Tilbake til suksesshistorier
DER UTE
Hvem er Der Ute?
Der Ute er en nettbutikk med et stort, men spisset vareutvalg innen turutstyr, turbekledning, klatring, sykling, ski, snowboard og mye mer. Med merkevarer som Heimplanet, Mammut, Black Diamond og Mons Royale treffer de en stor del av markedet med utvalget sitt.
Dårlig utvalg og manglende service når de selv skulle kjøpe turutstyr på nett var motivasjonen til grunderne bak Der Ute. Dette er også en av de viktigste faktorene til at de har lykkes på nett. Der Ute har en helt spesiell evne til å finne rett produkt til kunden og de har et lidenskapelig fokus på å levere over forventet kundeservice.
I tillegg til nettbutikken har Der Ute i dag både showroom på Hvalstad og fysisk butikk i Oslo. Det som en gang var et nyoppstartet selskap fra en liten leilighet er i dag et selskap som omsetter for titalls millioner kroner.
Ønsket utfall av samarbeid
I likhet med mange bedrifter i vekst trengte Der Ute hjelp med markedsføringen. De ønsket vekst og noen å vokse med. Planen ble derfor å se hvordan vi kan forbedre eksisterende prosesser, samt se hvordan vi kan finne muligheter som skaper vekst.
Ett år etter oppstart har vi fortsatt et tett samarbeid, og det er flere suksessfaktorer som har gjort det mulig.
Suksessfaktorer
Da INEVO ble kontaktet handlet det først og fremst om å starte i det små. Hvordan kan vi for eksempel forbedre aktivitetene i sosiale medier? Det viste seg at Der Ute hadde behov for å forbedre flere kanaler, deriblant søk og e-post.
En av de største suksessene i samarbeidet har vært tett dialog mellom Didrik i Der Ute, Hannah og Niclas i INEVO slik at det skal bli et godt samspill mellom de betalte kanalene. Dette teamet skulle sørge for å løfte aktivitetene i søk, sosiale medier og e-post til et nytt nivå.
Skalere søkemotorannonseringen med økt lønnsomthet
Der Ute hadde allerede før vårt samarbeid oppnådd en god avkastning på annonsering de gjorde på nett. Deres neste utfordring var derimot å skalere annonseringen til å dekke mer av volumet, og ikke minst være med å skape etterspørselen selv, uten å måtte kompromisse på lønnsomhet. Turentusiaster, amatører så vel som profesjonelle, kommer til søkemotorene for å hente informasjon, navigere og ikke minst kjøpe, turutstyr. Annonsering i Google Ads og Microsoft Ads ble derfor viktige kanaler for å oppnå vekst.
Bransjen for turutstyr er svært konkurranseutsatt og relevans har derfor vært en kritisk faktor for å oppnå god synlighet innenfor de kostnadsrammene som var satt. For å dekke hele kjøpstrakten på ønsket vis har annonsekontoen til Der Ute måtte bygges ut både “oppover” og “nedover”. Fokuset har ligget på å både nå målgruppen med kvalitetsinformasjon idet idet behovet oppstår, og igjen å nå dem når de er klare for å gjennomføre et kjøp.
Der Ute sin unike produktkunnskap og kundeinnsikt har vært avgjørende for god og relevant innholdsproduksjon til å støtte opp annonseringen. God kommunikasjon mellom INEVO og Didrik basert på søkeordsanalyse har gitt nyttig innsikt i hvilke innholdsgap som bør dekkes når potensielle kunder søker etter informasjon. Dette har gjort at Der Ute har kunnet nå ut til kundegruppen sin i flere stadier av kjøpsreisen for å posisjonere seg selv som et naturlig valg når kunden er klar for å gjennomføre kjøpet.
Samtidig har strategisk prising, dynamisk og tilpasset annonseinnhold og feedbasert annonsering vært viktige virkemidler for å sørge for at målgruppen også velger Der Ute når de er klar for å gjennomføre et kjøp.
Sammen har vi nådd målene om å skalere annonseringen og beholde eller øke lønnsomheten. Fra forrige sommer, da INEVO begynte å jobbe med Der Ute har inntekten fra Google Ads økt med 315% samtidig som ROAS har økt med 41%.
Tette gapet i markedsføringen på sosiale medier
Flere prosesser for å tette gapet i markedsføringen har vært en av flere felter vi har jobbet med. Hvordan kan vi forbedre eksisterende prosesser samt øke omsetning ved å nå ut til nye kunder? Svaret er analyser, testing, og bygge en langsiktig skaleringsplan.
Med skaleringsplan mener vi at man ikke kun kan lene seg på salgsutløsende kampanjer. Man trenger også en tydelig merkevare posisjonering som fokuserer på markedsføringen på lang sikt, samt mulighet for å skalere det dynamisk (både budsjett og utforming). Merkevare posisjoneringen fokuserer på å bygge tillit hos eksisterende og nye kunder, bygge opp Der Ute som en ekspertrolle, samtidig som man fokuserer på å selge produkter til fullpris. Å teste kontinuerlig har også vært viktig faktor for å finne ut hva som fungerer.
Idéen om at man ikke kun bør lene seg på salg for å skalere finner du i denne modellen:
Hentet fra Brand Building on Social Media
Det har blitt testet alt fra kalde til varme kampanjer. Alt fra kundesitater for å bygge tillit til å løfte frem kategorier og produkter som er relevant for sesongen. Med flere dynamiske prosesser sørger man for at man treffer både nye kunder men også fange opp de som er nær ved å kjøpe. Blant disse finner vi kampanjer for å treffe nye kunder og dynamisk retargeting.
Salgskampanjer har vært viktig å gjøre riktig. Derfor har vi sørget for at Der Ute har nok budskap å spille på, samt kontinuerlig testing av både målgruppe og budsjetter.
Ved å vite når man skal pushe diverse produkter, hvordan man kan bruke eksisterende data og jobbe med å få inn nye kunder på sosiale medier har Der Ute sørget for en god andel nye kunder. Da Der Ute allerede leverer en wow-opplevelse på nett, vil mange kunder mest sannsynlig komme tilbake for en ny handel.
En kombinasjon av langtids-markedsføring og salgsaktiverende kampanjer har sørget for at de får en stødig omsetning fra sosiale medier. Arbeidet som er lagt ned har sørget for en 40% økning i sosiale medier.
Vekst i kundeklubben
Da e-postmarkedsføring er en av de mest lønnsomme kanalene (sett at markedsføringen er gjort riktig). Der Ute har 8-doblet e-postlisten sin, og omsetningen har økt med 500%, noe som tilsvarer millionklassen. Med produktkunnskapen til Didrik i Der Ute og rådgiving fra INEVO, har Der Ute klart å skape en en ny kanal med mange nye brukere. Didrik har selv gjort jobben med å omsette e-postene som kommer inn til å konvertere.
Sosiale medier ble brukt til å skape interesse rundt kundeklubben. Ved å tilby ikke-medlemmer en førstegangsrabatt ved påmelding, sørget det for en stødig påmelding. For å øke trykke ytterligere kjørtes det flere giveaways med produkter som passer målgruppen. Resultatet er kvalitets leads som faktisk er interessert i produktene det tilbys.
E-postaktiviteter og sosiale medier har derfor stått sentralt i omsetningsveksten fra e-post.
Snapchat som ny kanal
Der Ute fikk også testet ut Snapchat. Her kjørte vi fokus på dynamiske kampanje som forlatt handlekurv og prospektering (altså, finne nye kunder som vil kjøpe Der Ute sine produkter på Snapchat).
Dette fungerte godt nok til å få et eget case med Snapchat, der Der Ute sine resultater blir trukket frem. Attribusjon har vært et viktig tema i samarbeidet. Dette handler om å forstå hvordan de forskjellige kanalene påvirker de forskjellige stegene av kundereisen, og hvilken verdi det har.
Det vi har sett er at Snapchat er en veldig god annonseplattform for å drive konverteringer i andre kanaler. Snapchat er derfor vært et godt alternativ for Der Ute for å skape ytterligere vekst. Her er casen vi fikk med Snapchat:
Konklusjon og tilbakemelding fra kunde
Ved å kombinere godt uttestede kanaler med nye muligheter og god innsikt i målgruppen har vi sammen nådd fantastiske resultater. Med nye strategier for flere kanaler har Der Ute fått en sterk omsetningsvekst. I tillegg til dette har Der Ute selv sørget for å skape en wow-opplevelse for sine kunder på nett, noe som garantert sørger for at nye kunder kommer tilbake.