Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: E-Commerce

Nettbutikk-gründer? Her er Google-verktøyene du bør bruke!

Annsofi Klevfoss
26.06.2018

På den annen side kan det bli for mye av det gode også! Det er lite hensiktsmessig å ta i bruk massevis av verktøy, bare for å gjøre det. Om du sitter der med masse hjelpemidler du ikke får benyttet deg av fullt ut, risikerer du bare at arbeidet blir mindre oversiktlig. For å unngå unødig stress er det derfor viktig å finne de verktøyene du faktisk vil få bruk for.

Jeg har derfor samlet de mest essensielle Google-verktøyene for deg med nettbutikk. Dette er verktøy du rett og slett bør sørge for å ha på plass fra start. Dersom du har det, vil du være godt rustet til å få så mye som mulig ut av den digitale verdenen. Innlegget er tilpasset deg som for eksempel er gründer, eller nybegynner når det kommer til nettbutikk og digital markedsføring.

Følgende verktøy blir presentert og forklart nedenfor:

  1. Google Analytics
  2. Google Tag Manager
  3. Google Ads
  4. Google Search Console
  5. Google My Business
  6. Google Trends
  7. Google Alerts
  8. Google Optimize
  9. Google Merchant Center

Google Analytics

Analytics er et naturlig sted å starte. Dette er webanalyse-verktøyet til Google. I motsetning til andre alternative verktøy er dette gratis, og det fungerer like optimalt. Det høres vel bra ut?

Det finnes mange muligheter i Analytics, både for eksperter og de som vil karakteriseres som nybegynnere. Det du hovedsakelig bruker Analytics til, er å kartlegge hvor mange besøkende nettstedet ditt har. Her kan du for eksempel se antallet i sanntid, eller gå inn i etterkant og sammenligne ulike perioder med hverandre. På denne måten får du god oversikt over trafikken på nettstedet ditt, og du kan vurdere hvilke markedsføringsaktiviteter som gir resultater og ikke.

Dette er det grunnleggende i Analytics. Det finner også mange flere interessante muligheter til å analysere de besøkendes atferd. Ved bruk at Analytics har du med andre ord et godt utgangspunkt når du skal forbedre brukeropplevelsen og lykkes med nettbutikk.

For å komme i gang med Analytics må du registrere deg og opprette en konto på www.analytics.google.com. Under registreringen skriver du inn og sporer nettstedet ditt. Da får du en unik sporings-ID som du legger inn i nettstedet ditt. En enkel og grei beskrivelse av fremgangsmåten finner du her.

Det finnes også gode ressurser tilgjengelig, slik at du kan øke ferdighetene dine med verktøyet. Inne på Analytics Academy kan du eksempelvis trene deg i Analytics i ro og fred. Her tilbyr Google gratis kurs i Analytics, inndelt etter vanskelighetsgrad. Slik kan du altså raskt gå fra nybegynner til “ekspert” helt på egen hånd. Når du har gjennomført disse kursene, kan du ta “Google Analytics IQ”-eksamen helt gratis på Academy for Ads, dersom du ønsker det.

Google Tag Manager

Tag Manager blir viktig når du bestemmer deg for å kjøre markedsføringskampanjer. Tag Manager er et tag-behandlingssystem som gjør det enklere for deg å gjøre endringer selv, uten å nødvendigvis være avhengig av en utvikler.

“Tagger”som du legger inn på nettstedet ditt måler de besøkendes atferd, slik at du får full kontroll og oversikt over hva som bør optimaliseres. Det er viktig å alltid måle det som er viktigst, for eksempel kjøp av et produkt eller nedlasting av et dokument. Det man gjerne gjør er å sette inn en tag som måler alle besøkende på en konkret side, i tillegg til en tag som måler ønsket aktivitet.

Tag Manager er altså et verktøy som måler konverteringer. Du installerer sporingstagger, utløsere som utløser taggen ved definerte hendelser samt variabler som forenkler og automatiserer tag-konfigurasjoner. En fordel med dette verktøyet er at du kan administrere flere ulike målsporinger, og derfor måle flere konverteringer samtidig. Dette er ofte et behov om man har nettbutikk.

For å sette opp Tag Manager, anbefaler jeg at du tar utgangspunkt i Analytics. Dette fordi du behøver din unike sporings-ID fra Analytics inn i Tag Manager for å implementere målsporing. Man er også avhengig av Analytics når man skal lage tagger, og man setter opp sporingen som mål i Analytics. Det er også Analytics man bruker for å sjekke at mål er satt opp, samt at aktiviteter faktisk registreres.

