Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: SEM

Hva erfaring har lært meg om Google Ads: ekspertenes beste råd

Det synes vi!

Derfor har vi spurt noen av de vi anser som aller best på Google Ads i landet om følgende:

Hva er det viktigste du har lært av å jobbe med Google Ads som du skulle ønske noen hadde fortalt deg tidligere?

Her er svarene..

Magnus Strømnes Bøe. Leder i RED Performance.

Rekruttering av nye kunder kontra det å bare ha et fokus på konvertering og omsetning er vel mitt aller beste tips. Å bygge en merkevare handler om å få flere til å handle fra deg, ikke øke lojalitet, i følge den glimrende boken «How brands grow» av Byron Sharp. Dette har vi også fått bevist er å foretrekke gjennom oppdrag på vegne av merkevarer i vekst.

Dersom Google Ads brukes mer til navigasjon for eksisterende kunder og mindre som et virkemiddel for vekst gjennom å nå nye kunder bruker du kanalen feil. Dette krever at du har ditt på stell med hensyn til samtykker, CRM og kobling av systemer. I denne sammenheng fungerer det gjerne dårlig å bruke konverteringsrate og / eller omsetning som måleparameter for suksess.

Erik Krogh. Performance marketing manager for DNB.

Google Ads er et utrolig stort og bredt fag, og det er umulig å lære alt på en gang. Jeg er utrolig takknemlig for den gode, grunnleggende forståelsen og bestepraksisen jeg fikk når jeg startet i Synlighet. Den har vært med meg hele veien mens jeg har utviklet meg videre. Jeg er ganske overbevist om at hvis man ønsker å bli over gjennomsnittet god i Google Ads, så må man også investere litt over gjennomsnittet egentid på selvstudie i form av blogglesing, foredrag, podcaster og så klart førstehånds prøving og feiling.

Det er mange ting jeg skulle ønske jeg lærte tidligere, men samtidig kan man ikke løpe før man kan gå. Fra mitt ståsted, som har en forkjærlighet for ecommerce, er det noen spesifikke ting som helt klart har vært mer verdifulle enn andre ting.

  • Bli god i Google Analytics – her er det mye innsikt å hente
  • Lag en god og passe granulær kontostruktur hvor det også hensyntas hvor lav/høy kjøpsintensjonen brukeren har
  • Verdien av godt søkeordsarbeid, keyword research, i forkant og underveis – både av den positive og negative typen
  • Aldri undervurder en god annonsetekst
  • Utvikle og teste ulike Google Shopping-strukturer og optimalisering av feed
  • Leke med og eksperimentere med målgrupper – alt fra Custom Affinity og in-Market til Similar og Remarketing/RLSA
    • Man kan få vel så billig og relevant trafikk fra bannere som fra søkeord
  • Verdien av å bruke Google Ads i hele kundereisen – Display-formatene kan tilføre en bedrift mye verdi – både i form av branding og salg
  • Sett til liv de tingene man leser og hører om og test det

Regine Hemre. Head of PPC i Synlighet AS.

Aldri undervurder kampanjen du har satt opp for eget merkenavn. Jeg ser alt for ofte (og jeg skal selv innrømme å ha vært skyldig i dette) at merkenavn-kampanjen blir sett på som en kampanje som er “grei å ha”. Den gir oss stort sett billige salg – billige salg på løpende bånd. Etter den er satt opp – så får den stå. Men det er jo nettopp denne kampanjen som kan fortelle deg om alle dine andre markedsføringstiltak er vellykkede. Det er her du kan se indikatorer på om akkurat ditt merkenavn er “top of mind” hos den brukergruppen du ønsker å nå ut til. Og er det ikke i grunn det vi alle streber etter? Å være den dine potensielle kunder automatisk tenker på?

Jeg har som regel alltid et end goal om å øke visninger på eget merkenavn. Du vil i de fleste tilfeller se at klikkraten på dine mer generiske kampanjer, bannere og annet vil øke i takt med volumene på merkevarekampanjen.

I tillegg til dette er dataen du får her ypperlig å bruke i planleggingsprosessen av andre kampanjer – både når det gjelder søk, display, video og annet. Hva er kundene mine opptatt av? Hva får dem til å klikke på en annonse? Hva får dem til å la være å klikke på en annonse? Hvilke dager tenker flest på meg? Hva reagerer nye brukere på fremfor returnerende? Kan spesielle budskap øke salg? Den kan med andre ord fortelle meg svært mye viktig som jeg videre kan bruke min strategi. Så ja: alltid bruk mye tid på kampanjen du har satt opp for eget merkenavn.

