Tilbake til blogg
Netthandelsblogg: E-Commerce
Øk konverteringsraten i nettbutikken med Cialdinis påvirkningsprinsipper
Du har kanskje hørt om Cialdinis påvirkningsprinsipper, men vet du hvordan de også kan brukes for å øke salget i nettbutikken din?
Cialdinis seks prinsipper for påvirkning er blant de mest velprøvde metodene. Disse prinsippene er psykologiske triggere som spiller på menneskelig adferd.
Her er en gjennomgang av Cialdinis prinsipper, og hvordan du kan implementere dem for å øke konverteringer på nettsiden din. Jeg har inkludert eksempler fra ulike nettbutikker som tar i bruk disse prinsippene.
1. Gjensidighet – Gi litt for å få mer tilbake
Gjensidighetsprinsippet bygger på ideen om at hvis du gir noe til noen, føler de en naturlig forpliktelse til å gi noe tilbake. Dette kan være en kraftig måte å skape tillit på og oppmuntre til kjøp i nettbutikken din.
Slik bruker du det: Tilby noe verdifullt til potensielle kunder, som en liten "gave" som gjør at de føler at de skylder deg noe. Dette kan være en rabatt, gratis prøveprodukt eller gratis frakt.
Eksempel:
Hos Porsgrund Porselænsfabrikk får du gratis frakt på bestilling av varer til over 699kr. Denne USPen er gjort tydelig ved at det løpende vises hvor mye du har igjen til du får gratis frakt. Dette skaper også en motivasjon hos brukeren, som kan føre til at de ønsker å kjøpe mer for å få fri frakt.
Ved å gi kunden noe først, øker du sannsynligheten for at de vil handle hos deg.
2. Sosialt bevis – La andre kunder bygge tillit for deg
Vi mennesker har en tendens til å følge flokken. Når vi ser at andre har gjort en handling, føler vi oss mer komfortable med å gjøre det samme. Dette er essensen av sosialt bevis.
Slik bruker du det: Vis frem produktanmeldelser og kundeopplevelser. På den måten viser vi potensielle kunder at andre har hatt en positiv opplevelse med produktene dine.
Eksempel:
Sosiale bevis brukes mye på nettbutikken blivakker.no. Her ser vi allerede på forsiden hvilke av produktene som trender, hvor mange stjerner de har fått og antall anmeldelser fra kunder. Trykker kunden seg inn på produktet kan de også lese produktanmeldelser.
Tilliten øker når folk ser at andre er fornøyd med produktet ditt, noe som kan føre til høyere salg.
3. Autoritet – Vær eksperten kundene trenger
Folk har en naturlig tendens til å lytte til eksperter og autoriteter. Hvis du kan posisjonere merkevaren din som en autoritet innen din bransje, vil kundene føle seg tryggere på å handle fra deg.
Slik bruker du det: Vis at du har ekspertise, og at produktene dine er pålitelige. Vis til sertifiseringer eller vurderinger fra eksperter eller samarbeid med kjente personer.
Eksempel:
For eksempel ser vi at Dermalogica på sin "Om oss"-side kommuniserer sin profesjonalitet og lange erfaring. Dette skaper troverdighet og tillit ved å fremheve deres fokus på kunnskapsbasert opplæring. Samtidig som de understreker at de er det foretrukne merket blant hudpleiere globalt.
Dette gir kundene et ekstra lag av trygghet før de foretar en kjøpsbeslutning.
4. Engasjement og konsistens – Bygg opp små forpliktelser
Når folk forplikter seg til noe, selv om det er små skritt, er det større sjanse for at de fullfører handlingen. Dette prinsippet kan brukes til å få kunder til å engasjere seg med merkevaren din i små steg som leder til et salg.
Slik bruker du det: Oppfordre kundene til å ta små handlinger, som å legge produkter i ønskelisten, eller delta i en quiz for å finne det beste produktet for dem.
Eksempel:
For å skape engasjement blant kunder, har nettbutikken Kicks.no utformet en hudpleietest. Her skal den potensielle kunden gjennom en analyse ved å svare på flere spørsmål, og til slutt sende inn en “selfie”. Deretter vil man få en personlig tilpasset hudpleierutine med ulike produkter som passer for din hudtype.
Dette krever tid og innsats fra kunden, men gir til gjengjeld noe personlig tilbake. Det skaper også en liten forventning og forpliktelse til å kjøpe det du har brukt tid på å få anbefalt.
Når en kunde allerede har gjort en liten forpliktelse, er det mer sannsynlig at de også fullfører kjøpsprosessen.
5. Like – Bygg en relasjon med kundene
Folk kjøper fra de de liker og har en positiv oppfatning av. Derfor er det viktig at merkevaren din virker menneskelig og tiltalende.
Slik bruker du det: Skap en personlig tilknytning til kundene ved å vise frem historien din, dine verdier, og menneskene bak bedriften. Sørg også for at kundeservicen din er vennlig og imøtekommende.
Eksempel:
Den nylanserte nettbutikken klaat.no selger skjerf laget av overskuddsstoff. Deres produktbeskrivelser viser et godt eksempel på hvordan en nettbutikk kan bruke historie og menneskelighet, for å skape en sterkere relasjon med kundene.
Nettbutikken bruker også en “tone of voice” som er uformell og humoristisk for å komme enda nærmere kundene og målgruppen.
Når folk føler en personlig tilknytning til merkevaren din, er det mer sannsynlig at de handler hos deg.
6. Knapphet – Skap en følelse av hastverk
Folk ønsker ofte det som er vanskelig å få tak i. Hvis noe virker eksklusivt eller tilgjengelig for en begrenset tid, kan dette trigge folk til å handle raskt.
Slik bruker du det: Bruk tidsbegrensede tilbud, eller vis at et produkt snart kan bli utsolgt.
Eksempel:
På Villoid.no fremheves det i rødt når det er et lite antall igjen av varen på lager. Dette viser at produktet snart ikke kan kjøpes, og øker sjansen for at kunden handler mens de er på siden.
Ved å spille på knapphet, skaper du en følelse av hastverk som oppmuntrer kundene til å handle umiddelbart.
Behøver du hjelp med å implementere slike metoder i din nettbutikk?
Kontakt oss i dag eller bestill en OMA gratis prøveperiode.