Hopp til hovedinnholdet
Tjeneste

Søkemotoroptimalisering

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering, eller SEO, er arbeidet med å optimalisere et nettsted og dens innhold for å oppnå bedre rangeringer i søkemotorer som Google, Bing og Yahoo.

En SEO-konsulent jobber langsiktig med å øke plasseringer og organisk trafikk inn til nettstedet ditt. Enda enklere kan vi si at målet med arbeidet er at ditt nettsted skal dukke opp når potensielle kunder søker etter de produktene eller tjenestene du tilbyr.

Dette gjør man blant annet ved å ha godt og brukervennlig innhold, en god sidestruktur og et nettsted som oppleves som raskt. 

Hvorfor bør man jobbe med søkemotoroptimalisering?

De fleste av oss bruker søkemotorer som Google flere ganger daglig og det er ikke tilfeldig at informasjonsinnhenting på nett er synonymt med uttrykket “å google”. 

1. Kundene dine er på Google

Dine potensielle kunder er på Google – og de leter etter deg! De aller fleste starter kundereisen i nettopp Google eller andre søkemotorer når de har et behov eller problem de ønsker å løse.  Faktisk starter så mye som 74% av alle kjøp i Norge i dag med at kunden gjør et søk på nett.  

Det er derfor svært lønnsomt at du kan plassere ditt produkt eller din tjeneste foran de som aktivt leter etter deg på nett. Dersom du selger turutstyr til barn og en potensiell kunde søker etter nettopp dette er det likevel liten sjanse for at de vil velge å handle hos deg dersom det bare er konkurrentene dine som dukker opp i Google.

2. Rangeringer påvirker trafikk og kjøp

Det holder ikke bare å være synlig i søkemotorene, du må også jobbe for en god rangering.  Når vi googler noe får vi som regel opp flere resultatsider (SERP) med mange tusenvis av treff. Målet til en bedrift som jobber med SEO er å dukke opp på den første siden, aller helst på førsteplassen.

Undersøkelser viser at de tre første organiske plasseringene til sammen får opptil 75% av alle klikk fra organiske treff i Google. Dette betyr at om ditt nettsted rangerer på plass 1 eller plass 14 ikke er likegyldig. En høyere plassering vil gi mer trafikk og flere kunder inn i din butikk.  

Hvis vi tar utgangspunkt i et søkeord med 1000 søk i måneden og en nettside med en konverteringsrate på 10% fra organisk trafikk vil forskjellen i antall nye leads eller kjøp fordele seg ganske ulikt utover de ulike plasseringene. Forskjellen mellom førsteplass og tiende plass er over 28 salg!

PlasseringCTRTrafikk til nettsideNye kunder
121.73%317.331.72
224.71%247.124.71
318.66%186.618.66
413.60%13613.6
59.51%95.19.51
66.23%62.36.23
74.15%41.54.15
83.12%31.23.12
92.97%29.72.97
103.09%30.93.09
Tallene er hentet fra en studie gjennomført av BackLinko

3. Organisk trafikk er gratis trafikk

Sist men ikke minst er trafikk fra organiske resultater i søkemotoren i prinsippet gratis trafikk som ikke avhenger av øvrig markedsbudsjett og annonsering. Arbeidet man legger ned i å forbedre sine rangeringer i søkemotorene vil derfor kunne gi en langsiktig økning i trafikken inn til nettstedet ditt – også etter at du har avsluttet arbeidet.

Hvordan jobber man med søkemotoroptimalisering?

Det er over 200 ulike faktorer som er med på å bestemme hvordan en nettside rangerer i søkemotorene. Derfor kan arbeidet med SEO være ganske omfattende. En som jobber med dette fagfeltet bør ha en god forståelse av alt fra analyse, sidearkitektur og brukeropplevelse til hvordan man skriver engasjerende tekster.

Det kan derfor ofte være fornuftig å få hjelp av et byrå i hele eller deler av prosessen med søkemotoroptimalisering av ditt nettsted. Et SEO-byrå kan hjelpe deg å avdekke hvilke konkrete forbedringspotensialer din side har. Videre kan dere sammen sette en tiltaksplan for optimalisering og jobbe med å implementere disse. SEO-prosjekter kan være store og små. Noen vanlige måter vi som byrå samarbeider med våre kunder på er:

  • Når kunden ønsker å ivareta organisk trafikk ved migrering fra et system til et annet eller over til et nytt domene. 
  • Når kunder ønsker grundig analyse og innsikt i hvordan se selv bør jobbe for å øke organisk trafikk 
  • Når kunden ønsker en langsiktig samarbeidspartner over tid for å kontinuerlig øke organisk synlighet

Slik jobber INEVO med søkemotoroptimalisering

Vi i INEVO jobber ut fra en pyramide med tre trinn når vi jobber med våre kunder. Vi deler arbeidet inn i en teksnisk analysedel, on site optimaliseringer og off site optimaliseringer. 

