Blogg

Velkommen til INEVOs fagblogg! Vi skriver om alt som opptar oss innenfor alt fra markedsføring til design og utvikling.

E-COMMERCE

Profittoptimalisering vs. inntektsoptimalisering: Bør du skifte fra ROAS til POAS?

Annonsører som fokuserer for mye på ROAS risikerer å tape penger. Med POAS kan man istedenfor salgsinntekter spore og optimalisere for profitt.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

E-COMMERCE

Disse utfordringene og mulighetene ser vi i netthandelen i tiden fremover

På E-handelsdagen 2022 samlet INEVO noen av de beste norske nettbutikkene for å finne ut av som skal til for å vokse på nett i tiden fremover, etter to år med pandemi. Dette er utfordringene og mulighetene vi ser for oss.

Markus Wachek Johnsen

Markus Wachek Johnsen

Content

Hvorfor du bør satse på innholdsmarkedsføring!

«Tradisjonell markedsføring og reklame handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Med innholdsmarkedsføring så viser du verden at du faktisk er en.» – Robert Rose Vi kan kanskje ikke gjøre deg til en rockestjerne, men vi kan vi deg innsikt i innholdsmarkedsføring. Om rockestjerne er målet, da hjelper vi deg på veien dit.

Karen-Johanne Lien Arnesen

Karen-Johanne Lien Arnesen

INEVO

INEVO er Google Premier Partner byrå i 2022

Vi er stolte over å nok en gang bli utpekt som Google Premier Partner. Dette har vi blitt hvert år siden 2016. I år har kun 3% av Googles partnerbyråer i Norge oppnådd denne anerkjennelsen. Hva betyr dette for oss og hvilken verdi har det for våre kunder?

Karen-Johanne Lien Arnesen

Karen-Johanne Lien Arnesen

SEM

Feedoptimalisering for Google Shopping: Unngå disse 3 feilene

Feedoptimalisering blir i større grad ensbetydende med kampanjeoptimalisering når vi snakker om Google Shopping. Likevel er nettopp shoppingfeeden et område mange annonsører ser ut til å glemme. Her er tre vanlige feil knyttet til bruk av feed.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

OKR

Hvordan skrive gode objectives & Key results?

OKR kan være et kraftig verktøy, men det avhenger av at organisasjonen setter GODE mål. Her presenterer vi en sjekkliste som du kan bruke når du skriver OKR.

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

INEVO

5 ting jeg har lært i INEVO

24.september 2020 markerer min aller siste dag i INEVO. Etter to og et halvt år skal jeg nå begi meg ut på nye utfordringer. I dette innlegget vil jeg benytte mine siste timer som digital rådgiver i INEVO til å reflektere over startskuddet til min egen karriere, lærdommer og erfaringer fra hva jeg vil tørre å påstå er ‘verdens beste startplass’!

 Julie Foss

Julie Foss

SoMe

Lønner det seg å annonsere på Facebook?

Lurer du på om det lønner seg å annonsere på Facebook? Det er nærmest umulig å regne ut et klart og tydelig kostnadsbilde for annonsering i sosiale medier. Likevel er det et par faktorer som kan gi en pekepinne på hvor mye du må belage deg på å betale. Vi gir deg våre beste innspill på om annonseringen lønner seg eller ikke!

 Julie Foss

Julie Foss

SEO

Vi analyserte 1096 søkeord, dette er hva vi lærte om hvordan Google endrer sidetitler

Hva betyr det at Google nå har startet å endre hva som blir brukt som sidetittel i søkeresultatet? For å kunne svare på dette har vi analysert hvordan sidetitlene til 15 norske nettsider ser ut i søkeresultatene på 1096 forskjellige søkeord.

Even Ødegård

Even Ødegård

SoMe

Den komplette vekstguiden for Snapchat annonsering

Er du en av de som som synes Snapchat virker som en interessant annonseplattform, men aldri helt har klart å komme i gang? Eller har du noen gang vært nysgjerrig på om det i det hele tatt er riktig kanal for målgruppen du ønsker å nå? Da er denne komplette vekstguiden for Snapchat annonsering noe for deg!

 Julie Foss

Julie Foss

SEM

Hva koster Google Ads?

Når vi snakker om hva Google Ads koster finnes det ikke et standardsvar som gjelder for alle annonsører. Det du ender opp med å betale for Google Ads annonsering er summen av kostnaden for trafikk inn til siden din og prisen for arbeidet med annonsene dine.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

E-COMMERCE

Hva koster en e-commerce manager?

Hvor mye koster det å ansette en e-commerce manager? Lønnsnivået for e-commerce managere ligger mellom 350 000 – 850 000 per år. I dette innlegget legger vi frem hele kalkylen for hva du må regne med å investere hvis du ønsker å ansette en e-commerce manager.

