Tilbake til suksesshistorier
Digizuite
Denne kundesentriske SEO-strategien tredoblet antall nettsidebesøk og demoregistreringer for Digizuite.com
Jeg jobbet sammen med Charlotte Blicher for første gang i SuperOffice i 2013.
Vi samarbeidet igjen i 2015 da hun jobbet i Simcorp.
Som CMO i Digizuite tok hun kontakt med meg da de ønsket å investere i innhold og SEO.
12 måneder senere hadde vi:
- Økt den månedlige organiske søketrafikken med 35%
- Økt trafikken på Digizuite-bloggen fra 22 000 til 100 000
- Tredoblet antall demoregistereinger på nettsiden fra organisk søk
Hva er Digizuite og hva gjør de?
Digizuite er en plattformleverandør innen Digital Asset Management med hovedkontor i Danmark. Digizuite hjelper bedrifter med å håndtere tusenvis av bilder på en enkel måte - gjennom integrasjoner, automatisering og workflows.
Selskaper som Volvo, M/I Homes og CommScope bruker Digizuite til å håndtere digitale ressurser mer effektivt.
I september 2021 snakket Charlotte og jeg om Digizuites største utfordringer i 2022. Fra et markedsføringsperspektiv var disse utfordringene å:
- Øke antallet demoregistreringer på nettsiden
- Øke den organiske søketrafikken
- Øke trafikken til Digizuite-bloggen
På det tidspunktet genererte de:
- 15 demoregistreringer per måned
- 1 400 besøk fra organiske søk
- 2 400 besøk på bloggen deres per måned
Innhold og SEO-strategi for Digizuite
Vi utarbeidet en unik strategi for Digizuite - en strategi som ikke bare tok for seg søkeord og søkevolum. Dette er de tre tingene vi fokuserte på for å øke trafikken og antallet demoregistreringer:
1. Konsistent kommunikasjon
2. Kjøpersentrisk innhold
3. Relevant innhold til kategorien
La oss ta en nærmere titt på hver av disse.
1. Lever konsistent kommunikasjon
Har du noen gang laget innhold for et salgsteam, men oppdaget at de aldri bruker det?
Det har jeg også.
Hvordan endret vi det?
Vi skapte innhold basert på salgspresentasjonen de bruker til å presentere for nye kunder.
Denne salgspresentasjonen inneholdt 30 lysbilder som viste hvor bransjen befinner seg, hvor den er på vei, utfordringer, løsninger og fordeler. Vi tok dette innholdet og gjorde det om til innhold for nettsiden. Hvert lysbilde ble et eget innhold.
Når en kunde ber om mer informasjon etter å ha blitt presentert, kan salgsteamet nå lenke til en rekke relevante artikler på nettsiden.
Her er noen eksempler på innhold vi lagde med utgangspunkt i salgspresentasjonen:
- How to create powerful omnichannel experiences
- The business value of Digital Asset Management software
- 7 Biggest content management challenges in enterprise companies
Disse artiklene hjalp oss raskt med å øke antall søkeord som nettsiden ble rangert for, og vi oppnådde topprangeringer for viktige søkeord.
2. Produser kundesentrisk innhold
Du kan bruke spørreundersøkelser, popup-vinduer, tilbakemeldingsskjemaer - alt mulig.
En av mine favorittmetoder for å samle tilbakemeldinger fra kunder, er å legge til spørsmålet "Hva er din største utfordring med (kategori)?" i skjemaer med høy intensjon på nettsiden, som vist i eksempelet under fra Digizuite-demoskjemaet.
(Dette er nyttig informasjon for salgsteamet før de følger opp henvendelsene).
Vi har brukt tilbakemeldingene fra skjemaene til å lage mer enn 30 typer innhold.
Slike tilbakemeldinger er svært verdifulle:
Ved å bruke tilbakemeldingene fra skjemaet fant vi blant annet ut at 1 av 4 innkjøpere fortalte at de hadde problemer med å finne og dele digitale ressurser.
Vet du hvor mange ganger denne utfordringen ble nevnt på Digizuite-nettsiden?
Én gang. I et avsnitt som ifølge heatmap-analyser fikk svært lite engasjement.
Men slik er det ikke nå lenger.
Vi har laget masse innhold rundt denne spesifikke utfordringen og hvordan produktet kan løse det.
Her er noen eksempler på innhold vi har laget basert på tilbakemeldingene fra kundene:
- How to search and find assets quickly with DAM
- How to share digital assets across multiple departments
- The best way to organize digital assets in enterprise companies
Disse artiklene har hjulpet oss med å øke den organiske søketrafikken med 35% når vi sammenligner årets siste 6 måneder med de første 6 månedene i 2022.
3. Bygg autoritet innen kategorien
Vi hadde innhold basert på bedriftens salgspresentasjon og vi hadde innhold basert på tilbakemeldinger fra kundene.
Deretter bygde vi opp autoritet innen kategorien.
Vi lagde 10 artikler basert på søkeord i kategorien.
Dette kunne for eksempel være innhold om:
- What is Digital Asset Management (DAM)?
- Who uses DAM? 7 Practical use cases
- 7 Best practice tips for Digital Asset Management
Når innholdet var publisert, fokuserte vi på å bygge lenker.
Gjennom gjesteposting fikk vi 2-3 backlinks til hver artikkel i denne fasen av strategien, ved hjelp av spesifikke ankertekster til kategorien. Siden da har vi fått flere organiske lenker, noe som har bidratt til å øke innholdets relevans på lang sikt - og doblet antallet backlinks på mindre enn 12 måneder.
Konklusjon
Digizuite er svært fornøyd med arbeidet og samarbeidet med INEVO.
I 2022 klarte vi sammen å
- Øke den organiske søketrafikken
- Generere flere demoregistreringer enn noensinne
- Bruke innhold til å posisjonere Digizuite som en ledende aktør i bransjen.
Men vi er ikke ferdige ennå!
Vi har oppnådd mye i løpet av 12 måneder, men i 2023 planlegger vi å produsere mer innhold, forbedre den organiske konverteringsraten og øke antallet demoregistreringer.
Vil du oppnå lignende resultater med ditt B2B SaaS-selskap?
Ta kontakt med oss i dag. Vi vil gjennomføre en gratis 15-minutters revisjon og dele de viktigste funnene med deg.