Hopp til hovedinnhold
Tre kaffetraktere

Lesetid: 2 minutter

Kunde: Moccamaster Nordic

Mål for samarbeidet: Videreutvikle Moccamaster sin sterke merkevare ved å forbedre den digitale kundereisen og bistå med både rådgivning og gjennomføring av en ny digital strategi. 

Historien om Moccamaster startet i en garasje i Nederland for over 50 år siden. Spoler vi frem til 2020 er Moccamaster synonymt med kaffe av ypperste kvalitet, og tilstede i annet hvert hjem i Norge. Med en sterk merkevare og tung tilstedeværelse hos forhandlere kontaktet de INEVO da de trengte en strategisk og operativ partner i deres ambisjon om å forbedre sin digitale tilstedeværelse.

Suksessfaktorer:

CMO Kari Aven sikret en tydelig retning og gjorde det enkelt å samarbeide med Moccamaster og andre samarbeidspartnere som var involvert. Med stålkontroll over retningen Moccamaster skulle, samt enorm drivkraft, var det et samarbeid preget av høyt tempo og fokus på resultater. Kari sørget for at Moccamasters kjerneverdier og kvaliteter gjennomsyret alt av markedsføringsarbeid, noe som gjorde det enkelt å ta eierskap til prosjektet og dele deres engasjement og ambisjon om å ta en større rolle digitalt. Henrik Alfheim var også en viktig bidragsyter til suksessen ved å sørge for at Moccamaster hadde en tydelig kommunikasjonsstrategi og at riktig budskap traff riktig målgruppe i sosiale medier.

Slik gikk vi frem

Fase 1: Design Sprint og retning for samarbeidet

Prosjektet ble sparket i gang med en Design Sprint i San Remo i 2016. Deretter ble det gjennomført en omfattende analyse av brukeratferd av eksisterende nettbutikk. Etter flere runder med brukertesting og kartlegging av forskjellige kundereiser hadde vi et godt datagrunnlag å bygge videre på. 

CRO og Growth Marketing Specialist Jonas Moe i INEVO ble brukt som prosjektleder i deres første redesign av nettbutikken for å sørge for at vi adresserte alle friksjonspunktene vi avdekket i den initielle analysen, samt sørge for at vi beveget oss i retningen som ble forankret etter Design Sprinten.

Da versjon 2 av nettbutikken ble publisert rigget vi Moccamaster med verktøyene de trengte for å evaluere effekten av endringene og alle predefinerte indikatorer viste positiv utvikling i etterkant av lansering.

Fase 2: Optimalisering av digital tilstedeværelse

Etter en vellykket lansering var det på tide å løfte blikket og fokusere på neste steg – optimalisering av Moccamasters digitale tilstedeværelse på riktig punkt i kundereisen. I denne fasen ble INEVOs SEO og Google Ads team involvert, ledet av Head of Search, Hannah Haraldsen Lindelien. På dette punktet ble vi også involvert i større grad for å bistå Moccamaster Nordic både strategisk og operativt i resten av Norden. 

Teamet ledet av Hannah fungerte som Moccamasters spydspiss i gjennomføringen av en effektiv strategi i søkemotorene. Vi jobbet aktivt med å identifisere forskjellige søkeintensjoner og viktige søketermer i de ulike stadiene av kundereisen for å få en helhetlig forståelse av de ulike segmentenes atferd.

Dette gjorde det enklere å identifisere og rangere på gode organiske posisjoner for å nå ut til kunder tidligere i vurderingsfasen. Dette var ønskelig for å ta en større rolle som en autoritet innen kaffe-universet med relevant innhold og ikke bare være tilgjengelig for kunder som allerede hadde bestemt seg for å kjøpe en Moccamaster.

Ved å øke tilstedeværelsen til Moccamaster i søkemotorer nådde vi ut til relevante brukere og rigget Moccamaster for å kunne selge mer gjennom egne kanaler og ikke bare forhandlere.

Fase 3: Internasjonal optimalisering

Etter 1 år med nytt og forbedret design i den norske nettbutikken, samt økt tilstedeværelse i søkemotorer og sosiale medier var det tid for å ta det vi hadde lært i Norge og videreføre det til andre markeder – resten av Skandinavia. Dette ble gjort samtidig som overgangen fra Magento 1 til Magento 2 var planlagt for å kunne flette inn all kunnskapen vi hadde tilegnet oss om brukermønstre inn i en oppgradering som uansett måtte gjennomføres.

Her fungerte INEVO som strategisk rådgivende partner for å sørge for at all lærdom ble videreført og adressert i den nye versjonen av nettbutikken samtidig som vi hadde operativt ansvar for SEO i alle markeder. Resultatet var vellykket lansering uten reduksjon i organisk trafikk i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Vi vil gjerne takke den flotte gjengen i Moccamaster Nordic for all tillit som ble gitt, alt ansvar som vi fikk, samt et særdeles engasjerende samarbeid.

Samarbeidspartnere og ansvarsområder i prosjektet:

  • INEVO – SEO, PPC, CRO og analyse.
  • OhMy – Sosiale Medier.
  • Cognito – CRM.
  • Convert – Utvikling av Magento 1 løsning.
  • Vaimo DK – Utvikling av Magento 2 løsning.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.