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

Bedrift

Pyramideprinsippet – nøkkelen til effektiv kommunikasjon?

Se for deg at du er på et foredrag. Personen på talerstolen legger ut i det lange og det hele med argumenter og analyser. Når 45 minutter er gått merker du at det er vanskelig å henge med. Det er ikke at foredragsholderen er kjedelig, tvert i mot! Du har sansen for de smarte vitsene innimellom og respekt for de gode analysene de presenterer. Men, hva er det egentlig hun vil frem til? Innen løsningen blir presentert har du glemt hva argumentene var og hvorfor dette relaterer til deg. Frustrerende, ikke sant?

Karen-Johanne Lien Arnesen

Karen-Johanne Lien Arnesen

SEO

Core Web Vitals: En studie av norske nettbutikker

Brukervennlighet er viktigere enn noensinne og i mai 2021 vil Core Web Vitals bli en del av Google sin algoritme. Vi vil trolig se enda større forskjeller i rangeringen av raske vs trege og stabile vs ustabile sider. Vi i INEVO har undersøkt hvor godt forberedt norske nettbutikker stiller.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

SoMe

Clubhouse: Det første lydbaserte sosiale nettverket

Clubhouse er det første lydbaserte sosiale nettverket. På clubhouse finner du personer som snakker om ting du er interessert i. Du kan lytte til eksperter og du kan delta i debatter. Foreløpig er tjenesten liten i Norge, men de siste månedene har Clubhouse opplevd eksplosiv vekst. Clubhouse er spennende og forfriskende!

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

SoMe

De fem viktigste trendene for sosiale medier i 2021

Nytt år, nye muligheter! Ser du etter muligheter for å øke tilstedeværelsen og kvaliteten på innhold i sosiale medier? Nå er tiden for å se på hvilke muligheter som kan ta din sosiale medier strategi til neste nivå!

 Julie Foss

Julie Foss

E-COMMERCE

Hvorfor er prisstrategi viktig for din nettbutikk?

Prisstrategi er en sentral del av en nettbutikks markedsføringsstrategi — eller burde i det minste være det . Likevel mangler de fleste e-handelsaktører kompetanse og gode verktøy som er nødvendige for å ta lønnsomme prisbeslutninger.

Katerina Sharapova

Katerina Sharapova

Teknologi

En praktisk innføring i blokkjede og kryptovaluta

I 1994 var internett nytt og spennende, men kun for de spesielt interesserte. Nerder delte tekst/bilder gjennom et internasjonalt nettverk, men det var usikkert, upraktisk og tungvint. I 2020 er blockchain der internett var tidlig på 90-tallet. Der Internett handlet om å dele tekst/bilder gjennom et nettverk, handler blockchain om å dele verdier gjennom et nettverk.

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

Bedrift

Hva koster en performance marketing spesialist?

Hvor mye koster det å ansette en performance marketing spesialist? Lønnsnivået for digitale markedsførere ligger mellom 350 000 – 850 000 per år. I dette innlegget legger vi frem hele kalkylen for hva du må regne med å investere hvis du ønsker å ansette en performance marketing spesialist.

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

Bedrift

Hva koster en digital markedsfører?

Hvor mye koster det å ansette en digital markedsfører? Lønnsnivået for digitale markedsførere ligger mellom 350 000 – 850 000 per år. I dette innlegget legger vi frem hele kalkylen for hva du må regne med å investere hvis du ønsker å ansette en digital markedsfører.

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

E-COMMERCE

Hvordan vurdere din nettbutikk

I denne bloggposten skal jeg presentere 10 kriterier på hvordan du kan vurdere din nettbutikk.

Even Ødegård

Even Ødegård

SoMe

Hvordan øke salget med always on annonser på Facebook

Lurer du på hvordan du skal drive markedsføring av egen bedrift? Sliter du med at markedsbudsjettet går til kampanjer med varierende resultat, eller har du kanskje problemer med å selge varer til full pris? Da kan always-on markedsføring i sosiale medier være noe for deg.

Karoline Thon

Karoline Thon

SEO

Digital strategi – strategisk bruk av søkemotormarkedsføring

Digital strategi er en strategisk plan laget for å oppnå spesifikke mål gjennom et digitalt medium. I dette innlegget forteller vi hvordan du kan gå frem for å lage en god digital strategi med fokus på søkemotormarkedsføring, som hjelper deg å bruke tid og ressurser effektivt.

Katerina Sharapova

Katerina Sharapova

Bedrift

Taper du penger på måten du setter markedsbudsjettet ditt?

