Hopp til hovedinnhold

Tilbake til tjenester

Sosiale medier (SOME)

80% av nordmenn bruker sosiale medier. Her kan du finne mennesker i alle aldre og mulighetene for å nå ut med dine budskap er store. Men hvordan går du frem?

Unikt og godt innhold er essensen i å skape engasjement blant følgerskarer i sosiale medier. I tillegg må du ha god kjennskap til hvem publikummet ditt er og hva de er interessert i, hvordan de ulike kanalene fungerer og hva som skal til for å skape resultater.

Hva trenger jeg å vite om sosiale medier?

De fleste av oss har et forhold til sosiale medier. Sannsynligheten er stor for at du som leser dette har profil på minst ett sosialt medium og kanskje også er innom enkelte sosiale medier daglig.

Det du kanskje ikke har et forhold til er hvordan markedsføring i sosiale medier foregår. Det er mye å holde oversikt over og sette seg inn i. Kanalstrategier, posteplaner, annonser, analyser og evalueringer.

Når det gjelder sosiale medier skiller vi mellom organisk og betalt. Organisk er det man gjør på sosiale medier som ikke koster penger. Betalt annonsering er betalte visninger av bilder eller videoer på sosiale kanaler (ol.)

Sosiale medier kan være både komplekst og vanskelig, men det er langt fra umulig å mestre. Det er ikke uten grunn at sosiale medier har blitt viktige markedsføringskanaler, og vi kan hjelpe deg å nå ditt potensial!

Sosiale medier forkortes ofte til SOME. Dette betegner flere ulike digitale kanaler som legger opp til å skape og dele innhold, samt delta i et sosialt nettverk. Topp 5 sosiale medier i Norge - daglig bruk (Q1’22):

  • Facebook
  • Snapchat
  • Instagram
  • YouTube
  • TikTok
  • Pinterest

Hvorfor satse på sosiale medier?

Det er mye verdi å hente fra sosiale medier. Tar vi Facebook som eksempel ser vi at 3,5 millioner nordmenn har profil og 67% av alle i Norge er inne på facebook daglig. Mulighetene til å jobbe betalt og organisk side om side gjør at effekten av kanalene kan være stor.

Det er svært mange fordeler ved markedsføring på sosiale medier, vi har samlet noen av våre favoritter under.

Fordeler ved markedsføring på SOME:

  • Stort publikum. Det er mulig å nå svært mange i sosiale medier. Som nevnt hat 3,5 millioner nordmenn profil på facebook, og 2,84 millioner har profil på instagram. Det er altså muligheter for stor rekkevidde.
  • Kunderelasjoner og innsikt. I sosiale medier kan kundene dine både følge og interagere med din bedrift. Det legger tilrette for en unik relasjon man ikke får i mer tradisjonelle kanaler. I tillegg får du bedre kjennskap til dine kunder og mulighet til å se verdifull innsikt om deres interesser og brukervaner.
  • Merkevarebygging. Ved å bruke sosiale medier har du mulighet til å dele innhold som former hvordan forbrukere oppfatter merkevaren din. Du kan nå mange med betalt annonsering for å få frem ditt budskap, samt oppfordre kundene dine til å engasjere seg i merket og dele. Mulighetene er mange og gevinstene store.
  • Trafikk. Å linke innhold i SOME til din nettside gjør at du kan bruke de sosiale mediekanalene til å drive trafikk inn til ditt nettsted. Det er en fin måte å gjøre kundene kjent med nettsiden din. Her er det viktig å ha en god plan på sammenheng mellom innhold i sosiale medier og innhold du publiserer på din egen side.

Hvorfor INEVO?

I INEVO jobber vi strategisk og operativt med innholdsproduksjon og ivaretar kanalenes egenart. Vårt SOME-team har lang erfaring med innhold og annonsering, og jobber operativt med blant annet Facebook, Instagram og Snapchat.

Vi kan hjelpe deg med:

  • Hygienesjekk av din profil i sosiale medier
  • Strategisk analyse av hvordan du kan nå dine mål gjennom markedsføring i sosiale medier
  • Rådgivning til kreativ innholdsproduksjon i de ulike kanalene
  • Oppsett av annonsekonto i sosiale medier
  • Oppsett av piksel og konverteringssporing
  • Oppsett, drift, vedlikehold og optimalisering av betalte annonser
  • Grunnleggende kurs i Sosiale medier
  • Kurs i Facebook/Instagram-annonsering

Resultater

Her er noen eksempler på hva vi har fått til i sosiale medier:

  • Triaden tannklinikk: gjennom strategisk Facebook annonsering og nettsideoptimalisering hentet over 500 nye kunder til en lokal tannlege i Lørenskog!
  • DER/UTE: Vi tettet gapet i markedsføringen til DER/UTE med langsiktig- og kortsiktig markedsføringsgrep på sosiale medier. Arbeidet som er lagt ned har sørget for en 40% økning i sosiale medier.

Din OMA

Når du inngår et samarbeid med oss kan du få en operativ markedsassistent (OMA) som vil hjelpe deg meg det du trenger på sosiale medier. Ved å være fysisk tilstede på din arbeidsplass 1-3 dager i uken, får OMAen en unik innsikt og relasjon til deg og din merkevare. Bli kjent med vår OMA-modell her.

Din OMA kan blant annet hjelpe deg med community management. Det er en del av den daglige driften i sosiale kanaler som gir innsikt i publikummet og bygger broer mellom dem og din merkevare.

Ved å ha en OMA sørger du for at dine sosiale medier alltid er oppdatert, og at kampanjene dine blir vedlikehold  og optimalisert.


Kom i gang!

Er du klar for å øke synlighet, skape trafikk, engasjement eller verdi i sosiale medier? Da bør du kontakte oss! Vi hjelper deg å nå dine mål!