Hopp til hovedinnhold

Ønsker du at nettsiden din skal føre til salg? At besøkende skal sette seg opp på nyhetsbrev? Eller ta kontakt med deg?

Hvis svaret er ja, da bør du satse på CRO!

Statusanalyse, hypotese, design, implementering og testing, resultatanalyse og svar på hypotese, rapport

CRO-prosess

Å være god på nett handler om mer enn bare trafikk - for hva er trafikken til nettstedet ditt verdt om kundene ikke samhandler slik du ønsker?

Vi i INEVO er opptatt av at du lykkes på nett, derfor jobber vi med konverteringsoptimalisering.

Hva er CRO?

CRO er en forkortelse for Conversion Rate Optimalization. På norsk går det under navnet “konverteringsoptimalisering”. Det betegner alle verktøy med mål om å gjøre passive besøkende om til aktive besøkende.

Kort forklart dreier det seg om å få brukerne til å gjøre det du vil de skal gjøre – være seg å gjennomføre et kjøp, henvende seg via telefon eller melde seg inn i kundeklubben.

Med konverteringsoptimalisering gjør du nettstedet ditt mer effektivt gjennom kontinuerlig analyse, testing, måling og optimalisering.

Hvorfor satse på CRO?

Konverteringsoptimalisering er en essensiell del digital markedsføring

Du bruker kanskje mye ressurser på å få brukere inn på ditt nettsted? Den innsatsen er verdt lite om ingen gjennomfører de kjøpene eller aktivitetene du ønsker.

Konverteringer er det som gjør at alle tiltakene som leder opp til konverteringen blir verdt det.

Dette er våre beste grunner til å invester i CRO:


Salg er viktig. Det er kanskje åpenbart, men har du tenkt på trafikk ikke betyr salg? Om du så har en million månedlige besøkende - betyr det ingenting om konverteringsraten din er 0%. Ved å investere i CRO sparer du faktisk penger - CRO bidrar nemlig til at du reduserer kostnadene per salg.
Sørg for at trafikken betyr noe - Det kan være tidkrevende og dyrt å skape trafikk. Timesvis nedlagt i produksjon av godt innhold og SEO, penger i annonser og optimalisering - med CRO sørger du for at innsatsen du har lagt inn i trafikk også betaler seg med konvertering.
Oppmerksomhet - Vi utsettes for en enorm informasjonsflytt og tonnevis av annonseinntrykk hver dag. Dette gjør at dagens internettbrukere er mer utålmodige enn før. For at de skal foreta en konvertering forventes det at oppgaven er intuitiv og rask. Dette etterkommer vi med konverteringsoptimalisering.
Raske og langsiktige resultater - I motsetning til mange andre markedsføringstiltak, krever ikke CRO is i magen og overdreven tålmodighet. Resultatene kan man se ganske med en gang de er implementert. CRO gir også langsiktige resultater som genrerer verdi over tid - så lenge de overvåkes og optimaliseres jevnlig.

Hvorfor INEVO?

I INEVO har vi eksperter som jobber strategisk med CRO. Disse har lang erfaring med å finne og implementere tiltak på bakgrunn av dine mål og kunders behov. Prosessen består blant annet av hypoteseutvikling, design, implementering, testing, rapportering og revidering.

Våre eksperter har kompetansen til å gjennomføre konverteringsoptimalisering i de plattformene som passer for deg - enten om du trenger konverteringer fra nettbutikk, hjemmeside, sosiale medier eller noe helt annet!

INEVO har i tillegg et stort fagmiljø bestående av eksperter innen alle områder av digital markedføring. Dette bidrar til at du får et helhetlig produkt forankret i et holistisk markedsføringsperspektiv.

Ofte stilte spørsmål

CRO står for Conversion Rate Optimization, eller konverteringsoptimalisering på norsk. Formålet med CRO er å få flere av de besøkende på nettsiden din til å gjennomføre en ønsket handling, altså å få de besøkende til å gjøre det du vil at de skal gjøre. Dette kan f. eks være et kjøp, påmelding til et nyhetsbrev, innsending av et kontaktskjema m.m.

Her er tre formler for konverteringsrate du kan bruke: Konverteringsfrekvens = antall konverteringer /antall økter * 100 Konverteringsfrekvens = antall konverteringer /antall unike besøkende * 100 Konverteringsfrekvens = antall konverteringer / antall potensielle kunder * 100 Alle de tre formlene overfor er gyldige formler. Den beste måten å beregne konverteringsrate på avhenger av hva du definerer som konvertering og hvordan du måler trafikk.

Det er mange forskjellige synspunkter på dette, fordi områder med optimalisering av konverteringsrate og brukeropplevelse overlapper hverandre. Konverteringsoptimalisering er en prosess som handler om å forbedre det eksisterende nettstedet ditt gjennom pågående A/B-testing og optimalisering (mer fokus på forretningsmessige mål), mens UX er prosessen med å planlegge og undersøke den beste måten å gjøre en betydelig engangsendring (mer fokus på kundens mål).

Kom i gang!

Se resultatene du også - ta en prat med oss om CRO i dag!