Mange synes det er vanskelig å vite når og hvor mye penger som skal brukes på markedsføring. Resultatet av dette er at bedrifter setter feilaktige markedsbudsjetter som igjen resulterer i at de i prinsippet taper penger. Dette innlegget går gjennom når du bør bruke penger på markedsføring og hvilke forutsetninger som bør være på plass for å beregne budsjettet. Du vil lære hvordan du best mulig kan sette et lønnsomt markedsbudsjett for din bedrift.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

INEVO

Netthandelen øker: Vi satser med 5 nye ansatte

I løpet av de første 2 ukene av Korona-krisen mistet vi 20% av omsetningen. Vi har likevel kommet oss gjennom krisen, og satser nå for fullt ved å ansette fire nye operative markedsassistenter (OMA) på fulltid og en front-end utvikler.

Frode Vik

Frode Vik

Tips

22 bøker for markedssjefen

Vi har samlet de 22 beste bøkene for markedsførere og markedssjefer. Enten du er interessert i ledelse, organisasjonspsykologi eller growth hacking så garanterer vi at du finner noe du har nytte av i denne listen!

Jonas Moe

Jonas Moe

SoMe

Hvordan unngå å forstyrre læringsfasen på Facebook?

Læringsfasen er perioden der Facebook lærer og på best mulig vis optimaliserer annonsesettet ditt. Dette betyr at de fleste annonsesett har mindre stabilitet og en høyere kostnad i starten. Det er derfor lurt å sørge for at man ikke gjør signifikante endringer som trigger læringsfasen. Men hva regnes som en signifikant endring?

Niclas Nilsen

Niclas Nilsen

INEVO

Karoline fra INEVO ble årets avgangsstudent ved Høyskolen Kristiania

For et år siden ansatte vi Karoline Thon som Operativ Markedsassistent i INEVO mens hun fremdeles gikk andreåret på bachelorgraden sin på Høyskolen Kristiania. Under ansettelsesprossesen skjønte vi raskt at Karoline var en helt unik ressurs. Vi var helt sikre på at hun kunne hjelpe mange av våre kunder og ikke minst pushe oss som byrå til å bli bedre.

Frode Vik

Frode Vik

SoMe

8 tips for å øke rekkevidde på Instagram

Ønsker du å målrette deg mot og konvertere nye målgruppen til din virksomhet, men sliter med å øke rekkevidden på organiske poster på Instagram? I dette innlegget vil jeg gi deg 8 enkle tips for å øke organisk rekkevidde og tilstedeværelse på Instagram.

 Julie Foss

Julie Foss

Tips

9 digitale ressurser som er gratis akkurat nå!

I lys av COVID-19 har mange bedrifter delt sine digitale verktøy gratis. Vi har samlet 9 digitale ressurser du nå kan benytte deg av helt kostnadsfritt!

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

E-COMMERCE

Fokuser på det som ikke endrer seg!

Hvordan skal bedrifter planlegge i et landskap der teknologien utvikles raskt, mens menneskers atferd endres sakte? Her er vårt svar!

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

Growth marketing

Hva koster en growth hacker?

Hvor mye koster det å ansette en growth hacker? Lønnsnivået for growth hackers ligger mellom 350 000 – 1 250 000 per år. I dette innlegget legger vi frem hele kalkylen for hva du må regne med å investere hvis du ønsker å ansette en growth hacker.

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

SEM

Hvordan kan jeg gjøre programmatisk annonsering lønnsomt?

Hvordan kan man få programmatisk annonsering til å bli lønnsom? Vi gir deg noen råd om hvordan du kan få mer igjen for programmatisk annonsering for din bedrift.

Martine Karlsson

Martine Karlsson

SoMe

6 trender for sosiale medier det er verdt å satse på i 2020

Vi har gått inn i et nytt år, og med et nytt år kommer nye trender og nye muligheter til å gjøre det enda bedre enn vi gjorde det i fjor. I løpet av desember måned fylles innboksen opp med sosiale mediers «topp trender» for det kommende året. Men hvilke trender er faktisk verdt å satse på? I dette innlegget vil jeg presentere 6 trender for sosiale medier vi i INEVO mener det er verdt å ta med seg videre i 2020.

 Julie Foss

Julie Foss

CRO

Konverteringsoptimalisering enkelt forklart

Konverteringsoptimalisering, også kalt CRO, er en strategisk metode og arbeidsmåte for å øke konverteringer og forbedre resultater.

Katerina Sharapova

Katerina Sharapova

OKR

OKR målstyring – et system for gjennomføring

Har du noen gang lurt på hvordan suksessrike selskaper klarer å navigere og vokse i et landskap som stadig endrer seg? Faktum er at de fleste suksessrike bedriftene bruker samme system! Et system som de fleste bedrifter i Norge fortsatt ikke kjenner til. Systemet heter OKR.

