Tilbake til suksesshistorier
Samlet toppledere fra norske nettbutikker: – Kult å samle så mange dyktige folk
Denne artikkelen ble først publisert i Kristiansands Avis i august 2024
– Selv om formatet vi brukte var uvanlig, så førte det til noen av de beste diskusjonene vi har hatt på lenge, fortalte Karl Philip Lund, partner i INEVO.
På agendaen sto diskusjoner om hvordan man kan forbedre kommunikasjon og idéutvikling i raskt voksende nettbutikker, samt hvordan e-postmarkedsføring kan spille en nøkkelrolle også i 2024 og i årene fremover.
Blant deltakerne var David Reme, Dignity Collective, Einar Øgrey Brandsdal, eier og styreleder i Brandsdal Group, Lisa Østvedt Gustafsson, daglig leder i Morild Norway AS, Espen Doknes, medgründer av Bytt.no, Andreas Skalleberg, tidligere eier av Lekekassen, Bjørn Christian Larsen, medgründer av Cruisebound, Karl Richard Dybvik, Ekstralys.no og Kurt Mosvold, eier av Mosvold & Co AS.
Skiller seg ut
INEVO ble enige om å dra på «Roadtrip» til Sandefjord, Kristiansand og Stavanger, og invitere inn nettbutikker til diskusjon og læring:
– Bieffekten er at det er kult å samle så mange dyktige mennesker. Det er også bra for alle som er her, fordi det er bra at selskaper i Kristiansand samarbeider, sa Lund.
Gjennom kvelden delte Karl Philip Lund gründerne inn i grupper og fikk dem til å utføre utradisjonelle oppgaver seg imellom:
– Arrangementet ga oss muligheten til å virkelig dykke ned i hvordan vi kan forbedre idéutviklingsprosesser i nettbutikker, sa Lund.
Imponert av delingskulturen i rommet
Lene Johansen, CCO Mizuno Nordic, nevnte videre at hun var imponert av delingskulturen i rommet, og hvor mange som virkelig bydde på egen kompetanse og erfaring.
Karl Philip Lund, Daniel Theodor Hjertvik Henriksen, Sebastian Stensli Melvold, og resten av INEVO planlegger å fortsette med lignende arrangementer med mål om å fremme samarbeid og kunnskapsdeling blant nettbutikker i Norge.
– Å bruke narrativer tvinger oss til å tenke dypere og tydeligere, sa Carl Størmer, JazzCode AS.
– Dette kan bidra til at beslutningene vi tar er basert på mer grundige vurderinger, la han til.
– Det var forfriskende
Mot slutten av kvelden var deltakerne enig om nødvendigheten av slike samlinger for å fremme samarbeid og innovasjon på tvers av bransjer.
– Det var forfriskende at e-handelseksperter fra INEVO deler sine erfaringer med toppledere, sa Kurt Mosvold.
– Det er i slike fora vi virkelig kan lære av hverandre, la han til.
Menneskene bak INEVO var tydelig på viktigheten av samlingen:
– Disse menneskene er i mye møter, så de kommer veldig sjeldent i sånne settinger. Her blir det diskusjoner, og gode diskusjoner er gøyalt, avslutter Karl Philip Lund.