For å registrere deg for Tag Manager, eller lese mer om det, kan du klikke her. Å implementere Tag Manager for første gang kan være litt vanskelig. Jeg anbefaler derfor å holde tunga rett i munnen, smøre seg med litt tålmodighet og søke opp problemer man eventuelt skulle støte på. Det finnes nemlig mange gode artikler og videoer med fremgangsmåter.

Google Ads

Google Ads er Googles annonseverktøy. Dette verktøyet lar deg annonsere i søkemotoren Google. Google Ads er i seg selv gratis, men gjennom verktøyet investerer du i virksomheten din ved å kjøpe synlighet tilknyttet konkrete søkeord. I Google Ads annonserer du ut i fra et budsjett du fastsetter selv, og byr på ulike søkeord.

Men hva om du akkurat har startet opp og ikke har råd til kostbar markedsføring? Det som er bra med Google Ads er at du bestemmer budsjettet ditt helt selv, og du får full kontroll over din egen annonsering. Du utarbeider blant annet annonsetekster og velger søkeord helt selv. I tillegg baserer Google Ads seg på PPC, altså Pay Per Click. Du betaler for klikkene annonsene dine får.

Du trenger altså ikke ubegrenset med midler for å lykkes med Google Ads! I tillegg kan det absolutt være lurt å spytte inn noen kroner i relevant annonsering som nyoppstartet nettbutikk. Dette fordi du øker sannsynligheten din for å tiltrekke deg nye kunder, som søker etter det du kan tilby dem. Du risikerer altså å få nye kunder som allerede er interessert i å handle med deg, uten at det koster deg skjorta. Du kan for eksempel bestemme deg for at du bruker en viss andel av eventuelt overskudd på Google Ads-annonsering.

Du har mange muligheter i Google Ads, slik at dette absolutt er et verktøy som passer for alle. Det vanligste er tekstannonser, men du kan også annonsere på display, ved bruk av shopping-annonser, med video og i apper. Les også gjerne vårt innlegg om automatisering av Google Ads for norske nettbutikker, og få tips til hvordan du kan redusere kostnader og samtidig øke inntekter.

For å få maksimalt ut av Google Ads, anbefaler jeg deg å ta sertifisering. Dette er en eksamen på et fundamentalt nivå, som du kan ta gratis i Academy For Ads. For å forberede seg til denne sertifiseringen, bør du gå gjennom “Google Ads Fundamentals assessment” som du finner her. Her får du en god innføring i verdien av webannonsering, hvordan du setter opp kampanjer i Google Ads, samt hvordan du måler og optimaliserer resultater.

Google Search Console

Selv om man kanskje driver nettbutikk og fokuserer på å selge produkter, så er innhold viktig. Du konkurrerer med mange om synlighet og kunder. Jeg regner med du ikke ønsker å betale i dyre dommer for synlighet når du kan oppnå gode resultater gratis? Isåfall gjør du lurt i å ha en strategisk tilnærming til innholdet, slik at du rangerer høyt i organisk søk.

Et verktøy som kan hjelpe deg med dette er Search Console. Search Console gir Google tilgang til nettstedets innhold slik at den vises ved søk på relevante søkeord. Verktøyet lar deg overvåke resultatene for nettstedet ditt i søk. Med andre ord får du verdifull innsikt i hvordan Google ser ditt nettsted. Du finner faktisk det meste du trenger å vite for å kunne søkemotoroptimalisere.

Du får detaljerte rapporter om nettstedet ditt, med blant annet informasjon om søkeord som utløser visninger i Googles søkeresultater. Search Console lar deg også se hvilke plasseringer nettstedet ditt har ved ulike søk. I tillegg finner du også ut hvilke nettsteder som lenker til nettstedet ditt, slik at du får oversikt over hvilken relevans søkemotoren forstår innholdet ditt basert på.

Blir det mye å gape over? På daglig basis vil jeg om ikke annet anbefale å ta en titt på søkeanalysen, for å vedlikeholde oversikt over søketrafikken.

Sett opp Google Search Console her.

