Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Blogg: E-Commerce

15 e-handelstips for 2024 for å hjelpe deg med å øke trafikk, salg og inntekter

Alle nettbutikker ønsker vekst i 2024.

INEVO har siden 2013 jobbet med et stort antall norske nettbutikker, på den tiden har vi gjort oss opp en del erfaringer, og nå deler vi våre tips for 2024.

Disse tipsene inkluderer alt fra å utnytte egne kanaler, lage bedre produktbilder, bruke smarte data til mer nøyaktig sporing, kampanjer i sosiale medier og e-postmarkedsføring.

Klar for å se våre beste tips?

La oss starte med design:

Våre beste tips:

Cathrine Andrea Knutsen

Cathrine Andrea Knutsen, Design og UX-spesialist

"Sørg for at produktene dine bruker én bakgrunnsfarge og hold den konsekvent. Dette er for å minimere rot på siden, slik at fokuset er på produktene. Det er mye enklere å navigere blant kategorisider og produkter når alle bildene har samme stil og størrelse.

Et annet viktig aspekt ved bilder er å vise produktet i riktig skala. Hvis du kjøper en ryggsekk eller en veske, ønsker du å se produktet på en person. Ved kjøp av møbler, er det nyttig å se møblene sammen med andre møbler. Sørg for å ha samme stil på bildene.

Resultatet blir en sømløs brukeropplevelse på nettstedet - noe som gjør det enkelt for besøkende å klikke, bla gjennom og kjøpe!”

Altfor mange nettbutikker mislykkes når det gjelder å vise fram produktene de selger.

En undersøkelse utført av Digizuite (en INEVO-kunde) fant faktisk at:

  • 90 % av alle nettbutikker bruker ikke videoer på sine produktsider
  • 97 % av alle nettbutikker bruker ikke 360-graders bildevisning
  • 58 % av alle nettbutikker bruker ikke zoom/nærbilder av produkter
  • 46 % av alle nettbutikker bruker ikke livsstilsbilder (bilder av produkter på en person).

Det er ganske vilt!

Dårlige produktbilder påvirker inntektene negativt.

Dette er et såpass hett tema at bedre produktbilder kom opp to ganger på denne listen!

Melissa Reiersen Tørring, sosiale medier spesialist

"Jeg tror betydningen av gode produktbilder og videoer blir stadig viktigere, spesielt når det gjelder annonsering i sosiale medier.

Personlig er sjansen større for at jeg kjøper noe jeg ser i en annonse hvis innholdet er bra og de har gode produktbilder.

Og at designet på annonsen gjenspeiler merket.

Jeg mener at nettbutikker i 2024 bør fokusere på å ha gode produktbilder som også gjør kataloger i sosiale medier mer forbrukervennlige"

Du bør altså ikke ignorere produktbilder.

Gode visuelle elementer gjør produktene dine mer appellerende - og det er slik du selger mer!

Spesielt når du kombinerer det med egne mediekanaler.

Karl Philip Lund, Partner

"Mitt beste råd til B2C nettbutikker i 2024 er å fokusere på kanaler dere selv eier, som e-post, chat/SMS og fysiske butikker.

Denne tilnærmingen unngår økende personvernproblemer med plattformer som Google og Facebook, og er også mer kostnadseffektiv!

Vi har en kunde som økte fokuset på e-postautomatisering høsten 2023, noe som førte til økt salg. En annen kunde ser høyere nettsalg nær sine fysiske butikker."

Betalte kanaler blir dyrere for hvert år som går.

Du bør alltid være til stede i betalingskanaler som Meta, Pinterest, Snap og lignende, men det er en voksende trend blant ledende nettbutikker å satse på egne kanaler som e-post, SMS, organisk sosialt innhold og egne nettsider.

Vår personlige favoritt? E-postmarkedsføring.

Det er også Sebastians favoritt.

Sebastian Stensli Melvold, OMA (Operativ markedsassistent)

"Begynn å ta e-postmarkedsføring på alvor og ikke se på det som en isolert aktivitet. E-post skal være en del av strategien din for betalt trafikk.

E-post bør inngå i strategien for betalt trafikk fordi det komplementerer og forsterker effekten av betalt annonsering.

Ved å integrere e-post i din betalte strategi, kan du effektivt følge opp potensielle kunder som ble nådd gjennom betalte kanaler, noe som bidrar til å forbedre konverteringsrater.

Denne tilnærmingen muliggjør lengre og mer verdifulle kunderelasjoner, som igjen kan øke avkastningen på investeringen fra betalt trafikk.

Bygg listen din, sett opp automatiseringer rettet mot ulike stadier i kundereisen, og ikke vær redd for å SENDE E-POSTER."

E-post burde være din mest effektive markedsføringskanal.

Likevel bruker de fleste selskaper fremdeles ikke e-post markedsføring effektivt.

Det sendes for få e-poster, det brukes svært lite automatisering, og bedrifter bruker for mye tid på å fokusere på "den neste store tingen" i stedet for å virkelig gjøre de grunnleggende tingene veldig bra.

Hvis du tar en titt på de beste nettbutikkene i Norge (og for den saks skyld, verden) blir én ting blir tydelig - de har et sterkt fokus på e-postmarkedsføring.

En annen kanal som gir mange muligheter for nettbutikker er Google Shopping.

Katerina Sharapova, OMA og Search Specialist

"Mitt beste e-handelstips er å prioritere Google Shopping-kampanjer.

Hvordan?

Her er de tre viktigste tingene å fokusere på, basert på det jeg har sett med mine kunder i år.

Optimaliser produktfeeden din: Sørg for at all produktinformasjon er nøyaktig, oppdatert og følger Googles retningslinjer.

Bli kjent med bruk av feedregler og tredjepartsverktøy som DataFeedWatch: for bedre fleksibilitet og forståelse av hvordan feeds fungerer.

Overvåk KPIer: Hold et øye med nøkkelmetrikker som CTR, konverteringsrate og ROAS. Analyser disse dataene for å identifisere topprodukter/-grupper/-merker og områder for forbedring"

Hva gjør de fleste kunder når de leter etter noe spesifikt?

De Googler det.

Å være synlig og ha nøyaktig informasjon vist i Google Shopping kan være avgjørende for om en kunde kjøper fra deg eller en konkurrent.

Over tid bør du se etter trender og mønstre basert på ytelsesmålinger for å finne nye måter å forbedre kampanjene dine på.

Lansering av nye markedsføringskampanjer trenger heller ikke å bli for komplisert - som Niclas påpeker nedenfor.

Niclas Nilsen, Head of SoMe & E-commerce specialist

"Mitt beste e-handelstips er å slutte å jobbe med avanserte trakter.

Alt du trenger nå om dagen er en testkampanje og en skalerbar Advantage+-kampanje.

Hva er Advantage+?

Dette er en ny konverteringskampanje fra Meta som bruker kunstig intelligens for å finne kunder som sannsynligvis vil kjøpe produktene dine. Dette er Metas svar på Googles Performance Max.

Med Advantage+ kan du ha opptil 150 forskjellige annonser aktive, som skiller seg fra den gamle konverteringskampanjen der du helst skulle ha maks fem annonser kjørende.

Vi har sett imponerende resultater med Advantage+; en økning i ROAS på 30-50% og en nedgang i CPA på 30-50%.

Advantage+ er en kampanje som forener alle traktene i én kampanje”.

Nettbutikker burde definitivt benytte seg av muligheten til å ta i bruk Advantage+, særlig med tanke på den suksessen Niclas og teamet for sosiale medier har erfart. Dette utgjør en betydelig vekstmulighet!

Det er ingen tvil om at kunstig intelligens har og vil fortsette å ha en stor effekt på performance marketing.

Men effektiviteten av kunstig intelligens avhenger av kvaliteten på dataene den får tilgang til.

Den trenger mye data. Men enda viktigere; den trenger kvalitetsdata.

Hannah Haraldsen Lindelien, Head of Search

"Fokuser mer på smart bruk av data i annonsering.

Google, Meta etc. utjevner spilleregler for annonsører med sin bruk av automatisering og AI.

Derfor ligger det en stor konkurransefordel i å ha kvalitetsdata tilgjengelig for bruk i disse systemene.

Og fra det jeg ser, er det få annonsører som faktisk utnytter denne muligheten.

To eksempler på hvordan du kan bruke data:

  • Optimaliser og by på lønnsomhet for hvert produkt eller produktgrupper.
  • Bruk konkurransedyktige prisdata for å administrere synlighet og forbruk"

Vi er en stor tilhenger av kvalitetsdata, spesielt når det gjelder førstepartsdata.

Å få tilbakemeldinger, anmeldelser eller innsikt direkte fra kunder er en flott måte å forbedre trafikk, tekstinnhold og konverteringsrater på. Det er grunnen til at vi liker det neste e-handelstipset fra Nora så godt

Nora Aslaksrud, OMA & Team Lead

"Kommentar- og anmeldelsesfeltet på produktene dine er en verdifull ressurs for å identifisere forbedringsmuligheter på siden din.

