Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: OMA

OMA-modellen: 4 konkrete eksempler på hvordan OMAer skaper suksess for kundene sine

Over 20 selskaper samarbeider med en OMA hver uke.

Med erfaring fra over 100 netthandelsbedrifter har våre OMAs den kunnskapen og ekspertisen som skal til for å hjelpe ditt selskap med å øke omsetningen.

Men hva er egentlig en OMA, og hva gjør en OMA?

Dette spørsmålet får vi ofte, så i denne artikkelen vil vi forklare hva en OMA er, og dele 4 ekte historier om hvordan våre OMAs bidrar til vekst for selskaper.

Hva er en OMA?

En OMA – Operativ Markedsassistent – er en dyktig digital markedsfører som jobber tett sammen med selskapet ditt for å forbedre markedsføringen og skape vekst.

I motsetning til tradisjonelle markedsføringsbyråer er en OMA en del av teamet ditt og jobber jevnlig med deg for å forstå bedriften, kundene og målene dine.

Denne unike modellen sikrer at nettbutikken din får den støtten den trenger for å lykkes, enten det gjelder betalt søk, sosiale medier eller e-postmarkedsføring.

Hvilke problemer løser en OMA?

Nettbutikker velger å ansette en OMA når de står overfor en eller flere av disse utfordringene:

  1. Mangel på ressurser: Det er for mye å gjøre, men for få folk til å gjøre det.
  2. Mangel på kunnskap: Det er vanskelig å holde oversikt over alle markedsføringskanalene.
  3. Stopp i veksten: Veksten har bremset opp, og dere mangler nye ideer.

En OMA kan hjelpe med dette ved å tilby:

  1. Dyktige markedsførere: Vi har ekspertisen på digital markedsføring og kan raskt utføre det du trenger hjelp med.
  2. Eksperter på netthandel: Vi har erfaring fra hundrevis av nettbutikker og vet hva som fungerer, så du kan øke inntektene og kutte kostnader.
  3. Dokumenterte resultater: En OMA kan komme med nye ideer som har vist seg å fungere for lignende selskaper, og som faktisk skaper vekst.

La oss se nærmere på hva en OMA gjør med noen konkrete eksempler.

4 måter våre OMAer bidrar til vekst

Her er fire historier fra Even, Theo, Nora og Emilie - om hvordan de jobber som OMAer.

1. Hvordan Even var med å doblet inntektsveksten for EVO

Even Ødegård, en av våre erfarne OMAer, har jobbet med EVO, en populær treningskjede i Norge, siden 2016.

EVO selger medlemskap og tilbyr ulike treningstjenester, og Even jobbet med betalt søk, e-postautomatisering, SMS-kampanjer, nettsideforbedringer og annonsering i sosiale medier.

Det som gjør Evens arbeid spesielt, er det tette samarbeidet han har bygget opp med EVO-teamet over årene.

Han samarbeider tett med markedsføringssjefen, som både har strategisk og operativ innsikt, noe som gjør at de kan ta gode beslutninger sammen.

En viktig del av jobben min som OMA har vært å være med på å lage en «oppskrift» for hvordan vi får nye medlemmer. Denne oppskriften har hjulpet kunden med å øke antallet nye medlemmer på nye lokasjoner med 208%.

Even Ødegård, Head of OMA

En av de største suksessesene i samarbeidet med EVO var å utvikle en «oppskriften» for åpning av nye treningssentre, noe som førte til en økning på 208% i antallet nye medlemmer på disse stedene.

Gjennom sin løpende deltakelse i ulike prosesser og beslutninger har Even vært en bidragsyter til at EVO har vokst fra 112 millioner kroner i omsetning i 2016 til anslagsvis 250 millioner kroner i 2023.

2. Hvordan Theo bidro til å øke rørleggeroppdrag med 452% for Rørkjøp

Theo Henriksen er en annen OMA som har bistått Rørkjøp, et selskap som samarbeider med over 450+ rørleggerbedrifter over hele Norge.

I tillegg til rørleggertjenester driver Rørkjøp en nettbutikk som selger produkter til bad, kjøkken og vaskerom.

