Hopp til hovedinnholdet

En praktisk innføring i blokkjede og kryptovaluta

I 1994 var internett nytt og spennende, men kun for de spesielt interesserte. Nerder delte tekst/bilder gjennom et internasjonalt nettverk, men det var usikkert, upraktisk og tungvint. I 2020 er blockchain der internett var tidlig på 90-tallet. Der Internett handlet om å dele tekst/bilder gjennom et nettverk, handler blockchain om å dele verdier gjennom et nettverk.

En praktisk innføring i blokkjede og kryptovaluta

I et tidligere innlegg skrev vi om hvordan INEVO bidro til å arrangere norges første konkurranse på blokkjede.

I dette innlegget får du en introduksjon til Blockchain samt at vi guider deg gjennom mulighetene blokkjedeteknologi gir gjennom et spillbasert eksempel som du kan prøve selv! 

Du får en innføring i Captain Black Bill og du får opprette din egen blokkjede-konto samt utføre en praktisk øvelse. Enkelt og ufarlig.

Det er litt som å teste ut internett i 1994!

Men først en kort introduksjon til Blockchain.

Introduksjon til Blockchain

Se videoene nedenfor for å forstå hvorfor Blockchain er viktig og hvordan Blockchain fungerer.

Se denne videoen om hva noen veldig smarte mennesker sier om Blockchain før du leser videre
Forstå Blockchain på to minutter

Captain Black Bill’s Lost Diamond

Spillet Captain Black Bill’s Lost Diamond er et utendørs skattejaktspill inspirert av det kjente brettspillet «den forsvunnede diamant” og Skattejakt på Sørlandet. Skattejakt på Sørlandet er en av de mest suksessrike markedskampanjene for turistnæringen i Norge noensinne. (Hvis Dyreparken skulle gjentatt suksesskampanjen i 2021, så hadde Captain Black Bill gjort det enklere, bedre og rimeligere)

Her noen av utfordringene spillet addressere:

  1. 70% av verdens befolkning er for lite aktive i henhold til WHOs anbefaling(Kilde: WHO).
  2. Tech-gigantene(Facebook, Google, Instagram) tjener milliarder på innhold andre skaper. Personer som deler innhold som inspirerer til friluftsaktiviteter får ingenting!
  3. Folk flest vet ikke hva blokkjede kan brukes til og det finnes få praktiske eksempler som brukes i hverdagen.

Captain Blackbill har flere roller;

  • Kunder – En person som finner og røver en skatt
  • Produsenter – En person som skaper en skatt
  • Annonsører – En bedrift som sponser en produsent som har skapt en skatt
  • Investorer/aksjonær – En person eller en bedrift som ønsker å investere i spillet og få utbytte.

I løpet av artikkelserien skal vi gå i detalj på disse rollene og illustrere hvordan rollene samspiller og fungerer i den nye økonomiske modellen basert på blokkjede og kryptovaluta.

Slik fungerer Captain Black Bill

Captain Black Bill’s Lost Diamond er et utendørs skattejakt-spill hvor deltagerne (kundene) må ut i naturen for å finne skatter som andre deltagere (produsentene) har lagt ut.

Image for post

En skatt (produktet) består av en hemmelig kode skrevet på en pinne eller stein som legges ut på en fysisk lokasjon. F.eks. en fin teltplass, en nydelig strand eller en morsom utfordring med klatring eller dykking.

Annonsører kan betale eier (produsenten) av skatten for å reklamere eller legge inn premier digitalt som hentes i butikk. Deltagere som legger ut skatter (produsentene) får del av annonsekronene når skatten røves eller erobres. Det oppfordre til inspirere andre med gode bilder og morsomme friluftsaktiviteter.

I én av skattene ligger den forsvunne diamant! Når diamenten blir funnet, får både finneren og den som har lagt ut skatten verdien av diamanten. Diamanten flytter seg automatisk hver uke.

Alle i hele verden med internett-tilgang kan delta. Både som kunde, produsent, annonsør, investor/aksjonær.

Hva er blokkjede og kryptovaluta?

Kryptovaluta er penger som kan brukes til kjøp og salg på Internett. Istedenfor å bruke en bank for å sikre at pengene går ut fra kjøpers konto og inn på selgers konto, signeres transaksjonen digitalt og lagres i en blokkjede.

For å forstå hvordan blokkjede er revolusjonerende, så kan man se på hvordan regnskapsføring har utviklet seg over tusenvis av år. Helt siden vi begynte å skrive, har vi ført regnskap. I begynnelsen skrev vi figurer i én enkelt kolonne. Omtrent som når du noterer på kjøleskapet at naboen har lånt stige og en hammer. Én kolonne fungerer når vi har tillit til alle vi handler med, men hvis naboen noen måneder senere ikke husker at han lånte en hammer – og lappen du noterte på er borte, ser vi svakhetene med regnskapsføring i én kolonne. Den har ingen kontrollfunksjon og er umulig å bruke om vi skal handle med mange ukjente parter. Uten tillit, fungerer ikke en-kolonnesystemet!

