Hopp til hovedinnhold
SuperOffice suksesshistorie

Denne innhold og SEO-strategien genererer 60 000 flere besøk til SuperOffice.com hvert år

Jeg har jobbet med SuperOffice i 10 år.

I løpet av den tiden har jeg:

  • Økt den organiske trafikken til nettsiden deres fra 30 000 til 2 millioner per år
  • Og økt den totale trafikken til SuperOffice-bloggen fra 0 til 3 millioner per år
Økning i nettsidetrafikk fra 0 til 3 millioner per år

I juni 2021 begynte jeg i rollen som Head of Content i INEVO.

Et halvt år senere tok Fredrik Salander (CMO) og Niklas Stattin (Head of Digital Marketing) kontakt for å høre om jeg var interessert i å bistå med innholds- og SEO-strategien deres.

Jeg nølte ikke.

I løpet av de første 12 månedene etter at vi inngikk et nytt samarbeid, fikk vi til følgende:

  • Skaffet backlinks fra de største konkurrentene deres (Salesforce, HubSpot)
  • Økte antall rangeringer på side 1 fra 4500 søkeord til 6500 søkeord
  • Genererte ytterligere 15 000 besøk til eksisterende innhold i 4. kvartal 2022
  • Hjalp dem med å rangere som nr. 6 for søkeordet CRM

Topp organiske søkeord

Hva er SuperOffice CRM og hva gjør de?

SuperOffice er en europeisk CRM-plattform med hovedkontor i Norge. SuperOffice hjelper mellomstore bedrifter med å omdanne relasjoner til inntekter ved å samkjøre salgs-, markedsførings- og kundeserviceavdelinger til å sette kunden i sentrum av organisasjonen.

Skjermbilde av forsiden til SuperOffice

Selskaper som Sharp, Printed Cup Company og Bridge Technologies bruker SuperOffice til å administrere kunderelasjonene sine.

Da jeg møtte Fredrik og Niklas, hadde de tre klare mål:

  • Forhindre nedgang i nettsidetrafikk
  • Gjenvinne tapte rangeringer
  • Øke den organiske trafikken

Slik oppnådde vi disse målene.

Innhold og SEO-strategi for SuperOffice

Strategien vi utviklet for SuperOffice baserte seg på pilarsider, innholdsoppdateringer og lenkebygging. La oss se nærmere på hver av disse.

1. Pilarsider

Hvis du ikke er kjent med pilarsider, får du en rask forklaring her:

  • Pilarside: Du oppretter én hovedartikkel om et større tema (f.eks. “Den ultimate guiden til SEO”)
  • Clusterinnhold: Du oppretter flere innholdsartikler relatert til hovedtemaet (f.eks. om backlinks, søkeordsanalyse, Googles algoritme osv.)
  • Internlenking: Du lenker deretter sammen alt innholdet

Mange innholdsstrategier bruker pilarsider.

Totalt introduserte vi 5 nye pilarsider på nettsiden til SuperOffice.

Eksempler på pilarsider

Hver pilar vil etter hvert få sitt eget clusterinnhold for å hjelpe til med rangeringen for det aktuelle temaet.

I første omgang fokuserte vi på pilarsiden for CRM.

Deretter opprettet vi 9 nye artikler (clusterinnhold) om CRM, blant annet om teknologi, trender, automatisering og beste praksis.

Her er et eksempel på en pilarside for CRM og clusterinnhold vi lenket til pilarsiden:

Pilarside:

Clusterinnhold (hver artikkel lenker tilbake til CRM-pilarsiden):

Implementeringen av pilarsiden for CRM (juli 2022) og clusterinnholdet førte til en 100% økning i nettsidebesøk:

100% økning i nettsidebesøk etter implementering av pilarsiden og clusterinnhold

Totalt så genererer alle fem pilarsidene 210 000 besøk på SuperOffice-bloggen hvert år.

2. Oppdatering og forbedring av innhold

Vi oppdaterte undersøkelser, statistikk og data.

(Vi sørget for å bruke nyere data, fra de siste 12 månedene).

Eksempel på oppdatert statistikk

Vi oppdaterte også grafikken og diagrammene for å reflektere dette.

Deretter fokuserte vi på å forbedre innholdet.

Først ba vi interne fageksperter om å dele sine meninger om CRM og inkluderte sitater og bilder av de i artikkelen.

"What I liked most about our collaboration is the way we understand each other’s ambitions. It’s really great to work with INEVO. And the fact that you are proactive makes me very happy."

Niklas Stattin, Head of Digital Marketing hos Superoffice

Deretter opprettet vi en FAQ nederst i artikkelen som gjenspeiler spørsmålene i "Folk spør også om dette"-seksjonen i Google når du søker etter CRM.

Til slutt inkluderte vi en seksjon med anbefalt lesing under FAQ-seksjonen, med lenker til det nye innholdet vi lagde.

Eksempel på linker til anbefalt lesning

Dette ga god effekt. Når vi oppdaterte én artikkel kunne vi se en økning i nettsidetrafikk fra 600 til 1400 besøk per uke.

Økning i nettsidetrafikk på artikkel før og etter endring

Totalt har oppdateringen av eksisterende innhold på SuperOffice-bloggen generert 15 000 ekstra besøk - noe som vil resultere i ytterligere 60 000 besøk per år.

Her er 5 eksempler på innhold vi har forbedret:

3. Lenkebygging

Du kan ha verdens beste innhold, men hvis du ikke har noen backlinks for et søkeord som får 1 million søk per måned, kommer du aldri til å rangere på førstesiden.

Hvor mange backlinks trenger du?

For å rangere på søkeordet “CRM” trengte vi 10 backlinks.

Eksempler på sider vi skaffet backlinks fra

Noen ting som er verdt å merke seg:

  • Vi skaffet disse lenkene gjennom gjesteposting
  • Gjennomsnittlig DR (Domain Rating) var 79, og varierte mellom 74 og 89
  • Vi brukte ankertekster som “CRM”, “Customer Relationship Management” og “CRM-programvare”

Her er 3 eksempler på backlinks vi lenket til pilarsiden for CRM.

Konklusjon

SuperOffice er svært fornøyd med prosessen og samarbeidet med INEVO.

"The thing I’ve learned most from our collaboration is that focus and consistency creates results. I also enjoy when you challenge me in areas I’m less experienced in."

Niklas Stattin, Head of Digital Marketing hos Superoffice

I 2022 nådde vi målene våre og var i stand til å:

  • Forhindre trafikknedgang ved å opprette pilarsider
  • Gjenvinne tapte rangeringer ved å oppdatere eksisterende innhold.
  • Øke den organiske trafikken til bloggen og planlagt for 2023.

Denne strategien vil gi ytterligere 60 000 besøk i 2023.

Men vi har mye mer i vente.

I år vil vi bygge videre på dette grunnlaget og fortsette å hjelpe SuperOffice med å øke den organiske trafikken ved å skape nytt innhold, forbedre eksisterende innhold og bygge backlinks av høy kvalitet til nettsiden.

Vil du oppnå lignende resultater for ditt B2B SaaS-selskap?

Ta kontakt med oss i dag. Vi gjennomfører en gratis 15-minutters audit og deler de viktigste funnene med deg.

Likte du denne suksesshistorien? Da vil du også like:

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.