Tilbake til tjenester
Søkemotoroptimalisering (SEO)
Innen digital markedsføring er søkemotoroptimalisering (SEO) mye omtalt. Det er med god grunn. Bare på Google foretas det 5,6 milliarder søk om dagen på verdensbasis. De 5 øverste organiske treffene på Googles førsteside får hele 68% av klikkene.
Når vi hjelper deg med søkemotoroptimalisering, hjelper vi deg å bli synlig for dine kunder i søkemotorer. Våre SEO-operatører jobber langsiktig med å bedre dine plasseringer i søkemotorer.
Hva er SEO?
SEO står for Search Engine Optimalizion - søkemotoroptimalisering på norsk.
I korte trekk handler SEO om å optimalisere ditt nettsted, og innholdet på det, for å oppnå bedre rangeringer i søkemotorer som Google og Bing.
Hva er målet med din nettside?
Kanskje svarer du å øke salg, få kunder til å ta kontakt eller sette seg på nyhetsbrev: uansett hva ditt mål er så fordrer det synlighet og trafikk før du kan få konverteringen du ønsker.
Dette er hva SEO handler om - du skal være synlig i søkemotorer, slik at du kan få trafikk, som igjen kan bidra til konvertinger.
Hvorfor satse på SEO?
De fleste av oss bruker søkemotorer som Google flere ganger daglig og det er ikke tilfeldig at informasjonsinnhenting på nett er synonymt med uttrykket “å google”.
Vi har listet noen av de viktigste grunnene til hvorfor du burde satse på SEO:
- Kundene dine er på Google - Dine potensielle kunder er på Google – og de leter etter deg! De aller fleste starter kundereisen i nettopp Google eller andre søkemotorer når de har et behov eller problem de ønsker å løse. Faktisk starter så mye som 74% av alle kjøp i Norge i dag med at kunden gjør et søk på nett. Din bedrift blir synlig når potensielle kunder leter etter en som deg!
- Rangeringer påvirker trafikk og søk - Det holder ikke bare å være synlig i søkemotorene, du må også jobbe for en god rangering. Når vi googler noe får vi som regel opp flere resultatsider (SERP) med mange tusenvis av treff. Målet til en bedrift som jobber med SEO er å dukke opp på den første siden, aller helst på førsteplassen. Førsteplassen i Google har 10X så høy sjanse for å bli klikket på som 10. plassen. En høyere plassering vil gi mer trafikk og flere kunder inn i din butikk.
- Organisk trafikk er gratis - Sist men ikke minst er trafikk fra organiske resultater i søkemotoren i prinsippet gratis trafikk som ikke avhenger av øvrig markedsbudsjett og annonsering. Arbeidet man legger ned i å forbedre sine rangeringer i søkemotorene vil derfor kunne gi en langsiktig økning i trafikken inn til nettstedet ditt – også etter at du har avsluttet arbeidet.
Hvorfor INEVO?
Vi vil at du skal være synlig i søkemotorer - dette er hvordan vi gjør det:
- Teknisk analyse - Vi starter alltid samarbeidet med å gjennomføre det vi kaller en SEO-audit eller “hygienesjekk”. Denne analysen avdekker viktige forbedringspunkter i det tekniske på nettsiden. Er siden lesbar for søkemotorer? Oppleves den som tilstrekkelig rask nok?
Videre gjennomfører vi søkeordsanalyser for å avdekke hvilke søkeord dine kunder faktisk bruker. Dersom du bruker feil ord på nettsiden, risikerer du å miste verdifull trafikk og potensielle kunder fordi du ikke er synlig på de frasene folk faktisk bruker.
Med bakgrunn i dette formulerer vi en strategisk tiltaksplan med mål om å tilrettelegge for å rangere høyt, få økt synlighet og skaffe mer relevant trafikk.
- On-site optimalisering - Dette innebærer at vi jobber operativt på nettsiden for å prestere bedre i organiske søk. Her tar vi utgangspunkt i tiltaksplanen og ser på ting som sidearkitektur, optimalisering av innhold, internlenking, title- og meta descriptions, strukturerte data osv.
- Off-site optimalisering - Som navnet tilsier er dette tiltak som gjøres utenfor ditt eget nettsted for å bedre søkemotorenes inntrykk av siden. Her ser vi på faktorer som å bygge eksterne lenker, gjesteblogging og sosiale medier. Dette steget handler også i stor grad om hvordan man skaper autoritet.
Ditt prosjekt:
Et SEO-byrå kan hjelpe deg å avdekke hvilke konkrete forbedringspotensialer din side har. Videre kan man sammen sette en tiltaksplan for optimalisering og jobbe med å implementere disse. SEO-prosjekter kan være store og små - her er noen prosjekter vi som byrå kan hjelpe deg med:
- Om du ønsker å ivareta organisk trafikk ved migrering fra et system til et annet eller over til et nytt domene.
- Om du ønsker grundig analyse og innsikt i hvordan du selv bør jobbe for å øke organisk trafikk.
- Om du ønsker en langsiktig samarbeidspartner over tid for å kontinuerlig øke organisk synlighet.
Din OMA
Med en OMA-avtale kan du få den operative SEO-hjelpen du trenger i en travel hverdag.
OMA står for operativ markedsassistent og er tilstede på ditt kontor 1-3 dager i uken. Da kan du få bistand innen både SEO og andre markedsføringsaktiviteter. Innen SEO kan en OMA typisk bidra med hygienesjekk og analyser, optimalisering av produktsider og innhold - samt komme med tiltak og ideer.
Din OMA har alltid INEVOs fagmiljø i ryggen og kan alltids henvende seg til våre eksperter for tips og råd! Har du et mer komplisert prosjekt kan vi sette deg i direkte kontakt med våre spesialister.
Kom i gang!
Er du klar til å øke trafikk og bli synlig for potensielle kunder når de trenger det?
Ofte stilte spørsmål
Søkemotoroptimalisering, eller SEO, er arbeidet med å optimalisere et nettsted og dens innhold for å oppnå bedre rangeringer i søkemotorer som Google, Bing og Yahoo
74% av alle kjøp i Norge i dag med at kunden gjør et søk på nett. Derfor er det viktig at du rangerer høyt nok i Google og andre søkemotorer til å kunne plassere ditt budskap foran dine kunder når de søker etter deg. Les mer om hvordan du kan gjøre dette…
Organisk trafikk blir ofte kalt «gratis trafikk» fordi trafikken, til forskjell fra annonsetrafikk, ikke koster noe. Kostnaden for SEO blir derfor beregnet ut fra tiden som brukes til å avdekke og gjennomføre tiltakene og vil variere fra prosjekt til prosjekt.
Klar for å se resultater?
Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.