Hopp til hovedinnhold

Brukertesting er alfa omega for å kunne utvikle et godt digitalt produkt, tjeneste eller nettside.

Med brukertesting står brukeropplevelsen i sentrum. Hvordan navigerer brukerne seg i din løsning? Hvilke tanker og følelser sitter de igjen med? Og er det friksjonspunkter vi må løse?

Hva er brukertesting?

Brukertesting handler i hovedsak om å kartlegge, undersøke og forstå. Alt med brukerens reise i fokus. Målet er å ta avgjørelser basert på innsikt heller enn antagelser.

Det finnes ulike metoder for å gjennomføre brukertesting - men fellesnevneren er å innhente data om opplevelsen brukerene har, identifisere friksjonspunkter og mulighetsrom og deretter tiltak.

Hvorfor er brukertesting viktig?

Når man gjennomfører brukertesting forsikrer man seg om at den beste mulige løsningen også er den som ser dagens lys.

Det skal ikke være frustrende eller forvirrende å navigere seg på en nettside - har brukerne en dårlig opplevelse med deg på nett, er sannsynligheten at de også får et dårlig inntrykk av din bedrift ellers. Dette er en av fallgruvene vi kan unngå ved å jobbe med brukertesting.

De største fordelene:

Vi finner ut om siden din faktisk fungerer

Å identifisere brukervennlighetsfeil bør alltid være en prioritet for en seriøs aktør. Hvordan skal eksempelvis en produktside på din netthandelsside utformes for å få gjøre handelen så problemfri som mulig? Det hjelper ikke å bruke mye penger på markedsføring, om brukerne ikke klarer å gjennomføre en utsjekk.

Innhenter verdifull kvalitativ data

Det er lett å få tunnelsyn når man jobber med noe eget dag inn og dag ut. Her kan brukertesting være svært nyttig. Ikke bare får du et blikk utenfra, men man får kvalitativ innsikt direkte fra dine brukere. Dermed kan brukertesting bidra til at du holder deg konkurransedyktig i din bransje.

Du kan teste når som helst

En UX prosess er sjeldent lineær. Derfor kan en brukertest utføres på et produkt som har eksistert i årevis, men også på noe som kun er en idé og skisset opp for hånd. Det er tusenvis av paramatere man kan velge å teste. Poenget er å sette seg et mål man ønsker å nå med testing og research, og deretter teste det som bidrar til å nå målet.

Hvorfor INEVO?

Vi skreddersyr etter dine behov. Vår design og UX-avdeling sitter på erfaring og kompetanse som hjelper deg å nå dine mål.

Når vi kjenner til deg og dine ønsker kan vi avgjøre hvilke metoder og verktøy det lønner seg å benytte for akkurat deg.

En ønsker så nøytrale og upartiske resultater som mulig for å kunne ta gode beslutninger om hvordan forbedre et produkt. La oss hjelpe deg å ta beslutninger som betyr noe!

Tiltak tilpasset er brukere er tiltak som skaper verdi.

Kom i gang!

Ønsker du deg en løsning som brukerene dine elsker? Første steg er brukertesting - ta en prat med oss i dag.