SEO illustrasjon

1. SEO-analyse

For oss som jobber med digital markedsføring er analyse grunnlaget for alt som gjøres på nett. Derfor starter vi alltid samarbeidet med å gjennomføre det vi kaller en SEO-audit eller “hygienesjekk”. Denne analysen avdekker viktige forbedringspunkter i det tekniske på nettsiden. Er siden lesbar for søkemotorer? Oppleves den som tilstrekkelig rask nok?

Videre gjennomfører vi søkeordsanalyser for å avdekke hvilke søkeord dine kunder faktisk bruker. God SEO handler om å forstå kundegruppen sin – og å bli funnet av dem som leter. Vi ønsker å rangere på de søkeordene våre kunder bruker. Dersom du bruker feil ord på nettsiden, risikerer du å miste verdifull trafikk og potensielle kunder fordi du ikke er synlig på de frasene folk faktisk bruker. Ved hjelp av analyse hjelper vi deg å avdekke de søkeordene som er ideelle for deg og ditt innhold:

Etter en SEO analyse formuleres det en strategisk tiltaksplan med mål om å tilrettelegge for å rangere høyt, få økt synlighet og skaffe mer relevant trafikk.

2. On-site optimaliseringer

Når analysen er gjennomført og tiltaksplanen laget, jobber vi videre med on-site optimaliseringer. Dette innebærer at vi jobber operativt på nettsiden for å prestere bedre i organiske søk. Her tar vi utgangspunkt i tiltaksplanen og ser på ting som sidearkitektur, optimalisering av innhold, internlenking, title- og meta descriptions, strukturerte data osv.


3. Off-site optimaliseringer

Det siste steget i vår pyramide handler om de optimaliseringene som skjer “off site”. Som navnet tilsier er dette tiltak som gjøres utenfor ditt eget nettsted for å bedre søkemotorenes inntrykk av siden. Her ser vi på faktorer som å bygge eksterne lenker, gjesteblogging og sosiale medier. Dette steget handler også i stor grad om hvordan man skaper autoritet.

Hva koster SEO?

SEO er i utgangspunktet gratis og det man betaler for er tiden som brukes på arbeidet. Som beskrevet over kan arbeidet variere stort i størrelse og varighet og derfor vil også kostnaden variere ut fra det enkelte tilfellet. 

Derfor anbefaler vi at du som er nysgjerrig på SEO tar kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan jobbe sammen. Ofte starter våre samarbeid med en god analyse som gir et klart bilde av hvordan vi bør jobbe og hva dette vil koste. 

Lyst til å lære mer om SEO? Meld deg på vårt SEO nyhetsbrev

INEVOs periodiske SEO-tabell

Den periodiske SEO-tabellen illustrerer og forklarer de viktigste faktorene som påvirker organisk rangering og synlighet.

Ofte stilte spørsmål om SEO

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering, eller SEO, er arbeidet med å optimalisere et nettsted og dens innhold for å oppnå bedre rangeringer i søkemotorer som Google, Bing og Yahoo

Hvorfor bør man jobbe med søkemotoroptimalisering?

74% av alle kjøp i Norge i dag med at kunden gjør et søk på nett. Derfor er det viktig at du rangerer høyt nok i Google og andre søkemotorer til å kunne plassere ditt budskap foran dine kunder når de søker etter deg. Les mer om hvordan du kan gjøre dette…

Hva koster SEO?

Organisk trafikk blir ofte kalt «gratis trafikk» fordi trafikken, til forskjell fra annonsetrafikk, ikke koster noe. Kostnaden for SEO blir derfor beregnet ut fra tiden som brukes til å avdekke og gjennomføre tiltakene og vil variere fra prosjekt til prosjekt.

VÅRE KUNDER ER FORNØYDE MED VÅR OMA - MODELL

Der Ute

Der Ute

Les hvordan Der Ute sammen med INEVO skapte en sterk omsetningsvekst med WOW-opplevelse på nett!

Les suksesshistorien
Bullfighter

Bullfighter

Les hvordan Bullfighter økte salget sitt med 365% med strategisk rådgiving fra INEVO.

Les suksesshistorien
Triaden Tannklinikk

Triaden Tannklinikk

Slik fikk Triaden Tannklinikk 50 nye kunder på under en måned!

Les suksesshistorien