Theos hovedoppgaver har vært å skaffe flere kunder til rørleggerne og å øke salget i nettbutikken.

Som OMA har arbeidet mitt med denne kunden økt bestillingen av rørleggere på nett med 452%.

Theo Henriksen, OMA & Team Lead

Theo jobber tett med markedsføringskoordinatoren og daglig leder i Rørkjøp, og gir ukentlige og månedlige rapporter om fremdriften.

Han har ansvar for å håndtere Google Ads for å skaffe flere kunder, utvide e-postlisten for nettbutikken og sikre synlighet gjennom digitale annonser. I tillegg gir han verdifulle innspill som bidrar til å forme selskapets markedsføringsstrategi.

De siste seks månedene har Theos innsats ført til stor vekst både for rørleggertjenestene og nettbutikken, og lagt et godt grunnlag for videre suksess.

(Les hele casestudien her).

3. Hvordan Nora skalerte globale annonsekampanjer i 10 land

Nora Aslaksrud har vært OMA for et selskap i B2B-markedet innen medisinsk utstyr, som opererer i 25 land.

Selskapet leverer treningsutstyr og analyseverktøy for medisinsk opplæring og samarbeider med sykehus og skoler. Nora har jobbet med denne kunden i omtrent ett år, og har bygget et godt forhold til teamet, som har gjort henne til en nøkkelperson i deres markedsføring.

I min rolle som OMA har vi hjulpet en kunde med å lansere betalte søkekampanjer i over 10 nye land. Nå har vi en global strategi som vil øke både salget og synligheten.

Nora Aslaksrud, OMA & Team Lead

Nora har jobbet tett med teamene i Norge og USA, og har vært involvert i mange prosjekter, som å lansere Google Ads i over 10 nye land, håndtere kampanjer for konferanser og produktlanseringer, og utvikle en global strategi for betalte kampanjer.

Hennes største prestasjon har vært å bistå oppbyggingen av PPC-teamet, noe som har løftet selskapets synlighet og salg betydelig.

Rollen hennes handler ikke bare om å øke inntektene, men også om å utvikle en langsiktig markedsføringsstrategi som støtter selskapets mål for fremtiden.

4. Hvordan Emilie doblet ROAS for Friluftsmagasinet

Emilie Bergquist har siden november 2023 jobbet som OMA for Friluftsmagasinet, en av Norges mest erfarne forhandlere av jakt-, fiske- og friluftsutstyr.

Emilie liker godt å jobbe tett med markedsføringssjefen i Friluftsmagasinet, der hun hjelper til med å utvikle kampanjer som øker lønnsomheten.

Hun jobber med å optimalisere bruken av Klaviyo for e-postmarkedsføring, administrerer Meta-annonser og gir strategiske råd på flere områder.

Som OMA har vi forbedret kundens retargeting-annonser på Meta-plattformen, noe som har ført til en dobling av ROAS sammenlignet med tidligere resultater.

Emilie Bergquist, OMA

En av Emilies største suksesser har vært å forbedre e-postmarkedsføringen.

Ved å implementere Klaviyo for automatiserte e-postkampanjer har hun hjulpet Friluftsmagasinet med å få bedre kontroll og øke inntektene fra e-postmarkedsføring.

I tillegg har arbeidet hennes med retargeting-annonser på Meta-plattformen ført til en dobling av avkastningen på annonseutgifter (ROAS) sammenlignet med tidligere resultater.

Klar for å jobbe med en OMA?

En OMA er mer enn bare tradisjonell markedsføringshjelp - det handler om å bli en pålitelig samarbeidspartner som virkelig bryr seg om din bedrifts suksess.

Som vi har sett i historiene om Even, Theo, Nora og Emilie, kombinerer en OMA ekspertise, strategisk tenkning og praktisk gjennomføring for å bidra til veksten i din bedrift.

Enten du vil forbedre din digitale markedsføring, øke inntektene eller bygge en langsiktig strategi, kan en OMA gi deg den støtten du trenger for å nå målene dine.

Lær mer om vår OMA-modell eller bestill en gratis prøvedag, hvor en av våre OMAs kommer til deg og jobber sammen med deg en hel dag – helt kostnadsfritt.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.