Hopp til hovedinnholdet
Snapchat SoMe

Annonsering på Snapchat

Stadig flere bedrifter utnytter Snapchat som en digital markedsføringskanal. Plattformen egner seg godt for å spre merkebudskap gjennom kreative løsninger og formater. Er dette noe for din bedrift?

Annonsering på Snapchat

Å fange forbrukerens oppmerksomhet blir stadig vanskeligere. Gjennom hverdagen blir vi eksponert for enorme mengder informasjon og reklame fra kommersielle aktører, bevisst og ubevisst. Som følge av det overveldende omfanget ender vi opp med å ignorere budskap og som en konsekvens går markedsføringskroner til spille. Med digitale løsninger har markedsførere i dag mulighet til å nå frem til forbrukeren på en mer skreddersydd og effektiv måte. Med Snapchat, Norges nest største sosiale medium, kan vi skape annonsørinnhold som kombinerer tekst, video og lyd. Med sine 2.500.000 registrerte brukere i Norge, er Snapchat en kanal stadig flere bedrifter benytter seg av i forsøket på å nå målgruppen sin.

I dette innlegget skal jeg ta for meg følgende:
·      Hva er Snapchat
·      Hvem bruker Snapchat
·      5 grunner til å annonsere på Snapchat
·      Muligheter for annonsering
·      Kom i gang med Snapchat-annonsering på 5 minutter!
·      Analyse av dataene

Hva er Snapchat?

Snapchat er et sosialt medium basert på å sende bilder og videoer samt chatte og ringe med venner. Det unike ved Snapchat er måten innhold blir skapt og fremstilt – helt enkelt. Små snutter og bilder i sanntid gir innblikk i avsenders hverdag og gjør det enkelt å holde kontakt med familie og venner. Så fort “snappene” åpnes, har de en begrenset levetid bestemt av avsenderen. Denne tiden har et rammeverk på 1-10 sekunder, eller når den lukkes av mottaker. Snapchat er visuelt anlagt med fokus på bildet eller videoen, fremfor teksten. Dette både krever og gir anledning for markedsfører til å være kreativ i utformingen av annonser. Ergo er Snapchat kanalen for ferskt og aktuelt innhold.

VG bruker for eksempel kanalen til å skape spredning av sitt innhold gjennom både annonser og organisk innhold i “story”-format. Snapchat tilbyr nemlig, på lik linje med Facebook og Instagram, publisering av “din historie” eller “stories”. Når en poster gjennom dette formatet, ligger innholdet ute for dine venner eller følgere i 24 timer, eller til du sletter det.

En annen funksjon i Snapchat er “Discover”-feeden. Her har brukeren mulighet til å oppdage konti som kan være interessante å følge, basert på personlig atferd og interesser. Det er også på denne siden en kan se “stories” fra personer og bedrifter en følger. Discover-feeden gjør det lett for travle unge å følge med på aktører som VG for et kjapt innblikk i nyhetsbildet, samt  influencere og kjendiser de interesserer seg for. I løpet av de siste årene har Snapchat gått fra å være en kanal få bedrifter anser som en aktuell markedsføringskanal til å ha enormt kommersielt potensiale. Appen tilbyr i dag gode muligheter for å spre budskap til et stort publikum.

Hvem bruker Snapchat?

Bilde hentet fra: ipos.com

I Norge ble det registrert ca. 2,5 millioner brukere av applikasjonen i andre kvartal 2019, og omtrent 45% av befolkningen bruker Snapchat daglig. Kjønnsfordelingen mellom brukere i andre kvartal var 45% menn og 55% kvinner, som forteller oss at kvinner er mer aktive i applikasjonen. Primært er brukere av Snapchat i dag en ung målgruppe, men vi ser en stadig vekst i de eldre aldersgruppene. Omtrent 247.000 i aldersgruppen 18-23 år bruker Snapchat flere ganger om dagen – dette vitner om høy aktivitet i appen. Dersom målgruppen til din bedrift er unge kan Snapchat absolutt være verdt å prøve som markedsføringskanal!

