Toini Veronica Nilsen
24.09.2024
I et stadig mer konkurransedyktig marked er det avgjørende å optimalisere Google Ads kampanjene dine for å oppnå best mulige resultater. Med noen enkle justeringer kan du raskt forbedre kampanjens ytelse og øke profitten. Her er 5 enkle optimaliseringer som kan forbedre resultatene dine.
1. Ekskluder Youtube-kanaler for barn
Youtube-kanaler rettet mot barn genererer ofte mye trafikk, men denne trafikken er som regel ikke relevant for produktene dine. Ved å ekskludere slike kanaler sørger du for at annonsene dine i større grad vises til en mer relevant målgruppe som kan ha en positiv effekt på både kostnaden og konverteringsraten.
2. Bruk feed only asset groups
Hvis du vil fokusere på shopping eller ønsker å ha mer kontroll i en Performance Max kampanje, så er det mulig å opprette en feed only asset group. Ved en slik asset group vil du kun vise shopping annonser i feeden med produktinformasjon hentet fra Merchant Center. Dette er en god løsning dersom du:
- Ikke har bilder og videoer av høy kvalitet
- Hvis du kun ønsker fokus på shopping
3. Retargeting på de som nylig har besøkt nettsiden
Dette er en enkel, men effektiv strategi da personer som nylig har besøkt nettstedet ditt allerede har vist en viss interesse for produktene dine. Denne målgruppen vil derfor ha en større sannsynlighet for å gjennomføre et kjøp ved en ny eksponering av annonsene dine. Fordeler med en slik strategi kan være:
- Økt relevans dersom man har en dynamisk tilnærming og viser produkter basert på tidligere interaksjoner.
- Mulighet for økt effektivitet ved at man når ut til en målgruppe som allerede er engasjert.
4. Legg til negative søkeord
Enhver strategi burde inkludere å legge til negative søkeord for å sikre at man kun når de mest relevante kundene.
Ved å benytte seg av negative søkeord kan du sørge for at annonsene dine ikke vises på søk som er irrelevante for dine produkter. Dette vil i mange tilfeller bidra til en bedre effektivitet i kampanjene ved at irrelevant trafikk reduseres samtidig som at klikkfrekvensen og konverteringsfrekvensen øker.
5. Bruk annonseutvidelser
Annonseutvidelser er en nyttig funksjon hvor du kan legge til ekstra informasjon for å gjøre annonsene dine mer informative og engasjerende.
Dette kan bidra til økt synlighet, tiltrekke relevant trafikk, forbedre klikkfrekvensen og gi økt salg. Tre verdifulle utvidelser knyttet opp mot shopping og salg:
- Sitelinks: dette er en ekstralenke under annonsen som leder til spesifikke sider på nettstedet ditt. F.eks en kampanjeside.
- Callouts: Disse fremhever fordeler eller funksjoner. F.eks fri frakt, 1-3 dager levering etc.
- Promotion: Denne fremhever kampanjer eller tilbud. F.eks 20% rabatt på alle varer eller opptil 40% rabatt på gensere.
Hva nå?
Du har fått 5 konkrete og enkle tips til optimaliseringer som kan implementeres i dag. Ved å ta i bruk disse kan du raskt forbedre ytelsen til kampanjene dine og oppleve en positiv endring i resultatene.
Kjenner du deg usikker på hvordan man tar i bruk disse tiltakene så bistår vi gjerne. Enten om du ønsker å styrke avdelingen din inhouse, samarbeide med en av våre spesialister eller bestille en audit.
Ta kontakt for en hyggelig prat ->