Hopp til hovedinnhold

Innholdskvalitet

Hva kjennetegner egentlig godt innhold på en nettside, og hvorfor er innholdsmarkedsføring viktig for at en nettbutikk skal rangere godt i søkemotorene?

NB: Denne artikkelen omhandler primært hvorfor innholdsmarkedsføring og øvrig innhold har verdi for nettbutikker og tjenestesider, selv om mange av rådene herifra har betydning for de fleste typer nettsteder. Vi bruker en nettbutikk som selger friluftsutstyr som eksempel på hvordan de kan bruke innhold til å oppnå mer organisk trafikk, høyere merkevarekjennskap og flere konverteringer – alt som en synergisk effekt.

Tilbyr du brukerne av nettstedet ditt godt innhold? Dette er utvilsomt blant de mer subjektive spørsmålene når det kommer til de ulike faktorene som utgjør en godt søkemotoroptimalisert side.

Er innholdet unikt?
Er tekstene til de ulike produktene kopiert fra leverandøren og bærer preg av uinspirerende og generiske produktbeskrivelser – beskrivelser som også finnes på et hav av tilsvarende nettsider? Siden søkemotorene crawler og leser alt innholdet på nett, og devaluerer sider som kopierer andre, må også innholdet være unikt for nettopp din nettside.

Er innholdet nyttig?
Er innholdet nyttig for brukeren med tanke på det behovet eller problemet han ønsker å løse? Gis det informerende og avklarende svar om et produkt hun vurderer å kjøpe? Er det skrevet på en måte som inspirerer og øker nysgjerrigheten innenfor emnet eller produktet?

..eller er det bare ”sidefyll”?
Er innholdet skrevet kun for å ”fylle” siden med tekst.. utfra tanken om at middelmådig innhold er bedre enn null innhold?

I en fase der du evaluerer hvor godt innholdet på nettstedet ditt er, eller hvor du legger planer for produksjon av fremtidig innhold, er dette viktige spørsmål du bør stille deg. Innholdskvalitet er kanskje den viktigste faktoren i moderne SEO, siden søkemotorene leser og forstår innhold og sammenhenger i tekstene, i tillegg til å analysere hvordan nettbrukerne interagerer med, konsumerer og distribuerer innholdet. En annen viktig bieffekt av sterkt innhold er at det tiltrekker gode og verdifulle lenker til nettstedet ditt – lenker du trenger for å utrangere konkurrentene dine. En slagkraftig SEO-strategi MÅ i dag inkludere innholdsproduksjon.

Ulike nettsteder, ulike behov og krav
Avhengig av hva type nettsted, er det ulike krav til hvor viktig innhold i seg selv er for at du lykkes. Tradisjonelt sett har ikke nyttig og unikt innhold vært en viktig suksessfaktor for nettbutikker. I dag derimot, er dette en kritisk faktor for å kunne rangere godt i søkemotorene. En sentral årsak er de moderne søkemotorenes evne til å forstå innholdet, i motsetning til ”gamle dager” hvor man kun behøvde å fylle ut de riktige meta-tags’ene og skaffe noen lenker for å rangere godt. Den typen innhold som Google i dag vil belønne deg for er innhold som gjør at du fremstår som en autoritet i din bransje. Dette er innhold som folk virkelig vil konsumere og som er av genuin nytte for brukerne som kommer til siden – enten de skal velge et produkt, vil lese om produktene du selger, eller om det emnet vareutvalget ditt faller innenfor, f.eks friluftsliv.

Eksempler på nyttig innhold for en nettbutikk som selger friluftsutstyr:

  • Hvordan velge riktig sovepose tilpasset ulike prisklasser, årstid for bruk, fordeler med dun vs. syntetisk stoff.
  • Hvordan pakke sekken for lange fotturer
  • Viktige tips når du telter i vått vær
  • Utvikling og innovasjon innen friluftsutstyr de siste 100 årene
  • Hva kan du gjøre hvis du har fått gnagsår på tur?
  • Hvilken gassbrenner/kokesystem passer for deg og dine turbehov?