5 grunner til å annonsere på Snapchat

  • Snapchat har en enorm brukerskare, og ved å annonsere på plattformen blir du synlig i sosiale medier og kan oppnå høyere rekkevidde og spredning.
  • Snap Ads Manager byr på mange kreative muligheter som gjør at du kan skape unikt og skreddersydd innhold. 
  • Snapchat egner seg til å øke merkekjennskap da du kan kommunisere med målgruppen på en helt unik måte.
  • Funksjoner som geo-filter åpner opp for segmentert og presis markedsføring. På den måten er det lettere å målrette seg mot de riktige folkene.
  • Snapchat er i stadig vekst som annonseplattform, men har likevel en lang vei å gå før den er på størrelse med Instagram og Facebook. Dette kan annonsører utnytte seg av, for lavere etterspørsel betyr lavere priser og billigere cost-per-click (CPC)

    Merk: Disse punktene er kun relevant dersom målgruppen din er aktive på Snapchat.

 Muligheter for annonsering

Snapchat tilbyr seks ulike formater for annonsering. Dette høres kanskje overveldende ut, men jeg skal etter beste evne greie ut om de ulike funksjonene og hvordan de fungerer på en forståelig måte.

Snap ads


Bilde hentet fra: Snapchat.com

Snap ads er fullskjerm vertikale videoannonser på ti sekunder med mulighet for et interaktivt element i form av call to action (CTA). Formålet med dette annonseformatet er å påvirke målgruppen til å utføre en handling. Denne kommer til syne i form av “swipe up” – en funksjon hvor brukeren “sveiper” opp på skjermen. Denne linken fører brukeren til en bestemt landingsside.

I praksis er snap ads annonser som skal spre et budskap om et tilbud, en funksjon, tjeneste eller et produkt som brukeren føres til ved å “sveipe opp”. Annonsene dukker automatisk opp mellom organiske stories. Ergo deler dette formatet og Instagram Story ads mange attributter.

Merk: Dersom du velger å benytte deg av snap ads, er det viktig å ta høyde for at målgruppen har mulighet til å hoppe over annonsen din. Husk også å følge Snapchats spesifikasjoner i utformingen av annonser.

Collection ads

Bilde hentet fra: Snapchat.com

Collection ads er, i likhet med story ads, en annonsetype som dukker opp mellom stories. Her har du mulighet til å benytte levende bilder eller video med opptil fire små bilder i bunn. Collection ads er som en liten katalog for en produktkategori. Det vises en annonse midt på skjermen, samt  nederst på skjermen vises det en serie med produkter som også er klikkbare. Denne annonse passer for deg som ønsker å vise flere varianter av et produkt, eller lignende produkter.

Story ads


Bilde hentet fra: Snapchat.com

Story ads dukker opp som sponset innhold i Discover-feeden. På denne siden finner du forøvrig organisk innhold fra blant annet kjendiser og aviser som legger ut offentlig innhold. Dette formatet er en glimrende mulighet for aktører som ønsker å fremme mye innhold i samme annonse. 

Merk: I story ads har du mulighet til å sette sammen innhold på opptil 200 sekunder.

AR linser


Bilde hentet fra: Snapchat.com

For særlig kreative sjeler kan AR-linser være et egnet annonseformat. Her lager man sine helt egne linser. Dette kan bidra til større eksponering og engasjement fra brukerne. Er linsen godt laget og skreddersydd til målgruppen, er det sannsynlig at budskapet får økt spredning. Dette skjer ved at brukeren sender snaps med linsen, sender til sine venner som sprer budskapet videre.

Et eksempel på bruk av linser er Terminator-linsen hvor Arnold Schwarzenegger brukte Snapchat for å promotere den nye Terminator-filmen før lansering.

Filterannonser


Bilde hentet fra: Snapchat.com

Filterannonser egner seg godt til å promotere nye produkter og tjenester for å generere merkekjennskap. Med filterannonser på Snapchat kan du synliggjøre bedriften din nasjonalt. Et eksempel på dette er “geo-filter” som viser mottakeren av snappen hvor du befinner deg – er du på Gardermoen kan vennene dine se at du er der om du benytter deg av flyplassens geo-filter. Filtre fletter inn verdifullt merkevarebudskap i samtale mellom venner uten at det føles som reklame for brukeren. Derfor er det viktig at annonsøren har målgruppen i bakhodet i utformingen av annonsen – filteret må være underholdende. Geo-filtre kan lages for en bestemt tidsperiode – for eksempel under et arrangement eller en begivenhet, eller som permanente. 

Even og Jonas i INEVO laget et eget filter til bruk Høyskolen Kristianias karrieredag.
Mer om dette kan du lære i podcasten her.
Les hvordan du lager ditt eget Snapchat filter her

Commercials


Bilde hentet fra: Snapchat.com

Det sjette og siste annonseringsformatet i Snapchat kalles Commercials. I bunn og grunn er dette det samme som Snap ads. Forskjellen ligger i at brukeren ikke har mulighet til å hoppe over annonsen i Commercials-format. I tillegg varer denne typen seks sekunder, mot Snap ads’ ti sekunder.