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

E-COMMERCE

Retur er et kjempeproblem for nettbutikker – Slik håndterer du det

I dette innlegget fokuserer jeg på nettbutikkers returhåndtering, og følgende problemstillinger: Retur skaper potensielt økonomiske problemer for nettbutikker Hvorfor bør du tilby gratis retur? Hvordan skal du håndtere retur på best måte?

Annsofi Klevfoss

Annsofi Klevfoss

SoMe

Maksimer konverteringer på Instagram

Instagram er i sterk vekst både som annonseplattform og sosialt nettverk. Disse to går hånd i hånd, og betalt innhold verken begrenser eller er til bry for brukeropplevelsen. Dette er en av Instagrams styrker, og med utelukkende visuelt innhold har bedrifter stort potensiale for å spre budskapet sitt. Men hvordan skal du maksimere antall konverteringer?

Ingrid Løkkevol Aasmundtveit

Ingrid Løkkevol Aasmundtveit

SEM

Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads

15 % av alle søk som gjøres hver dag i Google er unike, de har aldri vært søkt etter tidligere. Uansett hvor godt du har strukturert Google Ads-kontoen din vil det derfor være et gap mellom søkeordene du byr på og hva dine potensielle kunder faktisk søker etter. Dynamiske søkeannonser (DSA) kan hjelpe deg på veien mot å sikre visninger i Google og avdekke nye søkeord.

Signe Marie Cleveland

Signe Marie Cleveland

Content

Slik lager du en langsiktig innholdsplan som konverterer

Er du i gang med innholdsmarkedsføring for din bedrift, men savner å se resultater av arbeidet ditt? Synes du det er vanskelig å finne en god struktur rundt innholdsproduksjon? Med enkle grep kan du sannsynligvis nå målgruppen din i større grad og med mer relevant innhold.

Annsofi Klevfoss

Annsofi Klevfoss

SoMe

Kom i gang med Instagram-annonsering!

Instagram er det ledende sosiale mediet for visuelt innhold, og er i stadig vekst. Appen har over én milliard månedlig aktive brukere, hvorav halvparten bruker appen daglig. Som annonseplattform vokser Instagram enormt og det er enkelt å komme i gang.

Ingrid Løkkevol Aasmundtveit

Ingrid Løkkevol Aasmundtveit

SEM

Optimalisere Google Smart Shopping kampanjer – 5 tips

I dette innlegget vil du lære mer om hva Google Smart shopping er og hvilke muligheter du har for å optimalisere kampanjene dine.

Even Ødegård

Even Ødegård

Opplæring

Ville du sendt barna dine på denne skolen?

Tenk deg en skole som tar fattige, ressurssvake 5.klassinger og omdanner dem til suksesshistorier* innenfor rammene av det eksisterende offentlige skoleverket med de ressursbegrensningene det innebærer.

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

SEO

Avdekk potensielle trender og baser din SEO strategi på organisk trafikkprognose

En god organisk prognose kan avdekke trender og gi deg svar på hva som vil skje med trafikken din hvis du ikke jobber aktivt med SEO. Vil inntektene fra organisk trafikk øke eller vil inntektene falle? Svaret er gull verdt!

Katerina Sharapova

Katerina Sharapova

Google Design Sprint på [email protected]

Fredag var vi så heldige å få høre på Karl Philip Lund, Eirik Thorvaldsen og José Manuel Redondo Lopera snakke om Google Design Sprint på [email protected] hos Meet Ullevaal, Oslos største Kurs- og konferansesenter. Her er våre nøkkelpunkter fra foredraget.

Signe Marie Cleveland

Signe Marie Cleveland

SoMe

Snapchatannonsering

Stadig flere bedrifter utnytter Snapchat som en digital markedsføringskanal. Plattformen egner seg godt for å spre merkebudskap gjennom kreative løsninger og formater. Er dette noe for din bedrift?

Oscar Løvås

Oscar Løvås

SoMe

Nybegynner-guide til LinkedIn annonsering

Driver du en virksomhet i B2B markedet, men sliter med å finne ut hvordan du kan nå ut til nye potensielle kunder? Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal nå ut til kunder i et B2B forhold, og du har kanskje ikke lagt inn arbeid for å gjøre deg synlig som aktør i B2B markedet enda. Er du åpen for å teste nye annonseplattformer, og klar for å ta annonseringen til et nytt nivå? Da er kanskje LinkedIn annonsering og denne nybegynner-guiden noe for deg.