Even Ødegaard. Head of OMA og Google Ads-rådgiver i INEVO

Å bruke mer tid på å leke med automatiseringen og jobbe med ulike verktøy for å forbedre konto.

Ved å jobbe med automatiseringen frigjør man tid til å kunne jobbe mer strategisk for å oppnå bedre resultater. Automatiseringer kan man enkelt komme i gang med ved å utforske alle AWs autoregler. Scripts kan også være svært nyttig for å blant annet varsle om URL-er som går til 404.

Det finnes også mange verktøy som gjør jobben littegranne lettere. Lenge brukte jeg disse til å lage rapporter fordi de er veldig gode på det, men jeg har forstått av disse verktøyene også kan hjelpe meg å jobbe fordi de klarer å gi en bedre oversikt på en del aspekter ved en konto en AW interface gjør. For eksempel har Optmyzr en veldig god oversikt over QS som forteller deg hva du bør jobbe med og hvor du må gjøre det.

Eivind Bodding. Fagleder SoMe og SEO i Optimal Norge AS.

Å utfordre måten man selv jobber med ulike kontoer på hele tiden. Å komme i gang med en ny Google Ads-konto er alltid spennende og man føler seg gjerne kreativ og engasjert. Videre etter å ha jobbet med kontoer over lengre tid er det enkelt å se seg blind på eget arbeid og egen måte optimalisere og vedlikehold Google Ads-kontoer på.

Her handler det om å ta Google Ads-arbeidet et skritt videre. Om det så er å få andre til å gjøre audits av ditt arbeid, ha mer fokus på automatiseringer og scripts eller rett og slett teste flere intelligente PPC verktøy.

Jeg har sett stor nytte av å teste PPC verktøy som for eksempel Optmyzr for å optimalisere måten å arbeide med kontoer på. Her kan du bygge egne workflows, få verdifull datainnsikt og teste ulike funksjoner som forteller deg hvordan du bør optimalisere og jobbe. Jeg har også sett verdi av å bruke verktøy som SEMrush til søkeordsanalyse og kvalitetssikring av søkeordsoptimalisering.

Henrik Nygård. Daglig leder i Stories Media.

Mitt tips er faktisk å fokusere mer på det som ikke har noe med Google Ads-grensesnittet å gjøre. Det er tre faktorer som påvirker resultatene dine: 1. Annonsen, 2. Målretningen (hvem du velger å vise annonse til), og 3. Landingssiden.

Annonsene og målretningen er noe vi kan optimalisere kontinuerlig i Google Ads, men man glemmer ofte hva som skjer med trafikken etter at noen har klikket på annonsene. Å sende trafikk til en god landingsside sikrer blant annet at:

  • Vi ikke putter penger på trafikk som ikke kommer til å konvertere godt nok.
  • Potensielle kunder ikke får et feil inntrykk av selskapet.
  • Vi gir besøkende gode brukeropplevelser og hjelper brukerne med å finne informasjon de leter etter.

Som annonsører jobber vi med små endringer, som får store effekter på resultatene. Hvis en person som jobber med Google Ads kjøper kvalitetstrafikk, lager relevant annonse og samtidig lærer seg å produsere, A/B-teste og spore handlinger på landingssiden, så har man en dødelig kombinasjon.

Erik Storm. Eier og daglig leder i Digital Opptur.

hadde lært meg tidligere – er det viktige arbeidet med en god struktur i kontoen med fordelingen av kampanjer, annonsegrupper, søkeord og annonser.

Det å jobbe analytisk med intensjonen til de ulike søkene, finne de som er relevant for kunden og kundereisen, for så å koble det med gode annonser og sende de til den mest relevante landingssiden. Og så fortløpende justere på alle nivåer i kontoen basert på hva dataene viser.

I forlengelsen av dette er det viktig hvordan Google Ads jobber sammen med andre kanaler slik at verdien av markedsføringen samlet sett blir best mulig. Google Ads er et fantastisk produkt, men blir enda bedre om det brukes riktig sammen med andre kanaler.

Monica Arthurson. Daglig leder i Arthurson Consulting AS.

Etter å ha jobbet med søk i over 15 år har det skjedd mye. I de siste årene har flere fått øynene opp for at det lønner seg med automatisering i god kombinasjoner med eksperter og «best practices». Jeg skulle ønske jeg hadde knekt denne koden tidligere. Samtidig føles det som at mange kunder fortsatt trenger hjelp til det elementære, som å sette opp gode forretningsmål og tracke disse. Har man ikke noe å måle så er det heller ikke noe man kan optimalisere på.