Kom i gang med Snapchat-annonsering på 5 min! 

Det første steget i Snapchat-annonsering er å opprette en bedriftskonto.

Objective

Det neste steget er å sette et mål for annonseringen. Her har du tre valg; besøk av nettside eller app eller appnedlasting. I avbildet eksempel ønsket jeg mer trafikk til INEVOs nettside og valgte derfor “website visits” som objective. Jeg ønsker å øke trafikk til en bestemt side på nettsiden, så jeg fyller inn URL til den aktuelle landingssiden. 

Design 

I de neste trinnene skal merkenavn, overskrift og “call to action”-type bestemmes og fylles inn. Jeg ønsket i dette tilfellet at målgruppen skulle lese mer om vår OMA-modell, og velger derfor “les mer” som CTA. Videre laster du opp bildet eller videoen du ønsker å bruke, samt template og tekst.

Delivery

Under “demographics” kan du spesifisere hvem du ønsker å målrette annonsen mot. I dette tilfellet ønsket jeg å nå et bredt publikum og eksponere flest mulig for annonsen. Jeg valgte derfor alle kjønn i alderen 13-35+ over hele landet. I høyre kolonne ser du estimert størrelse på publikummet annonsen din kan nå.

Deretter fyller du ut ønsket start- og sluttidspunkt for annonsene. Her kan du velge mellom “Daily Budget” og “Lifetime budget”. Førstnevnte handler om hvor mye du ønsker å bruke daglig, mens “Lifetime budget” er et totalt budsjett for kampanjen.

Merk: Det kan lønne seg å velge “Daily budget” for ikke å bruke opp hele budsjettet den første dagen, men heller bestemme hvor mye du ønsker å bruke hver dag. Det er et minimum budsjett på 20 dollar, som tilsvarer rundt 178 NOK som må brukes.

Avslutningsvis fyller du ut bedriftens standardinformasjon og foretrukket betalingsløsning, og vipps, så er du klar til å lansere din første Snapchat-kampanje!

Analysering av dataene


Bilde hentet fra: Snapchat.com

Som med alle andre markedsføringstiltak, er det alfa og omega å måle resultater av annonsering i Snapchat. På samme måte som Facebook har Business Manager og Google Ads Manager, har Snapchat det vi kaller Snap Ads Manager. Gjennom dette verktøyet får du verdifull innsikt i resultater fra annonsene dine. For å sikre riktige og nøyaktige rapporter er det viktig å implementere en Snap Pixel i forkant av kampanjen. Mer om dette senere.

I rapporten får man innsikt innenfor fem punkter:

  • Spend: Hvor mye penger du har brukt 
  • Paid Impressions: Hvor mange ganger annonsen din har blitt sett 
  • Paid ECPM: Hvor mye du har betalt per 1000 visninger 
  • Swipe ups: Hvor mange brukere som har utført en handling i din annonse 
  • ECPSU: Hvor mye du betaler per handling.

Snap pixel

Som tidligere nevnt er det kritisk å ha implementert en Snap Pixel i forkant av en kampanje. På den måten kan Snapchat spore hendelser og trafikk på nettsiden som resultat av annonseringen. Ved å analysere dette underveis i kampanjeperioden kan du justere og optimalisere annonsen, og på den måten få mer ut av budsjettet. Med pixelen får du også mulighet til å bruke “remarketing” og “look-alike audience”, som innebærer at vi målretter oss mot et publikum som likner på kundene dine. Disse kundene er ekstremt verdifulle og genererer gjerne flere konverteringer enn andre publikum.

Ønsker du hjelp med å starte din Snapchat-annonsering?

Kontakt oss i dag!




Kom i gang med Instagram-annonsering!

Kom i gang med Instagram-annonsering!

Kom i gang med Instagram-annonsering! Ingrid Løkkevol Aasmundtveit
Optimalisere Google Smart Shopping kampanjer – 5 tips

Optimalisere Google Smart Shopping kampanjer – 5 tips

Optimalisere Google Smart Shopping kampanjer – 5 tips Even Ødegård
Avdekk potensielle trender og baser din SEO strategi på organisk trafikkprognose
SEOTrafikkprognose

Avdekk potensielle trender og baser din SEO strategi på organisk trafikkprognose

Avdekk potensielle trender og baser din SEO strategi på organisk trafikkprognose Katerina Sharapova