 Julie Foss

Julie Foss

SEO

Teknisk SEO audit (5-stegs hygienesjekk)

En viktig forutsetning for å rangere organisk i Google og andre søkemotorer er at de tekniske hygienefaktorene er på plass. Ved å bruke en time på å følge denne sjekklisten til en rask teknisk SEO audit kan du potensielt sikre deg nøkkelen til bedre rangeringer og verdifull organisk trafikk.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

Universell utforming

Nyttige verktøy i arbeidet med universell utforming (WCAG)

Universell utforming og WCAG 2.0 handler om å skape nettinnhold tilgjengelig for alle. Norge er faktisk det første landet som har lovpålagt universell utforming av nettinnhold for både offentlig og privat næringsliv. For å gjøre arbeidet enklere, får du en oversikt over de viktigste punktene og noen nyttige verktøy du enkelt kan ta i bruk.

Sander  Kaasa

Sander Kaasa

OKR

Slik gikk det da styringssett fra store organisasjoner fikk plass i klasserommet

Karakterer hindrer læring, mens OKR representerer et moderne styringssett som øker motivasjonen og gir bedre læring! Kan styringssettet som brukes i ledende organisasjoner bidra til å forbedre det norske skolesystemet?

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

SEO

Den ultimate guiden til Google My Business

Ønsker du å oppnå synlighet lokalt når noen søker etter bedriften din er det en ting alle som jobber med søkemotoroptimalisering vil peke på: Google My Business. I dette innlegget vil du lære mer om hva Google My Business er, hvordan du kommer i gang og hvordan du kan maksimere din synlighet ved å optimalisere listingen din.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

Design

Designprosesser for digitale løsninger

Growth, Design Thinking, Google Design Sprint og designprosesser er aktuelle temaer som man ofte hører om i den digitale bransjen. Etter å ha lest dette innlegget håper jeg du sitter igjen med en god forståelse av begrepene og hvordan du fremover kan bruke det i digitale prosjekter.

Cathrine Andrea Knutsen

Cathrine Andrea Knutsen

OMA

OMA-modellen: En revolusjonerende måte å jobbe med digital markedsføring

INEVO har jobbet med å revolusjonere hvordan norske bedrifter jobber med digital markedsføring siden 2013. Resultatet er OMA-modellen.

Christopher Espeland Aitken

Christopher Espeland Aitken

OMA

Bruke konsulenter eller bygge Intern kompetanse?

Blivakker-grunder Einar Øgrey Brandsdal publiserte nylig et LinkedIn-innlegg der han anbefalte bedrifter å bygge intern digital kompetanse. Jeg er enig med han på de fleste punktene, men jeg tror mange har forsøkt – og feilet! Jeg jobber i krysningspunktet mellom utdanning, rekruttering, byrå og in-house kompetansebygging. I dette innlegget beskriver jeg fordeler og ulemper med de ulike alternativene knyttet til digital kompetanse.

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

OKR

Hva er et godt OKR «objective»(ambisjon)?

En god objective er en kort, inspirerende setning om hva teamet ønsker å oppnå.

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

SEM

98% forlater nettsiden uten å konvertere – lokk dem tilbake med remarketing!

Kun 2% av besøkende på en nettside konverterer på første besøk. Lær hvordan du kan lokke de resterende 98% tilbake med remarketing!

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

E-COMMERCE

Slik øker du trafikken til nettsiden din

Internett er verdens største handlegate og utstillingsrom. Men hva hjelper det å ha en fin nettside hvis ingen finner frem til den?

Cathrine Andrea Knutsen

Cathrine Andrea Knutsen

SEO

5 feil du må unngå når du internlenker

Søkemotoroptimalisering er et komplekst fagfelt med mange avanserte, så vel som enkle, metoder for å optimalisere innhold for å rangere høyt i søkemotoren.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

SEM

Google Ads Guide for viderekomne: Slik blir du god på betalt søk

Endelig en Google Ads guide for viderekomne! Tidligere i år skrev vi en guide til Google Ads for nybegynnere med hensikt om å lære nysgjerrige hoder alt de trengte å vite for å starte med betalt søk gjennom Google. I guiden kunne du lære om alt fra hvorfor du bør annonsere på Google Ads og hva Google Ads er, til hvordan du setter opp din første kampanje, velger struktur og vedlikeholder den.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

E-post

Google Tag Manager: Konverteringssporing på nyhetsbrev sign-up

Har du noen ganger prøvd å sette opp konverteringssporing i Google Ads via Google Tag Manager? Prosessen kan være litt mer komplisert enn det man forventer, spesielt når det kommer til Tag Manager. I denne guiden forklarer jeg hvordan du setter opp sporing av dine nettstedsaktiviteter via Google Tag Manager.

Katerina Sharapova

Katerina Sharapova

E-post

Epost er bedriftens største tidstyv – her er tiltakene som sparer deg tid!

