Hopp til hovedinnholdet
Tjeneste

Søkemotoroptimalisering

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering eller SEO er prosessen med å optimalisere en nettside og dens innhold for å oppnå bedre rangering i søkemotorresultatene.

Å jobbe med søkemotoroptimalisering innebærer langsiktig arbeid med å bli synlig i søkemotorer og nå dine potensielle kunder når de søker etter tjenester du tilbyr. Enkelt og greit handler det om å plassere ditt tilbud foran de som leter etter det. Over tid vil arbeidet med SEO føre til økt trafikk, salg og synlighet fra ulike søkemotorer som Google, Bing og Yahoo.

Hvorfor bør man jobbe med søkemotoroptimalisering?

De fleste av oss bruker søkemotorer som Google flere ganger daglig og det er ikke tilfeldig at informasjonsinnhenting på nett er synonymt med uttrykket “å google noe”. Faktisk starter så mye som 74 % av alle kjøp i Norge i dag med at kunden gjør et søk på nett. “Hvilken kaffemaskin er best?”, “Italiensk pizza nær meg” eller “sminke på nett”.

Når vi er bevisst på hvor ofte vi henvender oss til søkemotorene som del av kjøpsreisen, er det påfallende hvor viktig det er å ha et tydelig budskap. Dersom du selger sminke på nett og noen googler nettopp “sminke på nett”, er det helt avgjørende for antall besøkende inn til siden din om du dukker opp som posisjon 1 i søkeresultatene eller side 34. Se bare på denne grafen som viser hvordan klikkraten inn til siden din synker i takt med lavere rangeringer:  

Advanced Web Ranking illustrasjonn


Slik jobber INEVO med søkemotoroptimalisering

SEO illustrasjon

I INEVO jobber vi aktivt med blant annet analyse, teknisk optimalisering, strategi og struktur på nettsiden samt strukturering av innhold og innholdsproduksjon. SEO påvirker resultatene på alle andre plattformer og er derfor alfa og omega for god markedsføring på nett. Vi deler arbeidet med søkemotoroptimalisering inn i tre ulike faser:

SEO Analyse

Analyse er, og burde alltid være grunnlaget for alt som gjøres på nett. Vi gjør en teknisk SEO-audit (hygienesjekk) for å undersøke de tekniske faktorene på nettsiden. Denne auditen vil avdekke forbedringspotensiale til for eksempel crawling og indeksering, som er selve forutsetningen for rangering i søkemotorene, hastighet og duplikatinnhold.

Videre gjennomfører vi søkeordsanalyser for å avdekke søkefrasene som dine kunder faktisk bruker. Hva søker de etter når de leter etter deg og på hvilke ord har du et potensiale til å vise frem ditt nettsted? God SEO handler om å forstå kundegruppen sin – og det hjelper helt enkelt ikke å være synlig på nett om man ikke er synlig på de riktige søkeordene. Dersom du bruker feil ord på nettsiden, risikerer du å miste verdifull trafikk og potensielle kunder fordi du ikke er synlig på de søkefrasene folk faktisk bruker. Det er derfor viktig å kontinuerlig utføre grundige søkeordsanalyser som grunnlag for alt innhold på nettsiden.

Etter en SEO analyse formuleres det en strategisk tiltaksplan med mål om å tilrettelegge for å rangere høyt, få bedre synlighet og skaffe mer relevant trafikk.

Ønsker du å komme i gang med en teknisk audit eller søkeordsanalyse? Ta kontakt!

On-site optimaliseringer

Når analysen er gjennomført og tiltaksplanen satt jobber vi videre med on-site optimaliseringer. Dette innebærer at vi jobber operativt på nettsidene for å prestere bedre i organiske søk. Her tar vi utgangspunkt i tiltaksplanen og ser på ting som sidearkitektur, optimalisering av innhold, internlenking, title- og meta descriptions, strukturerte data, samt URL-er og struktur.

Prosess


Off-site optimaliseringer

Det siste steget i SEO handler om off-site, også kalt off-page optimaliseringer. Dette er tiltak som gjøres utenfor ditt eget nettsted for å bedre søkemotorenes inntrykk av siden. Her ser vi på faktorer som å bygge eksterne lenker, gjesteblogging og sosiale medier. Dette steget handler også i stor grad om hvordan man skaper autoritet utenfor nettsiden din.

Lyst til å lære mer om SEO? Meld deg på vårt SEO nyhetsbrev


INEVOs periodiske SEO-tabell

Den periodiske SEO-tabellen illustrerer og forklarer de viktigste faktorene som påvirker organisk rangering og synlighet.

VÅRE KUNDER ER FORNØYDE MED VÅR OMA - MODELL

Enklere Liv

Enklere Liv

INEVO har gjort markedsføringen enklere for Enklere Liv.

Les suksesshistorien
Skadedyrshop.no

Skadedyrshop.no

Slik økte vi organisk trafikk med 473%, og nye brukere med 567%.

Les suksesshistorien
EVO Fitness

EVO Fitness

Vi kuttet markedsføringskostnadene med 2 millioner kroner i fjor.

Les suksesshistorien