Dette ble løst på 1500-tallet da den italienske matematikeren Luca Pacioli innførte en ny kolonne i regnskapsføring og vi fikk debet og kredit. Da den industrielle revolusjon tok av på slutten av 1700-tallet, åpnet det nye regnskapsprinsippet for større grupper investorer, mer komplekse eierstrukturer og en fremtredende bank- og revisjons-industri. Det nye regnskapsprinsippet var helt avgjørende for hva den industrielle revolusjon skapte av nye verdier.

I dag, 500 år senere, bruker vi fortsatt det samme regnskapsprinsippet med debet og kredit. Hvor banker og revisjonsselskaper står for sikkerhet og kontroll med alle transaksjoner. Tenk på hvor lett du kan sende meldinger og bilder på e-post eller sosiale medier til enhver som har Internett-tilgang.

Hvorfor kan du ikke gjøre det samme med penger?

Svaret er at vårt 500 år gamle regnskapsprinsipp med to kolonner er en like stor begrensning for global verdiutveksling mellom enkeltpersoner, som én kolonne systemet er for verdiutveksling med naboen.

Image for post

I 2008 publiserte Satoshi Nakamoto (som ingen vet hvem er) dokumentet som beskriver oppfinnelsen Bitcoin og blokkjede. Enkelt forklart innførte han en tredje kolonne i regnskapsføring og vi fikk debetkredit og digital signatur. Dette vil, på samme måte som på slutten av 1700-tallet, åpne for enda større grupper investorer og enda mer komplekse eierstrukturer.

Kryptovaluta og blokkjede gjøre det mulig å utveksle verdier mellom enkeltpersoner over hele verden like enkelt som vi allerede kan utveksle meldinger og bilder.

Captain Black Bill’s Lost Diamond gjør dette i praksis. Spillet utveksler penger og verdier mellom enkeltpersoner over hele verden like enkelt som vi sender meldinger og bilder.

Her er noen eksempler på fordeler dette gir:

  1. Kjøp og salg på Cpt.BlackBill skjer instant fra hele verden uten å ta hensyn til ulike lands valutaer eller betalingsløsninger fra banker.
  2. Cpt.BlackBill kan ha ubegrenset antall enkeltpersoner som investorer fra hele verden og automatisert logikk for daglig utbetaling av utbytte.
  3. Cpt.BlackBill kan ha en global, kompleks og dynamisk eierstruktur med svært lave kostnader sammenliknet med et ordinært aksjeselskap.
  4. Investorer og eiere kan gå ut og inn av Cpt.BlackBill på sekunder uten behov for en tredjepart som kontrollerer og gjør revisjon.
  5. Koden er distribuert på hundrevis av servere over hele verden og kan ikke sensureres, begrenses eller stoppes av tredjepart, bank eller myndigheter.

Dette er ikke mulig å få til uten kryptovaluta på en åpen og desentralisert blokkjede. Og det illustrerer noe av potensialet, omfanget og utfordringene den digitale revolusjon vil innebære når kryptobaserte prosjekter nå begynner å bli tilgjengelige på Internett.

Blokkjedene Bitcoin og EOS

Etter at Bitcoin gikk på lufta i 2009, har det kommet tusenvis av andre kryptovalutaer hvor de aller fleste bare er spekulative kopier. Men noen er seriøse alternativer som tilbyr unike og ulike egenskaper. I dette kurset skal vi gjøre det enkelt og kun forholde oss til blokkjedene for Bitcoin og EOS.

Bitcoin er en kryptovaluta med forkortelsen BTC. På samme måte som Norske kroner er en valuta med forkortelsen NOK.

Bitcoin er den sikreste og mest konservative blokkjeden. Den er bygget for å motstå hacking fra nasjonalt nivå og har ikke endret seg vesentlig de ti årene den har vært på lufta. Store beløp i kryptovaluta bør derfor holdes på Bitcoin. Men den høye sikkerheten krever et høyt energiforbruk og Bitcoin kan kun håndtere ca 5 transaksjoner pr sekund.

Til vårt spill må vi ha noe raskere. EOS er per i dag den blokkjeden som klarer flest transaksjoner — Ca 5.000 pr sekund. Hastighet går på bekostning av sikkerhet når det gjelder blokkjeder, men EOS er godt innenfor og er også svært godt egnet for å lage smartkontrakter som styrer transaksjonene etter reglene vi har definert for spillet.