De fleste organisasjoner har et skarpt blikk på kostnader som innebærer konkrete planer og budsjetter for alle kroner og øre som slippes ut og inn i bedriften. Fåtallet har derimot like klare retningslinjer når det gjelder tidsbruk. I 2018 er det ingen tvil om at tid er penger og at tid er vår knappeste ressurs.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

Growth marketing

Vil du at bedriften din skal vokse? Slik lykkes du med growth teams!

Vet du egentlig hvor stort vekstpotensiale din virksomhet har? Store virksomheter kan fort risikere at ulike avdelinger arbeider isolert fra hverandre. Avdelinger skaper gjerne vekst hver for seg, men problemet oppstår når disse ikke interagerer og samhandler med hverandre. Dette fører til at veksten ikke utnytter sitt fulle potensial. På grunn av dette er det derfor få som faktisk vet hvor mye de har å hente. Ofte er potensialet større enn man tror. Dette fører til at det følgelig blir vanskelig å si noe om hva som er bra resultater og ikke. Dette innlegget er for deg som ikke ønsker å nøye deg med “godt nok”, og som vil skape ytterligere vekst. Growth teams utvikles hovedsakelig innad i organisasjoner. Man behøver dog nødvendigvis ikke håndtere dette helt alene. I dette innlegget forklarer jeg også hvordan byråer kan hjelpe virksomheter med growth.

Annsofi Klevfoss

Annsofi Klevfoss

SEM

10 måter du kan skreddersy dine Google Ads annonser

I en Google Ads konto som skal dekke mange hundre, kanskje mange tusen, ulike kategorier og produkter kan det være vanskelig å opprettholde et tilfredsstillende nivå av relevans og tilpasning i den enkelte annonsen. Likevel vet vi at høyere relevans og informasjontetthet fører til høyere konverteringsrate. Jo mer kunden vet om deg før de klikker, jo større sjanse er det for at de foretar et kjøp hvis de klikker. Ved hjelp av skreddersydde annonser sikrer du at en større andel av klikkene du bruker penger på faktisk er lønnsomme.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

E-COMMERCE

Slik lykkes du med pop-ups!

Det er over 20 år siden Ethan Zuckerman skrev koden for verdens første pop-up. Tanken bak var å målrette reklame bedre. Pop-ups ble resultatet av å finne en måte man kunne knytte en annonse til nettsider, uten å sette annonsen direkte på siden. Dette med den hensikt at annonsøren skulle slippe å bekymre seg for tilknytningen mellom merkevaren og innholdet på siden de annonserte på. Senere har Zuckerman beklaget seg, da han tilsynelatende skapte tidenes mest forhatte nettopplevelse.

Annsofi Klevfoss

Annsofi Klevfoss

Design

Digitale designtips for ikke-designere!

I dag er du veldig heldig! Det finnes ferdige maler og oppsett for design du kan følge til punkt og prikke, som gjør at ting vil se ganske greit ut visuelt. Jeg har likevel et par tips du bør tenke på når du lager visuelt oppsett for for eksempel; landingsside, nyhetsbrev, spørreskjemaer, enkle nettsider ol.

Cathrine Andrea Knutsen

Cathrine Andrea Knutsen

SEM

Hva erfaring har lært meg om Google Ads: ekspertenes beste råd

Når man først begynner å arbeide med Google Ads kan det virke overveldende. Listen med ting du absolutt må og definitivt bør vite og forstå for å kunne styre en vellykket annonsekonto er lang. Vi i INEVO vet selv at den beste lærdommen kommer av erfaring og arbeid med kontoer over tid. Men å prøve, feile og lære av det tar tid. Hadde det ikke vært enda bedre om du kunne lære av andres feil eller erfaring?

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

Bedrift

Den ultimate guiden til bedriftsblogging

Bedriftsblogger er noe man stadig ser mer av. Bedrifter begynner å forstå verdien av god innholdsmarkedsføring, og bloggingen er blitt en utbredt aktivitet. Noen lykkes svært godt med det, mens andre ikke helt forstår hvorfor resultatene uteblir. Å drive en bedriftsblogg er noe alle kan få til dersom motivasjonen er på plass. Det er faktisk ganske enkelt, men det kreves bevissthet rundt en del faktorer dersom du vil oppnå virkelig suksess.

Annsofi Klevfoss

Annsofi Klevfoss

Design

Tips til gratis designressurser

Enten du jobber med design til daglig, eller bare trenger et raskt bilde til en facebook-post kan det av og til være nyttig å låne elementer for å få jobben gjort raskt og enkelt. Her er noen av mine favorittressurser:

Ole Marius Tørrisen

Ole Marius Tørrisen

SEM

Google Ads for nybegynnere: alt du trenger å vite for å starte med betalt søk

Driver du en nettbutikk eller nettside? Hvor lett er det for de potensielle kundene dine å finne deg når de leter etter det du selger – forutsatt at de ikke allerede vet hvem du er? Dukker du for eksempel opp blant de første søkeresultatene i Google når noen søker etter de produktene eller tjenestene du tilbyr?