Om jeg får lov til å gi noen velmenende mål tilslutt så er det å oppfordre deg som kunde til å jobbe med å få på plass klare mål og konverteringsverdi. Altså, hvor mye er et salg verdt for deg? Et lead? En nedlasting? Da har du kommet langt på vei og kan vite hvor mye du faktisk tjener på den digitale markedsføringen din.

Gina Long Liabø. Perfomance manager i Reprise.

kke vær redd for å teste å feile. Som ny i faget er det viktig å huske på at selv de aller beste og mest erfarne gjør feil.

Google ads er under kontinuerlig forandring noe som gjør at det som funket i går ikke nødvendigvis funker i dag. Det er derfor viktig å teste nye kampanjetyper, metodikker osv. men også gamle ting på nytt. Ok du har gjort en feil med en test, kampanje eller til og med et budsjett. Hva er det verste som kan skje? Så lenge man oppdager feilen raskt (jevnlig titt i konto), tar til seg lærdommen og tar nødvendige grep for å ikke gjøre samme feil flere ganger så er det helt menneskelig å gjøre feil. Vær åpen med kunden din om du feiler og kommuniser i forkant av tester, nye kampanjetyper osv. til kunder. Kunnskap kommer med erfaring og erfaring kommer av testing og feiling.

Ikke la frykten for å feile overvinne nysgjerrighet og driv.

Vegard R. Garder. Head of Google Marketing Platform.

80/20-regelen sier at cirka 80 % av effekten kommer fra 20 % av aktivitetene. Dette er lett å se i Google Ads, hvor 20 % av søkeordene og shopping-produktene, står for 80 % av klikkene og salgene. Det samme gjelder tiden du bruker på bedriften og kontoen.

En Google Ads konto blir aldri ferdig. Spørsmålet er derfor; hvordan skal du prioritere tiden best mulig når det kommer til implementering av kampanjer, feilsøking av problemer, gjøre analyser, kampanjeoptimalisering, utvikle strategier og kundedialog?

Svaret på dette er at du må vurdere fortløpende. 80 % av tiden min vil typisk bli brukt til utvikling av strategier, analysearbeid og kundedialog. Hvis jeg skal ha tid til dette må resten av arbeidet effektiviseres og automatiseres.

Under har jeg listet et par typiske tidstyver jeg mener flere bør undersøke om de kan kutte ned på.

  • Analyse av hvilken tekstannonser som har gjort det best kan være tidkrevende når du har flere tusen annonser. Det finnes flere script som automatisk regner ut hvilken annonser som er vinneren med 90/95 % sikkerhet. Dette er ikke en perfekt løsning på grunn av alle øvrige variabler som påvirker resultatet. Men det er ofte bedre enn den manuelle analysen PPC’ere vanligvis gjør.
  • Manuell budgivning vs automatiserte budstrategier. Hvis ikke den manuelle budstrategien er veldig mye mer effektivt, så burde du mest sannsynlig bruke automatiserte budstrategier pga tiden du sparer.
  • Hvis du har lite tid til å jobbe med en konto. Så kan Smart Shopping være et godt alternativ som ofte presterer godt.
  • For de som er litt mer tekniske kan det være nyttig å undersøke automatisering av shopping-kampanjer basert på lengden av søkeord, generere søke kampanjer basert på shopping feed, samt å automatisk ekskludere plasseringer i display nettverket basert variabler som nettsiden sin troverdighet, bounce rate på landingsside og kostnad per konvertering.

Martin Jarl Andersen. Head of SEM i Solid Media.

En av de viktigste erfaringene jeg har tatt med meg, som ingen lærte meg. Viktigheten av å være ærlig med kunden, det å presentere resultatet akkurat som det er, ikke gi forventninger man ikke kan styre. Det er ganske vanskelig når man har rådgivere som skal selge seg inn til kunden, og med dette vil de ofte gi forventinger og prediksjoner på resultatene. Det å være litt kald her, og nekte å gi et svar. Det kan redde deg senere. Når man setter ærlighet først, så får man kunder som stoler på deg, og det er gull verdt.

Qiming Mei. SEM Lead hos GroupM Norway

Personlig var den største utfordringen når man fikk tunnelsyn på arbeidet. Man opplever det ofte når man sitter og jobber veldig i dybden, uten at man tenker over det større perspektivet med optimaliseringen og strategien – Dette er noe man lærer å kontrollere etter hvert, skulle ønske det kom en mentor tidligere på banen som jeg kunne ta en fot i bakken med.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.