Hopp til hovedinnholdet
Clubhouse

Clubhouse: Det første lydbaserte sosiale nettverket

Clubhouse er det første lydbaserte sosiale nettverket. På clubhouse finner du personer som snakker om ting du er interessert i. Du kan lytte til eksperter og du kan delta i debatter. Foreløpig er tjenesten liten i Norge, men de siste månedene har Clubhouse opplevd eksplosiv vekst. Clubhouse er spennende og forfriskende!

Clubhouse: Det første lydbaserte sosiale nettverket

Clubhouse gir meg litt samme følelsen som da jeg kom meg på Linkedin i 2002 og Facebook i 2006. Pål Hetland beskriver Clubhouse godt på Linkedin: Smuglytting. Jeg leste om Clubhouse første gangen på Linkedin via Andrew Chen. Da jeg registrerte meg, var det Astrid Valen Utvik som «nominerte» meg. Jeg fikk en følelse av ekslusivitet.

Jeg syntes Clubhouse er fascinerende av tre grunner:

Clubhouse er det første lydbaserte sosiale nettverket

Clubhouse er såvidt jeg vet det første lydbaserte sosiale nettverket. Tjenesten kombinerer elementer av podcast, webinar og sosialt nettverk og Snapchat. Man kan smuglytte til det man er interessert i og det er muligens enklere å moderere enn andre sosiale nettverk. Jeg ser for meg at Clubhouse kan spise litt av tiden folk bruker på radio, konferanse, undervisning, møter, kaffeprater, m.m. Tiden vil vise!

Clubhouse har valgt en smart vekststrategi

Clubhouse har valgt en interessant vekststrategi. Som mange tidligere suksesser(Gmail, Spotify) har Clubhouse valgt å bruke beta-strategien, dvs. du må bli invitert for å få være med. De har benyttet en ny vri på det. Når du registrerer deg for å komme på ventelisten, så finner de ut hvem du kjenner som allerede er registrert. I det øyeblikket du registrerer deg på ventelisten, så informeres de som allerede er med om at de kan «nominere» deg får å komme inn. Det skaper en ekslusivitetsfølelse.

Clubhouse har også sannsynligvis truffet bra når det gjelder begrepet «magic moment», dvs. at de raskt får nye brukere til det punktet i tjenesten der man ser verdien av tjenesten. Hos Facebook inntreffer magic moment for nye brukere i det øyeblikket de ser ansiktene til sine venner. Jo fortere en ny tjeneste gir brukeren en «magic moment» opplevelse, jo raskere blir ofte veksten på tjenesten.

Da jeg logget inn på Clubhouse første gangen, fikk jeg i løpet av de 10 første minuttene høre stemmen til BJ. Fogg, en person jeg traff første gang i 2009 da jeg viste han rundt i Oslo i forbindelse med hans foredrag på Webdagene 2009. BJ Fogg. er en av verdens fremste forskere på atferd og teknologi. Jeg hørte også stemmen til Gary Vaynerchuck første gangen jeg var inne. Kan Clubhouse bli et meningsfylt sosialt nettverk som faktisk gjør verden bedre?

Clubhouse har solide investorer

Det kommer stadig nye tjenester på markedet. De fleste tjenestene tar aldri, men Andreessen Horowitz, grunnlagt av bl.a. Netscape-grunder Marc Andreesen, har et solid rulleblad når det gjelder investeringer. Porteføljen deres inkluderer Pinterest, Facebook, Asana, Instagram, Slack, m.fl. Basert på det jeg vet om Clubhouse(jeg vet foreløpig ikke så mye), så tror jeg selskapet vil lykkes stort.

Klikk her hvis du har lyst til å teste ut Clubhouse (foreløpig kun tilgjengelig på iPhone)

Twitter har lansert Twitter Spaces, en konkurrent til Clubhouse

Omtale i norske medier:

Clubhouse omtale i VG

Hva koster en e-commerce manager?

Hva koster en e-commerce manager?

Hva koster en e-commerce manager? Karl Philip Lund
Pyramideprinsippet

Pyramideprinsippet

Pyramideprinsippet Karl Philip Lund
Core Web Vitals: En studie av norske nettbutikker

Core Web Vitals: En studie av norske nettbutikker

Core Web Vitals: En studie av norske nettbutikker Hannah Lindelien