Hva er strukturerte data og hva betyr det for SEO?

I 2017 ble det snakket mye om strukturerte data og hvor viktig dette ville bli for SEO i 2018. Til tross for dette er det fortsatt mange som ikke har nok fokus på strukturerte data, eller i det hele tatt vet hva det betyr og hvordan det fungerer.

I dette innlegget vil jeg derfor forklare hva strukturerte data betyr og hvordan du best kan optimalisere det for å rocke SEO i 2018!

Strukturerte data

Hva er strukturerte data?

Strukturerte data er en kode du kan implementere på nettsiden din. Denne koden er skrevet i et format som gjør at søkemotorene forstår og kan lese det. Når søkemotorene leser denne koden, vises innholdet i søkeresultatet på ulike måter som en tilleggsfunksjon.

Google leser og indekserer nettsiden din for å forstå innholdet og gjøre den synlig i søkemotoren. Google ønsker hele tiden å koble brukerne med det beste og mest relevante innholdet som finnes på nett. For at nettopp ditt nettsted skal vises i søkemotoren, må innholdet og nettsiden din derfor være mest mulig relevant og optimalisert til søkeintensjonen.

Med strukturerte data kan du berike ditt søkeresultat i Google ved å fortelle søkemotoren hva informasjonen på nettsiden din omhandler.

Se for deg at du har et nettsted med matoppskrifter. Hvis du implementerer strukturerte data til en side med en av oppskriftene, vil resultatet ditt i søkemotorene forandre seg. Det vil berikes med enda mer innhold som for eksempel ratings, reviews, fremgangsmåte og hvor lang tid det tar å tilberede maten.

Strukturerte data

Her har Tine beriket sitt resultat med ratings og en vurdering fra kunder som har handlet og testet produktet. Her ser du hvor mange vurderinger produktet har fått, i tillegg til at du kan se hvor lang tid det tar å tilberede eplekaken. Dette kalles rich snippets. For å oppnå slike rich snippets må du implementere strukturerte data på nettsiden din.

Kort fortalt vil strukturert data hjelpe deg med å organisere og klassifisere ulikt innhold på nettsidene dine.

PS: Selv om du legger til strukturerte data på nettsiden din, er det ingen garanti for at det alltid vil vises rich snippets av siden din i Google.

Hva gjør man med strukturerte data?

Med strukturerte data får du muligheten til å snakke med søkemotorene på en mer effektiv måte. Du kan forklare Google mer av innholdet på sidene dine og gjøre resultatet enda bedre for brukerne. På denne måten gjør du resultatet ditt enda bedre og mer relevant for brukerne som søker. Alle elsker rich snippets!

Google tilbyr verktøy som Google Structured Data Testing Tool  hvor du både kan teste om siden har lagt til strukturert data og som hjelper deg med å implementere det riktig.

Google er nokså hemmelighetsfulle rundt hvordan deres algoritmer vekter ulike elementer på en gitt nettside, og mye later til at strukturerte data ikke er en direkte rangeringsfaktor. Likevel vet vi at en side som har gode og relevante data uthevet i sitt søkeresultat vil få flere klikk enn en tilsvarende side som ikke har implementert dette.

Hva er schema.org?

De største søkemotorene har utviklet et prosjekt som kalles Schema.org. Her finner du alle strukturerte data markups som støttes av søkemotorene. Schema.org fungerer som en stor samling av kodestykker.

Du kan bruke Schema.org til å finne de ulike markupene du trenger for din spesifikke side. For eksempel hvis du selger t-skjorter på siden din, ønsker du å vise hvilke ulike størrelser du tilbyr. Da bruker du schema.org til å finne ut hvilke muligheter det er for akkurat denne typen snippets.

Her kan du kopiere eksempler på koder. Etter du har kopiert disse, må du tilpasse koden til dine spesifikke preferanser. Kodeformatet er tilpasset slik at søkemotorene kan forstå innholdet og organisere det til rich snippets.

Hvorfor er strukturerte data viktig for SEO?

Som tidligere nevnt blir strukturerte data viktigere og viktigere. Konkurransen i organisk søk øker stadig, og det handler om å skille seg ut og legge best mulig til rette for brukerne. Strukturerte data er viktig for SEO først og fremst fordi det gjør det enklere for Google å forstå hva sidene dine handler om. Det handler om å utheve informasjonsbiter for en side for å kunne tilby brukerne mer enn konkurrentene.

Mer spesifikk informasjon vist i søkeresultatet, størrelsen på søkeresultatet ditt øker, besvarer flere søkeintensjoner og sjansen for flere klikk vil øke – som igjen vil øke rangeringene dine.

Må jeg kode? Neida – Plugin!

Å implementere strukturerte data trenger ikke være vanskelig i det hele tatt. Man bruker schema.org til å lete frem riktig kode og tilpasser den. Bruk også Google Tag Manager for å putte det på siden din. Les mer om fremgangsmåter her.

Flere strukturerte data markup kan også legges til nettsiden din gjennom plugins. For eksempel har Yoast local SEO plugin for WordPress, som for eksempel bruker strukturerte data for å vise lokasjoner av butikker. Man må ikke nødvendigvis kode for å skaffe seg rich snippets, det finnes plugins hvor du fyller ut detaljene, så gjør datamaskinen resten!

Så hvis du ikke allerede er i gang, sett i gang med strukturerte data i 2018!

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *