Hopp til hovedinnhold

Tynt innhold

Din nettbutikk er kanskje én av mange som selger et bestemt produkt. Er innholdet knyttet til produktet unikt for bare deg, eller kopierer du beskrivelsene fra leverandørene?

Tynt vs. ”rikt” innhold
Inneholder produktene du selger beskrivelser og spesifikasjoner som er hentet fra leverandøren/produsenten, og som også finnes på andre nettbutikker? Tilføres det noe eget og unikt for nettopp din nettbutikk? Hvis dette er tilfelle vil ikke søkemotorene prioritere å sende brukerne sine til slike sider, av den årsak at det ikke finnes noe av merverdi for brukerne på dine nettsider. Googles brukere liker nettbutikker med nyttig, engasjerende og relevant innhold og beskrivelser knyttet til produktene. Derfor belønner Googles algoritmer nettbutikker som er flinke på dette, og demonstrerer at de er eksperter og autoriteter innen sin bransje!

De aller fleste nettbutikker selger produkter som også tilbys av flere konkurrenter. Det kan være nyttig å spørre seg hvilke unike styrker man besitter som brand/nettbutikk om man planlegger å forbedre nettbutikken med unikt innhold. Dette kan være styrker kanskje bare du har: Har du eller dine ansatte selv prøvd produktene, og kan skape engasjerende og personlige beskrivelser rundt dem? Kan du belyse temaer fra en unik vinkel i kraft av hvem dere er som aktør? Har dere utstyr og ekspertise til å lage gode videoer om produktene?

Konsekvensene av tynt innhold er blant annet at du kan straffes av søkemotorene ved at du gis lavere rangeringer, og at det senker folks inntrykk av deg som nettbutikk.

Doorway pages
Doorway pages er en annet konsept innenfor tynt innhold. Doorway pages er enkeltsider som i realiteten bare er kopier av andre sider under samme domene, og som kun inneholder variasjoner i søkeord med den hensikt å imøtekomme mindre variasjoner i søkeord som brukes av målgruppen.

Eksempelvis kan et større elektrikerfirma som opererer i Hedmark fylke, og som et forsøk på å være synlig på søkeordet ”varmekabelinstallasjon” i alle nøkkelområder oppretter én side for ”varmekabelinstallasjon Hamar”, ”varmekabelinstallasjon Brumunddal” og ”varmekabelinstallasjon Elverum”.

Slike eksempler vil betraktes som tynt innhold av Google siden den eneste forskjellen er et geografisk stedsnavn, og vil neppe rangere høyt på disse spesifikke søkene. En slik SEO-strategi (one page, one keyword) er derfor ikke å anbefale.