller DoubleClick.

For at DSP-løsningen skal kunne kjøpe de riktige visningene, trenger den å kobles opp mot en DMP (Data Management Platform).

En DMP-løsning lar deg samle data fra ulike kilder, og videre sette opp og lage dine egne publikum og målgrupper. Der legger du som annonsør inn kriterier for hvilken målgruppe du vil nå.

Når kriteriene og budene mellom mediene og annonsøren stemmer overens vil det automatisk skje et kjøp i sanntid (real time bidding) og annonsen vises for brukeren som besøker mediet, eksempelvis en nettavis.

Hvorfor annonsere programmatisk? 

Nå din målgruppe 

En viktig forskjell mellom programmatisk annonsering og bannerannonsering, der du kjøper nettannonsene fra et utvalg ulike leverandører, er at du har større mulighet til å sette kriterier for målgruppen du ønsker å vise annonsene dine til.

Gjennom tradisjonelle annonsekjøp låser annonsørene seg til å kjøpe et visst antall visninger til en satt pris, mens man i programmatiske mediekjøp kjøper én og én visning. Dette gjør at man som annonsører har mulighet til å definere hvem man vil vise annonsen sin til, fremfor hvor mange.

Er det viktigst for deg som annonsør å vise annonsen din til 100 000 lesere av Aftenposten eller til de som faktisk er i målgruppen din, uavhengig av mediet de leser? Med programmatisk annonsering åpner muligheten for avansert målretting seg. Du kan velge å målrette deg mot brukere basert på ulike kriterier, for eksempel geografi, demografi og interesser, eller basert på handlinger de tidligere har gjennomført på siden din. 98% forlater nettsiden din uten å konvertere. Derfor bør remarketing være en essensiell del av din digitale markedsføringsstrategi. Kjører du programmatisk remarketing vil du umiddelbart kunne følge kundene opp etter at de har besøkt nettsiden din og veilede dem nedover i kjøpstrakten.

Ved å kun betale for å vise annonsene dine til dem som matcher kriteriene til dine ideelle kunder, vil du øke sannsynligheten for at de klikker på annonsen og konverterer.

Frekvenskontroll

Frekvenskontroll betyr at du setter en grense for hvor mange ganger en bruker ser annonsen din. Det er vanlig at annonsenettverk tilbyr en form for frekvenskontroll på annonsevisningene de selger deg. La oss si at frekvenskontrollen er satt til 20 visninger. Dersom du kjøper nettannonsene på den tradisjonelle måten, fra et utvalg ulike leverandører, vil du kunne få et overlapp mellom de ulike leverandørene som betyr at annonsen din kanskje vises 30-40 ganger til samme person eller i «verste fall» 20 ganger hos hvert medie.

Med programmatiske annonsekjøp har du en samlet frekvenskontroll på tvers av alle annonsenettverkene. Dette er essensielt når du skal beregne en reell klikkprosent. Denne skal være basert på antall unike brukere og ikke sidevisninger.

Frihet og optimalisering 

I motsetning til mange tradisjonelle annonsekjøp har du som annonsør en større frihet over egen annonsering gjennom programmatisk annonsering. Ikke bare frigir denne måten å kjøpe bannerannonser på mye tid, men det gir også større muligheter for optimalisering underveis. Budsjettet ditt kan flyttes, pauses og stoppes når som helst og er ikke “låst” til å bli brukt opp på et antall visninger du har kjøpt. Ser vi at en kampanje ikke er lønnsom stopper vi den eller flytter budsjettet dit du får mest igjen for pengene.

Underveis i en kampanje innhentes data fra brukere som samhandler med kampanjen og denne dataen brukes til å forstå målgruppen bedre og optimalisere annonseringen. Det er kritisk for en god kampanje at du som annonsør analyserer målgruppen din og måler i «nåtid» slik at du kan optimalisere kampanjen underveis.

Hjelp med programmatisk annonsering

Mange bedrifter sitter på mye god data og har et stort potensiale for å gjøre suksess gjennom programmatisk annonsering, men mangler spesialkompetanse internt. En av de største utfordringene tilknyttet programmatic er derfor at det kan være tidkrevende og vanskelig å lære seg hvordan DSP-programvaren fungerer. Å gjøre seg kjent med DSP- og DMP-løsninger kan være mye å gape over og det kan derfor være lurt å søke etter samarbeidspartnere med erfaring og kompetanse innen feltet.

INEVO har kompetansen du trenger for å nå målene dine gjennom programmatisk annonsering. Vi har også et tett samarbeid med Delta Projects som sikrer deg som annonsør den beste programmatiske annonseringen.

Lurer du på om programmatisk display-annonsering er for deg? Kontakt oss for en uforpliktende prat! 

Viktige forkortelser:

Programmatic
–Muligheten til å kjøpe nesten alle annonseplasser i Norge gjennom et system.

RTB (Real time Bidding)
–Annonsekjøp i sanntid/auksjon.

DSP (Demand Side Platform)
–Teknologiske plattformen (f.eks Delta)

DMP (Data Management Platform)
 Plassen der du håndterer data og bygger opp målgruppene dine slik at de blir akkurat slik du vil ha dem.

VÅRE KUNDER ER FORNØYDE MED VÅR OMA - MODELL

Skadedyrshop.no

Skadedyrshop.no

Slik økte vi organisk trafikk med 473%, og nye brukere med 567%.

Les suksesshistorien
EVO Fitness

EVO Fitness

Vi kuttet markedsføringskostnadene med 2 millioner kroner i fjor.

Les suksesshistorien
Lunehjem

Lunehjem

Vi økte konverteringsraten med hele 211 % på en måned.

Les suksesshistorien