Fordi blokkjeder har unike og ulike egenskaper, er det vanlig å flytte penger mellom de ulike kryptovalutaer når du kommer godt i gang. F.eks har du kanskje et par hundre kroner i EOS på kontoen din på Cpt.BlackBill, men overfører til Bitcoin om du får større inntekter og ønsker en tryggere lagring.

Nettsiden blocktivity.info er en viktig oversikt du må vite om. Her ser du de mest brukte blokkjedene på verdensbasis sortert etter hvor mange transaksjoner de har utført siste døgn.

Image for post

Praktisk øvelse — Din første blokkjede-konto

La oss nå gjøre en praktisk øvelse og gi deg din første blokkjede-konto på EOS. Det er gratis og krever kun en e-post adresse.

NB! Husk at blokkjeder er åpne, offentlige og alle har innsyn. Bruk derfor et anonymisert kontonavn om du ikke ønsker å være synlig med eget navn.

Du kan ha så mange kontoer du vil. Jeg har f.eks kontonavn cptsambelamy på Cpt.BlackBill. Så har jeg laget en konto med mitt virkelige navn bjornomsland, som jeg henviser til om noen enkelt skal sende meg penger. Pluss at jeg har et par anonymiserte kontonavn jeg bruker om jeg f.eks skal teste ut andre prosjekter på EOS-blokkjeden.

  1. Gå til cptblackbill.com
  2. Klikk på Sign in or join the crew
  3. Skriv inn din e-post adresse og vent til du får en bekreftelses-epost tilbake.
  4. Klikk på lenken i e-posten og lag ditt eget kontonavn, 12 tegn.

Gratulerer! Om alt gikk bra, har du nå din egen konto på blokkjeden EOS og du kan motta penger i form av kryptovalutaen EOS fra andre med EOS-konto. På sekundet, fra hele verden og like enkelt som med VIPPS.

Gå nå til nettsiden bloks.io og søk etter kontonavnet ditt.

Bloks.io kaller vi en blokkjede-explorer og er en visuell representasjon av de data som ligger på blokkjeden. Det finnes mange ulike blokkjede-explorere. Om du har lyst kan du f.eks. også prøve eosflare.io og www.eosx.io

Hva har vi lært? Den digitale revolusjon krever blokkjede.

Kryptovaluta er penger som brukes til kjøp og salg på Internett. Kryptovaluta brukes globalt og lagrer transaksjoner i en blokkjede istedenfor en bank.

Vår eksisterende regnskapsmetode er 500 år gammel og kan ikke brukes til effektiv utveksling av verdier mellom enkeltpersoner over hele verden.

I et historisk perspektiv har vi sett hvor revolusjonerende oppfinnelsen Bitcoin er og hvorfor blokkjede er en avgjørende del av den digitale revolusjon.

Vi har fått en illustrasjon på hvilke fordeler kryptoprosjekter har for betalinger og enkelt kan ha større investorgrupper og komplekse eierstrukturer globalt.

Vi har fått en kort innføring i blokkjedene Bitcoin og EOS. Og hvilke egenskaper som skiller de.

Og vi har opprettet en blokkjede-konto og vet litt om hvordan vi kan se informasjon lagret på blokkjeden EOS.

Til neste gang

Du vil aldri forstå blokkjede og kryptovaluta uten å bruke litt tid. Det er som å lære seg et nytt språk. Du må gjøre noen øvelser og praktisere det jevnlig.

Jeg anbefaler derfor at du prøver å erobre en post på Cpt.BlackBill’s Lost Diamond. Det er gratis å erobre fem skatter hver dag.

Når du erobrer en post får du 100 poeng og den som la ut posten får 10 poeng. De tre deltakerne med høyest poengsum får utbetalt premie hver måned. Alt dette lagres og styres av en smart-kontrakt på blokkjeden EOS, som ligger spredt utover hundrevis av datamaskiner over hele verden.

Når du kommer hjem, skal du gå inn på https://bloks.io/account/cptblackbill

Linken vil ta deg til en nettside hvor du får en visuell oversikt av blokkjeden og alle transaksjoner som er relatert til Cpt.BlackBill. Se om du finner din erobring lagret som en transaksjon.

En tidlig versjon av dette innlegget ble publisert av Bjørn Omsland på Medium.

Hva koster en digital markedsfører?

Hva koster en digital markedsfører?

Hva koster en digital markedsfører? Karl Philip Lund
Hvordan øke salget med always on annonser på Facebook
FacebookSoMe

Hvordan øke salget med always on annonser på Facebook

Hvordan øke salget med always on annonser på Facebook Karoline Thon
Digital strategi – strategisk bruk av søkemotormarkedsføring

Digital strategi – strategisk bruk av søkemotormarkedsføring

Digital strategi – strategisk bruk av søkemotormarkedsføring Katerina Sharapova