Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: E-Commerce

Vil du ha mer salg på nett? Her er 3 måter å optimalisere din nettbutikk!

Det er vanskelige tider på nett om dagen.

Forbrukere bruker mindre penger.

Økonomien er skjør.

Og fortsatt, øker inntektsmålene.

E-handelsmarkedet forventer å oppnå bedre resultater, uten å øke markedsføringsbudsjettet.

Løsningen på dette?

Optimalisering!

Optimaliser Google Ads kampanjene, det du poster i sosiale medier, e-postmarkedsføringen og nettsiden din.

Ikke bare ta mitt ord på det;

Digiday, i partnerskap med Klaviyo, spurte 154 e-handelsmarkedsførere for å finne ut hva de største vekstmulighetene for 2024 var.

Mer enn 70% av responsen var relatert til å forbedre hva de gjør i dag

(Forbedre / optimalisere. Samme tingen)

Hva skal du optimalisere først?

I INEVO fokuserer vi på å hjelpe nettbutikker øke omsetningen.

Her er 3 tips vi hjelper deg optimalisere nettbutikken din og øke salge.

Hvordan optimalisere en nettbutikk?

Disse 3 optimaliseringstipsene er basert på våre egne erfaringer. Her vil du få innsikt i resultater fra eksperimentene og se skjermbilder.

La oss gå inn i materiet.

1. Flytt CTA knapper høyere på siden

De flere produktene på nettsiden har samme layout og design.

Produktbilder på venstre side, produktnavn, beskrivelse og CTA på høyre. 

Problemet med denne layouten er at det viktigste elementet for å komme seg videre i kjøpsprossesen (CTA`en) ofte kommer langt ned på siden og blir det siste den potensielle kunden ser.

Hva om det var et av de første elementene du så? Ville det økt konverteringen?

Vi testet det!

Katerina og Niclas, to av våre e-handelseksperter hadde en hypotese; mer salg ved å flytte “legg i handlekurv” knappen høyere opp på siden. Dette gjør CTA’en er mer synlig, og du slipper å scrolle. 

Vi A/B testet hypotesen vår i 2 måneder. All trafikk ble delt 50/50 på begge sidene. Testen ble gjort både på mobil og desktop.

Mer enn 57 000 brukere deltok i testen.

Etter 2 måneder, førte endringen på “Legg i handlekurv” CTA’en til:

  • 50% økning i konverteringsrate
  • 31 flere bestillinger for dette produktet
  • En økning i salget på 30 000 NOK

Dette var utfallet av å gjøre denne endringen på et enkelt produkt.

Hva som ville skjedd om endringen ble gjort på 100 produkter?

2. Fjern distraksjoner for en enklere betalingsprosess

Amazon er kjent for sin enkle betalingsprosess.

Det er subtilt, men de få alternativene du har under betalingsprosessen til Amazon er å fortsette å betale eller gå ut av siden ved å klikke på logoen deres. Det er ingen navigasjonsmeny eller bunntekst. Det er enkelt.

Ved hjelp av en metodikk løst basert på PIE rammeverket (potensial, viktighet og enkelhet), analyserte vi den trafikken og verdien på siden for en e-handelsklient og identifiserte at «handlekurv»-siden ga det beste inntektspotensialet for en A/B-test.

Handlekurven er siden som ALLE nøler på.

Den spør i hovedsak:

"Er du sikker på at du vil bruke pengene dine på denne varen?".

Og med en exit rate på 31 % ga denne siden oss en flott mulighet til å hjelpe kunder med å svare på det spørsmålet ved å si "Den vil jeg ha!".

Vårt mål var å få nedgang på antall brukere som forlot handlekurven. Det ble å kutte ned antall knapper / klikkpunkter fra 9 til 1.

Den originale handlekurven hadde 9 CTA’er, inkludert meld deg på nyhetsbrev, sosiale medier ikoner og “gå tilbake til hjemmesiden" (rart).

I den nye varrianten la vi opp til bare en CTA - “Gå til kassen” (Takk til Amazon for inspirasjon).

Opprinnelig utsjekk til venstre. Variasjon til høyre.

Her brukte vi VWO og lot testen kjøre i 45 dager.

Den vinnende varianten var varianten av en forenklet kasse med en 11 % økning i konverteringsfrekvens og et 99% statistisk signifikansnivå. Vi anslår at det månedlige salget økte med mer enn 85 000 NOK, noe som tilsvarer økt salg på 1 million NOK per år.

Denne testen viste oss at hvis du minimerer distraksjoner, vil flere fullføre kjøpet. Er du klar til å rydde opp i din betalingsprosess?

3 Lag “urgency” med nedtelling

En følelse av at noe haster kan skapes på mange forskjellige måter.

Bare tenk på Booking.com med sin «Bare 3 rom igjen til denne prisen».

Eller en nettbutikk som viser "Få varer igjen på lager".

En annen taktikk er… nedtelling.

Hva skjer når du ser en klokke som teller ned sekundene?

I de fleste tilfeller føler vi et behov for å gjøre noe.

Raskt!

Det er der Katerina og Niclas fikk ideen sin fra.

De introduserte nedtelling på produktsiden som fortelle hvor lang tid det er igjen av salget .

Den ble strategisk plassert høyt opp på siden - i rødt for å trekke oppmerksomhet. Nedtellingen ble eksponert for mer enn 3000 brukere.

Hypotesen var at ved å vise timeren, ville flere kjøpe produktet enn de som ikke så timeren.

Så, fungerer det å skape en følelse av at det haster?

I dette tilfellet - JA!

  • Mer enn 14 flere ordre
  • En økning på 30% i konvertering
  • 50 000 NOK i økt inntekt

Noen optimaliseringstaktikker vil aldri feile.

Som å vise dine kunder et tilbud i dag og fortelle at tilbudet er borte i morgen.

Er du klar for å A/B teste?

Fort deg, nedtellingen starter nå.

4-3-2-1 …

Konklusjon

Det er 1000 ting å teste på din nettside.

Men start med å fokusere på områder og sider som har høyere effekt, hvor 10-20% forbedringer kan ha en stor påvirkning på inntjeningen som:

  • Handlekurven / kassen
  • De mest besøkte sidene
  • Topp produktene

Vi fant de bestselgende produktene og testet plasseringer av CTAer og en følelse av at det haster. Vi testet også en renere, mer konverteringsfokusert betalingsside. Alle 3 testene fungerte bra og førte til mer enn 1 million NOK i økt salg.

Ingen ekstra budsjetter. Alt gjennom optimalisering.

Trenger du hjelp til å sette opp dine egne A/B-tester? Eller leter du etter nye måter å øke salget på gjennom optimalisering?

Kontakt oss i dag for å møte en av våre e-handelseksperter.

Jeg anbefaler deg også å lese:

15 e-handelstips for 2024 for å hjelpe deg med å øke trafikk, salg og inntekter

Hvordan INEVO brukte innhold og SEO for å øke kundens omsetning med 22 millioner

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.