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

SEM

Den ultimate guiden til Google Ads Audit

Tomt for ting å gjøre i Google Ads kontoen din? Da bør du ta en audit.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

E-post

E-post og nyhetsbrev – Feil du bør unngå for å oppnå gode resultater!

E-postmarkedsføring er den mest lønnsomme markedsføringsaktiviteten du kan drive.

Annsofi Klevfoss

Annsofi Klevfoss

Content

Video i innholdsmarkedsføring: Her er fordelene, samt tips til å komme i gang.

Over halvparten av oss ser video på nett hver eneste dag. Ifølge Cisco Visual Networking Index vil video utgjøre så mye som 82% av all internettrafikk innen 2021. Allerede i 2017 utgjorde det 74%. I tillegg har så mye som 81% blitt overbevist om å kjøpe produkter og tjenester på nett gjennom video tilhørende merkevarer.

Annsofi Klevfoss

Annsofi Klevfoss

E-COMMERCE

Nettbutikk-gründer? Her er Google-verktøyene du bør bruke!

Dersom du har eller skal sette opp en nettbutikk, anbefaler jeg deg å lese dette innlegget om Google-verktøy. Det finnes enormt mange verktøy og tjenester som kan gjøre hverdagen din enklere.

Annsofi Klevfoss

Annsofi Klevfoss

SEM

4 Google Ads scripts som hjelper deg å budjustere smartere

Lyst til å jobbe raskere og mer effektivt? Da bør du sjekke ut disse Google Ads scriptene.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

E-post

7 tips for å lykkes med e-postmarkedsføring

Forestill deg følgende: For hver krone du bruker på å markedsføre ditt produkt eller din tjeneste, får du igjen 40 ganger så mye i salg. E-postmarkedsføring gjør dette mulig.

Annsofi Klevfoss

Annsofi Klevfoss

E-COMMERCE

GDPR: 6 enkle ting du kan gjøre før 25. mai

Gjennomføringen av GDPR (EUs nye personvernregler) i Norge nærmer seg med stormskritt. 25. mai må alle norske virksomheter tilfredsstille kravene i den nye reguleringen. En undersøkelse av EY, fra januar 2018 – viser at sjokkerende 67% av ledere i EU-land ikke har en plan på hvordan de skal implementere GDPR. I denne artikkelen har vi samlet 6 enkle ting du kan gjøre før 25. mai.

Daniel Andersen

Daniel Andersen

SEM

Bør du annonsere i søkemotoren Bing?

Bing er Microsoft sin egen søkemotor. Trafikken kan på ingen måte måle seg med Google sin, men er det likevel lønnsomt å spytte penger inn i Bing-annonsering gjennom Bing Ads? Svaret er som regel ja.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

SEO

60% av alle søk på mobil fører ikke til et eneste klikk

Lever du av organisk trafikk fra Google? Vel, da har jeg noen dårlig nyheter til deg. Folk har ikke sluttet å Google, tvert imot. Antall søk øker fremdeles, men stadig flere av velger å ikke klikke seg videre til en nettside etter å ha gjennomført et søk.

Even Ødegård

Even Ødegård

Teknologi

Hvor mye vet egentlig Google om deg? Jeg tror du blir skremt!

Alle vet at Google samler informasjon om oss, men ingen vet hvor mye informasjon søkemotorgiganten har lagret. I kartet kan du se at Google har lagret steder jeg har vært i Oslo helt siden november 2006.

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

SEM

Dette må du vite om Google Ad Grants

Kunne du tenke deg å rekruttere flere frivillige eller få flere donasjoner til din veldedige organisasjon? Selvfølgelig. Utfordringen for mange frivillige organisasjoner ligger sjeldent i evnen til å sette mål, strategier for å nå dem eller mangel på engasjerte ressurser. Begrensningene ligger derimot som regel i små annonseringsbudsjetter som ikke strekker til over alle plattformer. Google Ad Grants er løsningen på dette!

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

SEM

Slik strukturerer du dine shoppingkampanjer

En shoppingkampanje kan uten tvil være med på å øke trafikk og inntekter i en nettbutikk. Det store spørsmålet er derimot hvordan du best bør strukturere shoppingkampanjen din for å skvise mest mulig ut av annonsebudsjettet ditt. Her gir vi deg tre ulike forslag til struktur, samt fordeler og ulemper.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

SEM

Flere grunner til å implementere Google-utvidelser

Aktiverte annonseutvidelser vises for brukere hver gang en annonse med høy Ad Rank vises på en av topplasseringene over organisk søk. Utvidelser gir deg mulighet til å vise mer informasjon enn kun headline, URL og annonsetekst. Utvidelser gir brukerne mer informasjon, og presenterer i tillegg flere handlingsmuligheter direkte fra søkeresultatet. Dette gjør annonsene dine mer fremtredende, og gir deg flere klikk og verdifulle brukerinteraksjoner, for eksempel telefonsamtaler.

