Flere grunner til å implementere Google-utvidelser

Aktiverte annonseutvidelser vises for brukere hver gang en annonse med høy Ad Rank vises på en av topplasseringene over organisk søk.
Utvidelser gir deg mulighet til å vise mer informasjon enn kun headline, URL og annonsetekst. Utvidelser gir brukerne mer informasjon, og presenterer i tillegg flere handlingsmuligheter direkte fra søkeresultatet. Dette gjør annonsene dine mer fremtredende, og gir deg flere klikk og verdifulle brukerinteraksjoner, for eksempel telefonsamtaler.

Ved å ha relevante utvidelser vil annonsene dine bli mer tiltalende. Annonsen din tar opp større plass, slik at den visuelt blir mer synlig, i tillegg til at den kan bli mer tiltalende fordi den som søker deg opp øyeblikkelig får mer informasjon om deg.
Informasjon er en god ting for brukeren, og man ser at annonser med flere utvidelser gjerne oppnår bedre resultater enn de uten, eller med kun én, utvidelse. Brukeren får rett og slett flere grunner til å klikke på annonsen din.

 

Eksempler på utvidelser

Ved bruk av utvidelser kan du for eksempel linke til ytterligere sider som er relevante for annonsen din, synliggjøre et telefonnummer man kan ringe til gjennom et klikk, vise din virksomhets lokasjon og vurderinger eller legge til app-utvidelser, blant annet. Det finner både klikkbare og ikke-klikkbare utvidelser.

 

Aktiver utvidelser som er relevante

Utvidelser optimaliseres automatisk slik at de til enhver tid viser den beste mulige kombinasjonen. Det finnes ingen måter du selv kan prioritere hvilke utvidelser du ønsker at skal vises.
Derfor er det viktig at du alltid aktiverer utvidelser som har relevans for målgruppen din, da du må la AdWords-systemet bestemme hvilke som skal synes. Systemet bestemmer dette ut i fra faktorer som tidligere resultater, konteksten brukeren er i og ledig plass på siden.

 

Utvidelser påvirker Ad Rank

Det er viktig å være klar over at Ad Rank bestemmer hvilke utvidelser som er kvalifisert til å vises sammen med annonsene dine. Poenget er at utvidelsene skal forbedre resultatet til annonsen. Utvidelsene dine vil kun vises dersom din Ad Rank er høy nok. Utvidelser bidrar imidlertid også til at du får økt Ad Rank.
Hvis to konkurrerende annonser har samme rekkevidde og kvalitet, vil den annonsen som har høyest forventet effekt av utvidelsene sine sannsynligvis få høyere plassering i søkeresultatet.

 

CTR øker

Høyere plasseringer i søkeresultatet er vanligvis forbundet med høyere faktisk CPC. I tillegg bruker du som nevnt mer plass, slik at en potensiell kunde får flere grunner til å klikke på annonsen din. Å bruke utvidelser er dermed en mer kostnadseffektiv måte å få flere klikk på, siden du nødvendigvis ikke behøver å øke budet ditt for at annonsen skal oppnå høyere posisjon.

Google skriver selv av de i gjennomsnitt observerer mellom 10% og 15% økning i CTR, etter implementering av en ny annonseutvidelse.

Utvidelser er en komponent i Ad Rank, sammen med budene dine og kvaliteten på annonsene. Dette fører til at du kan oppleve å få samme antall klikk, men til en lavere kostnad, dersom du implementerer utvidelser i annonsene dine.

 

Øk konverteringsraten

Som en effekt av at CTR øker, kan naturlig nok konverteringsraten også øke.
Dette avhenger imidlertid av hvor relevant landingssiden din er, og hvor enkelt det er for en potensiell kunde å faktisk gjennomføre et kjøp når den først er sendt videre til ditt nettsted.

Dersom du vil ha tips til hvordan du kan øke konverteringsraten i din nettbutikk, bør du lese Even sitt innlegg med tre konkrete tips her.

 

CPC øker ikke ved implementering

Det finnes mange forskjellige utvidelser du kan implementere, helt gratis.
Man kan også erfare at CPC reduseres, fordi ekstra informasjon bidrar til at annonsen blir mer synlig, og dermed blir klikket mer på.

 

Frigjør tid!

Det er viktig å ha en relevant konto, men det kan være mye arbeid forbundet med dette. Med utvidelser kan du frigjøre en del tid du ellers ville brukt på manuelt arbeid.

Hvis du eksempelvis kjører tilbud på mange produkter, ønsker du sannsynligvis å synliggjøre dette på en rekke kampanjer og annonsegrupper. Du kan selvfølgelig skrive en annonsetekst, og legge denne til i alle annonsegruppene, men da vil alle annonsene ha samme tekster og sende brukeren til samme landingsside (tilbudssiden). Med andre ord mister annonsene dine noe av relevansen sin, som igjen kan redusere sjansen for konverteringer.
En annen mulighet man har, er å endre URL på alle annonsene, slik at de sender til relevant landingsside. Baksiden ved dette er at det er unødvendig tidkrevende, i tillegg til litt tungvint da man må passe på å legge til søkeordet i overskriften (eller legge inn keyword insertion).

Ved å heller bruke utvidelser, kan man ha synlighet på tilbudet sitt uten at det skader relevansen overfor en potensiell kunde. Det tar kun noen få minutter å legge til en slik utvidelse på hele AdWords-kontoen sin, da man kan aktivere utvidelser på både konto-, kampanje- og annonsegruppenivå.

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *