Tilbake til suksesshistorier
TheFactory
Kunde: TheFactory – Norsk akseleratorprogram for startups innen fintech og proptech.
Mål
TheFactory vant prisen for Norges beste akseleratorprogram, og ble dermed kvalifisert til den nordiske finalen, Nordic Startup Awards. De trengte hjelp med å skape engasjement rundt seieren i Norge, løfte frem heltene i sitt økosystem som har bidratt på ulike måter i TheFactory (som mentorer, samarbeidspartnere, sponsorer, etc.), og markere seg i den nordiske finalen. Å faktisk vinne ble ansett som urealistisk.
Prosjektet
Kun en måned etter den norske finalen ville Nordic Startup Awards finne sted i København. TheFactory kontaktet INEVO med ønske om å generere eksplosiv kjennskap til TheFactory, deres seier i Norge og deres samarbeidspartnere. Fra prosjektet startet hadde vi kun tre uker på å skape mer engasjement rundt TheFactory på LinkedIn enn noen gang før. Grunnet de nordiske konkurrentene og størrelsen på deres nettverks størrelse ble det å ansett som umulig å vinne mot så stor konkurranse.
TheFactory stilte med ideen om å fremheve sine helter i økosystemet, samt utkast til design. Sammen ferdigstilte vi konseptet som ble The Heroes of TheFactory Ecosystem, hvor vi skulle samle inn tips og råd til startups fra 101 samarbeidspartnere. Disse skulle så gjøres om til superheltavatarer, og publiseres på LinkedIn som hovedkanal, parallelt med Instagram og Facebook.
INEVOs rolle var å koordinere kampanjen; systematisere sitater, bilder og avatarer, holde kontakt med illustratør for kontinuerlig justering, publisere ferdige avatarer fortløpende, informere de respektive om at deres sitat var publisert, og ikke minste drive prosjektet fremover. Kampanjen skulle gå organisk, og var derfor avhengig av et godt system og god kommunikasjon både internt og eksternt for å oppnå ønsket resultat.
Resultat
Etter intensive kontaktrunder fikk vi til slutt tak i 101 helter fra økosystemet som ville stille til kampanjen. Alle ble gjort om til forskjellige superhelter, og publisert i TheFactorys sosiale kanaler.
I løpet av kampanjeperioden økte vi engasjementsraten med 225%, spredning av innlegg med 176% og unike brukere nådd med 122%, på LinkedIn. TheFactory er kontaktet av bedrifter og personer både i Norge og Norden som ikke hadde kjennskap til dem fra før, som et resultat av denne kampanjen.
Delingsraten økte med 137%, hvor både personene portrettert som avatarer selv, bedrifter og utenforstående har delt innleggene.
Tallene kan tale for seg selv, men det mest spektakulære er at TheFactory stakk av med seieren i Nordic Startup Awards, med prisen Best Accelerator or Incubator Program in the Nordics 2019, som følge av superheltkampanjen.
Suksessfaktorer
Nøkkelen til suksess for dette prosjektet var den strukturerte tilnærmingen, arbeidsfordeling fra start og tydelige mål. Tilliten vi fikk fra TheFactory ga oss fleksibiliteten som var nødvendig for å kunne jobbe i takt med innkommende avatarer, slik at vi kunne opprettholde fremdriften i den intensive kampanjen. Disse faktorene var nødvendig for å oppnå målene innen den korte fristen med begrensede ressurser.
«Vi er meget fornøyde og takknemlige for samarbeidet med INEVO. De hjalp oss med planlegging og gjennomføring av vår 2019 kampanje til Nordic Startup Awards, der vi løftet fram og portretterte alle bidragsytere som superhelter. Kampanjen bidro til betydelig oppmerksomhet og TheFactory vant prisen som Best Nordic Startup Accelerator & Incubator! Takk INEVO for at dere ble med på kort varsel og innfridde alle våre forventninger og mere til!«
Hans Chr. Bjørne, COO – TheFactory.no