Hopp til hovedinnholdet

Hva er en title tag?

title tag

Title tag (Sidetittelen) skal være presis, beskrivende og gi brukeren lyst til å klikke på den. Tittelen (title tag) er det fremste elementet som beskriver hva en bestemt nettside omhandler eller inneholder. Dette er et viktig element i html-koden, men den gjennomsnittlige nettbrukeren kjenner den igjen herifra:

title tag i google

Dette er den ene grunnen til at du bør legge mye arbeid i en title tag. Ønsker du å bli sett i Google, er dette et av de viktigste stedene du kan vise deg frem på.

Innholdet i tittelen er viktig når brukeren skal velge nettopp din side blant de ulike treffene i søkeresultatet.

Viktige spørsmål du bør stille deg når du skriver en title tag

  • Svarer title-tag’en på spørsmålet søkerne ønsker svar på?
  • Ser det ut som du tilbyr produktene hun er nysgjerrig på?
  • Får brukeren simpelthen lyst til å klikke på nettopp deg?

Dette har betydning for sidens click-through-rate, altså hvor mange av de som få siden din opp i søkeresultatet som faktisk klikker på den blå lenken. En høy click-through-rate påvirker rangeringen positivt.

Den andre grunnen til at tittel er viktig handler om hva søkemotor-roboten synes.

Google-robot

Google og andre søkemotorer crawler seg hvert sekund gjennom tusenvis av nettsider in the world wide web. Tittelen er et av de aller viktigste elementene som forteller søkemotorene hva siden din handler om. I tillegg til at den bør beskrive selve siden, bør den også skreddersys etter de ordene man antar folk bruker i Google-søkefeltet når de søker etter produktene du tilbyr på en kategoriside i nettbutikken. Dersom du har en kategoriside med slalomstøvler, bør du sørge for å bruke de ordene folk fleste bruker når de leter rundt på nett etter støvler til slalomskiene sine.

Da INEVO skrev titler til sidene i Intersport sin vinterkategori, visste vi ved hjelp av analyseverktøyene at det gjøres dobbelt så mange søk etter ”slalomstøvler” enn ”alpinstøvler” per måned. Derfor ble tittelen:

title tag google intersport

Tittelen vises også i nettleser-vinduet, som betyr at den har en viktig funksjon når brukeren har flere faner oppe i nettleseren og navigerer mellom ulike faner.

Det bør derfor legges ned en solid innsats i å skrive gode titler for alle sidene på et nettsted, spesielt kategorisider for en nettbutikk. Har du en nettbutikk med hundrevis av kategorisider, merkesider og informasjonssider, innebærer dette en omfattende jobb.

Likevel vil både Google og brukerne dine sette stor pris på innsatsen, og du vil raskt få avkastning i form av synlighet i søkemotorene, samt økt trafikk og konverteringsgrad.

Se den periodiske SEO tabellen for forklaringer på andre begreper.

VÅRE KUNDER ER FORNØYDE MED VÅR OMA - MODELL

Der Ute

Der Ute

Les hvordan Der Ute sammen med INEVO skapte en sterk omsetningsvekst med WOW-opplevelse på nett!

Les suksesshistorien
Bullfighter

Bullfighter

Les hvordan Bullfighter økte salget sitt med 365% med strategisk rådgiving fra INEVO.

Les suksesshistorien
Triaden Tannklinikk

Triaden Tannklinikk

Slik fikk Triaden Tannklinikk 50 nye kunder på under en måned!

Les suksesshistorien