Annsofi Klevfoss

Annsofi Klevfoss

SEM

Hvorfor relevans er så viktig for Google Ads

Hvorfor er relevans viktig for deg?

Gina Long Liabø

Gina Long Liabø

SEM

Slik forbereder du deg til «Visual Sitelinks»

Bildeutvidelser har kommet og gått, og kommet igjen. Google ser ut til å snart plassere bilder i tekstannonser, tilknyttet dedikerte landingssider, i en type sitelink-test. Visual sitelinks, eller visuelle nettstedslinker, har vært under utvikling i flere år. Utvidelsen er enn så lenge kun tilgjengelig for et fåtall annonsører i begrenset antall land. Den er også utelukkende tilgjengelig på mobil.

Annsofi Klevfoss

Annsofi Klevfoss

SEM

Hvordan er stemmesøk relevant for annonsører?

Innen 2021 er det ventet at over 1,8 milliarder bruker stemmehjelpere aktivt på verdensbasis. Det er derfor også å forvente at vi vil se en økning i Norge i tiden fremover.

Hannah Haraldsen Lindelien

Hannah Haraldsen Lindelien

SEM

Automatisering av Google Ads for norske nettbutikker

Google Ads er en av de største kostnadsdriverne for norske nettbutikker. I dette innlegget presenterer vi 5 konkrete forslag som kan bidra til å redusere kostnadene, og øke inntektene fra Google Ads hos norske nettbutikker gjennom automatisering av Google Ads. Hovedtanken er å frigi tid slik at du kan fokusere på de viktigste tingene.

Gina Long Liabø

Gina Long Liabø

SEO

Hva er strukturerte data og hva betyr det for SEO?

I 2017 ble det snakket mye om strukturerte data og hvor viktig dette ville bli for SEO i 2018. Til tross for dette er det fortsatt mange som ikke har nok fokus på strukturerte data, eller i det hele tatt vet hva det betyr og hvordan det fungerer.

Eivind Bodding

Eivind Bodding

SEO

Hvordan booste organisk trafikk i Google – Interne lenker

Det finnes uendelig mange tips og triks på hvordan man skal optimalisere en nettside og gi den best mulig forutsetninger for å rangere høyt i Google.

Eivind Bodding

Eivind Bodding

CRO

Ikke A/B test på Black Friday!

Black Friday, Cyber Monday og julen er rett rundt hjørnet…men optimaliserer du riktig i høytidene?

Jonas Moe

Jonas Moe

E-COMMERCE

14 Fun Facts om Alibabas Singles Day

Singles Day er over og Alibaba endte opp med å selge varer for over 25 milliarder dollar (litt over 200 milliarder NOK) denne dagen, det er mer enn Estland sitt bruttonasjonalprodukt på en dag det.

Even Ødegård

Even Ødegård

SEO

Hva er god sidestruktur med tanke på SEO?

Sidestruktur eller arkitektur handler om hvordan siden din er organisert. Når man snakker om SEO er dette et særdeles viktig moment, for enhver nettside.

Eivind Bodding

Eivind Bodding

SEO

Hva er RankBrain og hvordan kan du optimalisere for det?

Google sa i 2016 at RankBrain var deres tredje viktigste rangeringsfaktor. Og RankBrain kommer også til å bli enda viktigere i 2018! Så er spørsmålet: Hva er egentlig RankBrain og hvordan kan man optimalisere for det?

Eivind Bodding

Eivind Bodding

SEO

Hva blir de viktigste SEO-faktorene i 2018?

Mange SEO-eksperter kommer ut med ulike faktorer du ikke må gå glipp av i det kommende året. Vi har listet opp hva vi tror blir de viktigste faktorene for SEO i 2018.

Eivind Bodding

Eivind Bodding

CRO

3 tips som vil øke konverteringsraten i din nettbutikk

Visste du at 7 av 10 kunder aldri fullfører en checkout?

Even Ødegård

Even Ødegård

SEM

Slik lager du unike remarketinglister for Google Ads

Å lage unike remarketinglister for Google Ads handler ikke bare om å dekke alle kontaktpunktene mellom kunden og nettsiden din, men også om å ekskludere listene i hverandre for å få så god data som mulig.

Gina Long Liabø

Gina Long Liabø

Opplæring

Kreativitet – enkelt forklart

Kunnskap, erfaring og kreativitet

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund

Klar for å se resultater

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.