Får du gjentatte spørsmål om produktet eller tjenesten din?

Dette er et tydelig tegn på at siden din ikke formidler det som er viktig for kunden.

Produktsidene er blant de viktigste sidene i nettbutikken din.

Sørg for å gi potensielle kunder den mest relevante informasjonen for å øke sjansene for kjøp og forbedre kjøpsraten."

Her er en rask taktikk inspirert av Noras netthandelstips:

  1. Logg inn på kundeserviceprogrammet ditt.
  2. Søk etter ditt bestselgende produkt, som "lip gloss".
  3. Noter alle spørsmål knyttet til produktet.
  4. Kopier svarene som kundesupport har brukt.
  5. Omskriv dem for nettet og publiser dem på produktsiden din.

Prøv dette i 30 dager og se om salget øker. Hvis det er en betydelig forbedring, gjenta øvelsen for dine topp 10 bestselgende produkter, og enda bedre, for dine topp 10 mest lønnsomme produkter.

Evens e-handelstips understreker også dette.

Even Ødegård, Head of OMA

"Ikke vær redd for å snakke med kundene dine.

Svært få bedrifter gjør faktisk dette, men det er en av de enkleste og mest effektive tingene du kan gjøre.

Å snakke med kunder på e-post, eller enda bedre, på telefonen, kan gi deg verdifulle innsikter på få minutter.

For eksempel, å spørre dem hvorfor de handlet hos deg i dag, kan gi mer innsikt enn ethvert attribusjonsverktøy som koster tusenvis hver måned.

Å spørre hvilke andre produkter de kunne tenke seg å kjøpe fra deg, kan hjelpe deg med å finne merker eller kategorier som innkjøpsteamet ditt kan undersøke, og dermed hjelpe deg med å utvide salg og kundelojalitet.”

Det er ingen tvil: Du vil alltid vinne hvis du kan vet mer om kundene dine og klarer å forstå deres behov.

På samme måte som hos Even, er også Vetles kommentar sentrert rundt å samkjøre seg med kundene.

Vetle Sørøy, OMA & Teamleder

"Mitt beste tips for nettbutikker er å ha en uformell kommunikasjonsstrategi som fungerer ved siden av den normale strategien.

Produkter og USP-er er sjeldent unike lenger, så butikken må være relaterbar for kundene.

Jeg tror dermed at du vil ha større sjanse for å lykkes og få mer lojale kunder hvis dine innlegg i sosiale medier, nyhetsbrev og tone of voice gjenspeiler utfordringene og humoren til målgruppen din.”

Profitten kommer fra eksisterende kunder, men det betyr ikke at du ikke bør fokusere på nye kunder. Selvfølgelig kan det være dyrt på kort sikt, men ikke alle kunder som kjøper fra deg, vil kjøpe igjen.

Derfor må du også tenke på nye kunder.

Daniel Theodor Henriksen, OMA (Operativ markedsassistent)

"Prioriter å oppsøke nye kunder.

Selv om det å satse på eksisterende kunder kan gi umiddelbare resultater i rapporteringen, viser det seg at det å skaffe nye kunder er mer kostnadseffektivt på lang sikt.

Vekst krever en strategisk kombinasjon av kortsiktig salgsaktivering og langsiktig merkevarebygging."

Det neste tipset gjelder både nye og eksisterende kunder.

Har du noen gang klikket på en nettside fra Google, men forlatt den fordi den tok for lang tid å laste inn?

Vi har alle gjort det.

Nettbutikker taper millioner (kanskje milliarder?) hvert år på grunn av trege nettsider.

Derfor er Sanders e-handelstips så viktig - å sørge for at nettbutikken din lastes raskt.

Sander Kaasa, Head of Technology & OMA

"Sidehastighet og Googles Core Web Vitals har blitt viktigere enn noensinne.

Lav sidehastighet og manglende overholdelse av Core Web Vitals-standardene kan påvirke SEO-rankingen din negativt.

I tillegg kan disse problemene skade brukeropplevelsen og føre til økt frafall fra nettbutikken din.

Hva du kan gjøre:

  • Kjør nettbutikken din gjennom Google PageSpeed Insights.
  • Identifiser de største hindringene for å oppnå optimal sidehastighet og Core Web Vitals.
  • Gjør endringer til Core Web Vitals er oppnådd og sidehastigheten ligger innenfor de høyere intervallene."

Det er en utfordring vi ennå ikke har vært innom.

