+47 92 09 48 72 post@inevo.no

Headere

Headere, slik som H1 og H2-tags, er en av mange html-elementer som søkemotorene bruker for å forstå hva en nettside handler om.
Headerne skal gjenspeile den logiske strukturen på nettsiden din: hovedoverskriften skal være kodet som H1, mens overskriftene som eventuelt dukker opp lengre ned skal være kodet som H2. Headere kan sammenlignes med overskriftene i nyhetsartikkel eller et word-dokument – hvor H1 er den øverste og viktigste overskriften, og H2 er de mindre overskriftene lengre ned i artikkelen.

H-tags

Hvordan implementere headere i praksis?
For nettbutikker hvor kategorisidene får mest SEO-kjærlighet, bør kategorinavn plasseres i H1, mens alle de tilhørende produktene bør ligge som H2.

På Enklere livs Hus og Hage-kategori ligger ”Hus og Hage” som H1, men alle tilhørende produkt ligger på rekke og rad i H2.

På produktsider hører produktnavnet hjemme i H1, mens andre eventuelle overskrifter bør ligge som H2.

På produktsiden for familieladeren ligger ”familielader” som H1, mens ord som ”produktinfo”, ”omtale”, ”skriv din egen omtale” legges i H2.

Hvor viktig er headere for seo?
Kommer du deg langt opp i det organiske søket ved å implementere H-tags best practice? Dessverre ikke. I likhet med mange andre tekniske SEO-elementer er dette en form for hygienefaktor – noe som bør være korrekt implementert i bunn, og som legger et best mulig grunnlag for å rangere ved hjelp av moderne SEO-faktorer som innhold, sidestruktur og brukeropplevelse.