Hvordan vet du hvilken type innhold du bør tilby søkerne?
En godt gjennomført søkeordsanalyse vil gi deg mye verdifull innsikt i folks informasjonsbehov.

Google Keyword Planner er et nyttig verktøy for å avdekke gjennomsnittlige søketrafikk på ulike søkefraser. Ulempen er at folks bruker nokså varierte søkefraser når de skal finne svar på ting og løse problemer, og Google Keyword Planner er ikke intelligent nok til å ”clustre” mangfoldet av søkefraser sammen slik at man får tydelige svar rundt hva folk søker å vite. Google Keyword Planner er heller ikke ideelt til å tracke søkefraser med lav trafikk nøyaktig, og siden norskspråklige Google-søk er langt lavere en de på engelskspråklige, får man sjelden et nøyaktig innblikk i de eksakte søkefrasene folk bruker.

Google Suggest (også omtalt Google Autocomplete) er ofte et bedre verktøy for å benytte søkeatferd som datagrunnlag for SEO-vennlig innholdsproduksjon. Her kan du enkelt begynne å skrive inn søkefraser relatert til tematikken/problemstillingen du skal jobbe med, og Google vil komme med forslag i boksen under.

Denne metoden gir deg direkte tall, men gir deg et godt bilde av hva som er typiske spørsmål og søkefraser knyttet til ulike tema.

Verktøyet Keywordtool.io (lenke) gir deg de samme innsiktene som ved Google Suggest, men henter ut søketall og kommer med flere relaterte søkefraser som brukes mye. På denne måten kombinerer det fordelene med både Google Suggest og Google Keyword Planner.

Selv om søkeordsdata bør være et fundament innen innholdsmarkedsføring, skal det ikke styre emnene, tematikken og vinklingen på innholdet ditt alene. Som en aktør i en bestemt bransje har du kanskje spesielt god oversikt over typiske spørsmål og informasjonsbehov kundene dine har. Sesongvariasjoner og nye trender på horisonten bør også spille en rolle. Kanskje har du gjort undersøkelser som forteller deg hva besøkende på nettsiden vil vet mer om. Sammen med disse spørsmålene skal søkeordsanalyse være et viktig fundament som er med å påvirke hvordan du angriper innholdsproduksjon og innholdsmarkedsføring. På denne måten maksimerer du verdien av innholdet og arbeidet som gjøres på SEO, SEO fungerer aller best når det samspiller med de øvrige markedsføringsaktivitetene på nettstedet.

Hvilke fordeler vil du høste med godt og besvarende innhold?
Hvis du som nettbutikk tilbyr godt produsert innhold av denne typen, kan du både i det lange og korte løp høste en rekke fordeler:

  • Du vinner kunder ved å hjelpe dem å løse et konkret problem, f.eks ”Hva slags sovepose skal jeg kjøpe?”. Når du hjelper dem med å finne en modell i nettbutikken din, er sjansen stor at de vil kjøpe den fra nettopp deg.
  • Google har interesse av å hjelpe sine brukere med å løse problemer, og forsøker etter beste evne å lede dem til direkte til nettsider som gjør nettopp dette, fremfor at de må innom flere diverse sider for å gjøre research før de kjøper. Dersom du kan bistå dine kunder både i research- og kjøpsfasen (og også i etterbruksfasen med innholdet ditt om friluftsliv) vil Google premiere deg med å løfte deg opp i søkeresultatene.
  • Google har også respekt for autoriteter innen de ulike bransjene, og med godt innhold demonstrerer du autoritet – både for brukerne og for søkemotorene.
  • Du tiltrekker deg organisk trafikk fra søkefraser som ikke er direkte knyttet til produktene du selger, slik som ”Hvordan velge sovepose”, ”beste måte å sette opp telt”. Du øker simpelthen trefflaten din for alle søkefrasene som skytes ut i Google fra brukerne.

Shopify (https://www.shopify.com/) har svært gode videoserier rundt en rekke temaer knyttet til netthandel. Denne videoen forklarer på en utsøkt måte hvorfor godt innhold er viktig for SEO, og hva slags type innhold du bør tilby.