Og det er noe vi ser gang på gang.

Vi har jobbet med hundrevis av e-handelssteder i Norge, og vet du hva det vanligste feilen vi ser er?

Dårlig sporing.

Faktisk er en av de første tingene vi gjør når vi begynner å jobbe med en ny kunde å gjennomgå sporingen deres - fordi i de fleste tilfeller er den ikke nøyaktig.

Karoline Thon, OMA & Teamleder

"Mitt beste netthandelstips er at butikkene må bli bedre på sporing.

Sørg for å samle inn de riktige dataene og bruk dem aktivt for å følge kunden gjennom salgstrakten og øke salget.

Dette vil påvirke all annonsering, og vil mest sannsynlig gi deg en mye bedre ROI enn andre som ikke har dette på plass."

God sporing er grunnleggende for markedsføring.

Vet du hva annet som også er helt grunnleggende?

Å ha en nettbutikk som fungerer!

Noen ganger er det det grunnleggende som utgjør forskjellen mellom vekst eller ingen vekst.

Ikke sant, Priya?

Priya Shringi, Search Specialist

"Mitt beste e-handelstips er å fokusere på et solid nettstedsfundament for å gjøre det lettere for kunder å bestemme seg for å kjøpe online.

Et robust fundament omfatter enkel, brukervennlig navigasjon, raske nedlastingstider, omfattende produktbeskrivelser og tiltalende visuelt innhold.

Inkluder gjerne standardbilder med realistiske dimensjoner og miljøbilder i virkelige omgivelser."

Dette henger godt sammen med netthandelstipset fra Anna.

Uansett hvilken taktikk, kanal eller strategi man bruker, så handler det til syvende og sist alltid om kunden.

Å sette kunden først og være kundeorientert er et langvarig arbeid.

Men nettopp dette er dypt forankret i alle vellykkede netthandelsvirksomheter.

Anna Mork Holm, OMA (Operativ markedsassistent)

"I 2024 bør nettbutikker virkelig utmerke seg innen kundeopplevelse og de bør være raske til å tilpasse seg endringer i markedet.

Trender på sosiale plattformer som TikTok kan raskt endre hva kundene vil ha.

Butikker må derfor være i stand til å reagere kjapt.

I tillegg vil det generelle økonomiske klimaet påvirke forbrukernes kjøpekraft, noe som krever tilpasningsdyktige prisstrategier.

Det er avgjørende å kunne innfri kundens forventninger gjennom hele kjøpsprosessen, fra nettsurfing til etter kjøpet, blant annet ved å inkludere personlige anbefalinger og ulike betalingsalternativer.

For å oppnå suksess må butikker benytte teknologi og data for å ligge i forkant av kundenes preferanser og behov, og dermed holde seg oppdatert og konkurransedyktige.”

Hvis du har lest helt ned hit - tusen takk!

Men vi er ikke helt ferdige.

Vi spurte enda en “ekspert” - ChatGPT.

Vi elsker å utforske AI og hvordan man bruker det hos INEVO, så vi spurte ChatGPT om dets beste e-handelstips.

Vi stilte nesten det samme spørsmålet som til alle andre i denne artikkelen:

"Forestill deg at du er en e-handelsekspert. Hva er ditt beste e-handelstips for neste år?"

Open AI "e-handelsekspert"

"Mitt beste tips for e-handel neste år er å prioritere personalisering gjennom hele kundereisen.

Å skreddersy handleopplevelsen basert på individuelle preferanser, nettleserhistorikk og tidligere kjøp kan betydelig forbedre kundetilfredsheten og øke salget.

Bruk kundedata intelligent for å levere personlige produktanbefalinger, målrettede markedsføringskampanjer og tilpasset kommunikasjon.

Dette fokuset på personalisering kan skape sterkere forbindelser med kundene, noe som fører til høyere engasjement og lojalitet til merkevaren din."

Ikke så verst! Men, selv om vi er litt partiske så synes vi våre egene tips er bedre ;)

Jobb med en av våre e-handelseksperter

Vi har kapasitet til 2-3 nye netthandelskunder i 2024.

Så hvis du ønsker å øke inntektene dine og samarbeide med en av netthandelsekspertene som er omtalt i denne artikkelen, kan du kontakte oss i dag for et uforpliktende møte. Her vil vi lære mer om din nettbutikk, dele markedstrender, innsikt og hvordan vi kan hjelpe deg med å vokse.

Klar til å samarbeide med INEVO?

Kontakt oss i dag eller book en gratis OMA-prøvedag.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.