Hopp til hovedinnhold

E-postmarkedsføring kan styrke din virksomhet. Denne kanalen hjelper deg å få bedre relasjoner til dine eksisterende kunder, og ikke minst, skaffe deg nye!

E-postmarkedsføring er en kanal som har eksistert veldig lenge, men som fortsetter å gi gode resultater. Her kan du snakke direkte til dine leads, pleie dem og gjøre de til kunder. En kostnadseffektiv kanal som er svært effektiv om det gjøres rett.

Hva er e-postmarkedsføring?

Kjernen i e-postmarkedsføring er ganske innlysende - markedsføring på e-post. Hvilke muligheter som finnes innen e-postmarkedsføring er derimot ukjent for mange.

For noen er e-postmarkedsføring synonymt med nyhetsbrev. En e-post med informasjon, tilbud eller nyheter som sendes fra din bedrift til e-postlisten din.

Det mange kanskje ikke er klar over, er at nyhetsbrev kun utgjør en liten del av det som kalles e-postmarkedsføring. En viktig del er å sette opp automatiserte e-poster. Dette kan være ting som påminnelser ved forlatte handlekurv, velkomstsekvens etter påmelding til nyhetsbrev eller andre samhandlinger kunder har hatt med ditt nettsted.

Hvorfor satse på e-postmarkedsføring?

Hvis jeg sa til deg at det finnes en markedsføringskanal hvor du får igjen 40 ganger hva du investerer – ville du vært interessert? I så tilfelle er e-postmarkedsføring noe for deg.

Direct Marketing Association har funnet ut at gjennomsnittlig ROI (return on investment) for e-postmarkedsføring er 40$, som vil si at for hver krone du bruker på e-postmarkedsføring får du i snitt 40 kroner igjen for arbeidet. Det er det ikke mange andre kanaler som kan skryte på seg.

De største fordelene med e-postmarkedsføring:

  • E-post har en gjennomsnittlig ROI på 40% og den er økende.
  • E-post er opptil 40 ganger så effektivt som Facebook og Twitter til å generere nye kunder.
  • Nesten 60% av B2B markedsførere oppgir at e-post er den mest effektive kanalen for å generere salg.
  • Du eier kanalen, mens på sosiale medier er du avhengig av hvilke endringer plattformene gjør.
  • E-postmarkedsføring er “permission-marketing”, som vil si at de du kommuniserer med er folk som har sagt de er interessert i deg!
  • Automatisering av e-post er aktiviteter som over tid kan generere inntekter, men ikke nødvendigvis krever så mye jobb fra dag til dag.

Det er med andre ord mye å hente på å være god på e-postmarkedsføring!

Hvorfor INEVO?

Enten du er nybegynner som trenger hjelp med å komme igang med nyhetsbrev eller allerede har en etablert rutine og strategi for e-post kan INEVO være til hjelp. Vi hjelper ukentlig mange store og små aktører med deres e-postmarkedsføring.

Vi kan blant annet hjelpe deg med:

  • Utvikle en strategi for e-postmarkedsføring
  • Valg av e-postleverandør
  • Oppsett av nyhetsbrev
  • Oppsett av automatiserte e-poster
  • Tekst og design til e-post
  • Samle inn e-postadresser / bygge e-postliste
  • Rapportere på effekten av e-postaktivitetene dine

I INEVO har vi erfaring med blant annet følgende e-postverktøy: Mailchimp, Emarsys, Apsis, Campaign Monitor, Get Response og Sleeknote

For å sikre god flyt i arbeidet kan du med INEVO ha en operativ markedsassistent (OMA) som sitter ute hos deg fra 1-3 dager i uken.

Din OMA er en digital problemløser og kan hjelpe til med aktiviteter som e-postmarkedsføring. I tillegg til effektiv arbeidsflyt sikrer du en bedre kommunikasjon og resultater ved å ha en person sittende på ditt kontor. Når vi sitter og snakker sammen, får vi sammen mer ut av aktivitetene vi gjør.

Du kan lese mer om OMA-modellen vår her.

Ofte stilte spørsmål

E-postmarkedsføring vil si all markedsføring som skjer via e-post. Eksempler på dette kan være nyhetsbrev eller automatiserte e-poster. Denne formen for markedsføring gir deg som annonsør en unik mulig til å snakke direkte til dine leads, pleie dem og gjøre de til kunder. Gjør du en god jobb, kan e-postmarkedsføring være en svært kostnadseffektiv kanal.

En god start er å fokusere på verdien du skaper for kundene og fordelene du tilbyr dem. Det kan også være lurt å kommunisere den verdien samt frekvensen på en kampanje, slik at kundene vet hva og hvor ofte de kan forvente å motta e-poster fra deg, før de melder seg på. Du bør også bruke emnefeltet for å fange oppmerksomheten til mottakeren eller gjør e-posten litt mer personlig med relevante call-to-action budskap.

De fleste e-postsystemer gir deg rapporter på hvordan kampanjene gjør det. I disse rapportene finner du gjerne en oversikt som viser klikkrate, konverteringsrate, åpningsrate, bounce rate og andre målinger på kampanjene dine. Disse målingene kan det være lurt å følge med på og sammenligne med tidligere kampanjer, for så å optimalisere underveis. En lav åpningsrate kan f. eks gi en identifikator på at emnefeltet ikke fanget interessen hos mottakeren, men det kan også bety at tidspunktet for utsendelsen ikke var optimalt. Prøv deg derfor frem!

Kom i gang!

Er du klar for å ta din e-postmarkedsføring til nye høyder? Enten om du vil starte fra scratch eller forbedre dine eksisterende aktiviteter, kan vi hjelpe deg å nå dine mål! Kontakt oss her for en hyggelig prat.