+47 92 09 48 72 post@inevo.no

Titler


Sidetittelen (title tag) skal være presis, beskrivende og gi brukeren lyst til å klikke på den

Tittelen er det fremste elementet som beskriver hva en bestemt nettside omhandler eller inneholder. Dette er et viktig element i html-koden, men den gjennomsnittlige nettbrukeren kjenner den igjen herifra:

titles

Dette er den ene grunnen til at du bør legge mye arbeid i title-tag’en. Ønsker du å bli sett i Google, er dette et av de viktigste stedene du kan vise deg frem på.

Innholdet i tittelen er viktig når brukeren skal velge nettopp din side blant de ulike treffene i søkeresultatet.

Viktige spørsmål du bør stille deg når du skriver en title-tag:

– Svarer title-tag’en på spørsmålet søkerne ønsker svar på?
– Ser det ut som du tilbyr produktene hun er nysgjerrig på?
– Får brukeren simpelthen lyst til å klikke på nettopp deg?
Dette har betydning for sidens click-through-rate, altså hvor mange av de som få siden din opp i søkeresultatet som faktisk klikker på den blå lenken. En høy click-through-rate påvirker rangeringen positivt.

Den andre grunnen til at tittel er viktig handler om hva søkemotor-roboten synes..

Google-robot

Google og andre søkemotorer crawler (lenke til crawl) seg hvert sekund gjennom tusenvis av nettsider in the world wide web. Tittelen er et av de aller viktigste elementene som forteller søkemotorene hva siden din handler om. I tillegg til at den bør beskrive selve siden, bør den også skreddersys etter de ordene man antar folk bruker i Google-søkefeltet når de søker etter produktene du tilbyr på en kategoriside i nettbutikken. Dersom du har en kategoriside med slalomstøvler, bør du sørge for å bruke de ordene folk fleste bruker når de leter rundt på nett etter støvler til slalomskiene sine.

Da Inevo skrev titler til sidene i G-Sports vinterkategori, visste vi ved hjelp av analyseverktøyene at det gjøres dobbelt så mange søk etter ”slalomstøvler” enn ”alpinstøvler” per måned. Derfor ble tittelen:

title

Tittelen vises også i nettleser-vinduet, som betyr at den har en viktig funksjon når brukeren har flere faner oppe i nettleseren og navigerer mellom ulike faner.

Det bør derfor legges ned en solid innsats i å skrive gode titler for alle sidene på et nettsted, spesielt kategorisider for en nettbutikk. Har du en nettbutikk med hundrevis av kategorisider, merkesider og informasjonssider, innebærer dette en omfattende jobb. Likevel vil både Google og brukerne dine sette stor pris på innsatsen, og du vil raskt få avkastning i form av synlighet i søkemotorene, samt økt trafikk og konverteringsgrad.