Google My Business

Google My Business er forsåvidt mest relevant for deg som også har fysisk butikk. Du tar rett og slett styring over hva folk ser når de søker etter din virksomhet. For eksempel kan du synliggjøre og oppdatere informasjon om åpningstider, telefonnummer, adresse og legge til bilder som representerer virksomheten din. Rett og slett informasjon som er verdifull for kunder. Den informasjonen du laster opp, bruker Google til å forbedre Google Maps og generelt søkeresultater.

Det som også er viktig, er at du kan bygge relasjoner til kunder gjennom kommentarer tilknyttet “reviews”. Det er aldri en dårlig idé å interagere med kunder, både de som er fornøyde og de som kanskje ikke er det. Da er sannsynligheten mindre for at du mister kunder grunnet negativ omtale. Samtidig øker du sannsynligheten for at fornøyde kunder blir lojale kunder.

Ved hjelp av verktøyene Google My Business tilbyr, kan du også få nyttig innsikt i hvordan folk faktisk finner deg. Når du vet hvor kundene kommer fra, får du også bedre oversikt over hvilke markedsføringsaktiviteter som vil være de mest hensiktsmessige.

Du kan komme i gang med Google My Business her.

Google Trends

Google Trends er et meget intuitivt og greit verktøy å forholde seg til. Dette er rett og slett en nettside hvor du kan finne ut hva folk søker på. Dette er viktig for deg for å vite hvilke søkeord du selv bør fokusere på. Du kan sammenligne søkevolumet etter forskjellige ord. For eksempel kan du finne ut at folk søker mer etter Kim Kardashian enn Taylor Swift, eller at interessen etter søk på Nord Korea og nukleær krigføring har økt den siste uken.

Mulighetene her er mange. Du får oversikt over hvilke søkeord som “trender” akkurat nå, eller du kan sjekke hvordan dine søkeord påvirkes av sesongsvingninger. Du finner statistikk på det meste som er relevant for dine søkeord gjennom Google Trends.

Google Trends kan du ta i bruk her.

Google Alerts

Google Alerts er et verktøy som sender deg e-post når søkemotoren finner nye resultater som samsvarer med dine temaer. For eksempel kan du få informasjon om nyheter, produkter eller når noen nevner ditt navn. Du velger selv hvilke temaer du ønsker å følge med på, samt hvor ofte du vil få oppdatering, blant annet. Du kan spesifisere ønskene dine på flere måter.

Med Google Alerts kan du holde deg oppdatert på hva som finnes på nett som har relevans for deg. Ikke minst har du også oversikt over hva som blir sagt om deg. Du kan nemlig bli varslet når andre nettsider nevner din merkevare, og eventuelt ord du definerer selv. I en digital verden med høy konkurranse er det viktig å vite hva andre sier om deg.

Google Alerts får du tilgang til her.

Google Optimize

Analyse er et ord som kan skremme mange. Likevel er det viktig å vite at analyse er helt nødvendig når man driver virksomhet på nett. Det finnes heldigvis mange gode verktøy som gjør analyser for deg, slik at analyse ofte faktisk blir gøy!

Google Optimize er et verktøy du bruker til blant annet A/B testing. A/B testing betyr at man lager ulike variasjoner av for eksempel nettstedet, hvor forskjellige kunder blir eksponert for ulike variasjoner. A/B testing er en svært effektiv aktivitet, dersom du vil finne ut noe konkret om hva som fungerer bedre enn andre ting. Slik kan du analysere hvilken av variasjonene som fører til beste resultater.

Det som er særlig bra med Google Optimize, er at verktøyet er integrert med Google Analytics. Dermed baseres testene på informasjon som allerede er samlet i Analytics. I tillegg er Google Optimize særlig tilpasset små og mellomstore virksomheter, som ikke har store budsjetter. Med Google Optimize får du derfor god kundeinnsikt, som du kan jobbe videre ut i fra.

Registrer deg for Google Optimize her.

Google Merchant Center

En forutsetning for å kunne annonsere på Google, er at du har en Google Merchant Center-konto. Merchant Center gjør det enklere for deg å legge inn butikk- og produktinformasjon, som sendes strukturert direkte til Google. Denne informasjonen blir så tilgjengelig for shopping-annonser. På denne måten når du potensielt nye kunder, som er på utkikk etter nøyaktig det produktet du annonserer for.

Med Merchant Center får du i tillegg mer kontroll over produktinformasjonen din, og kan selv sørge for at denne holdes nøyaktig, oppdatert og ikke minst relevant.

Registrer deg for Merchant Center her.
Les mer om Merchant Center og hvordan du kommer i gang her.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.