Hopp til hovedinnholdet
Instagram SoMe

Maksimer konverteringer på Instagram

Instagram er i sterk vekst både som annonseplattform og sosialt nettverk. Disse to går hånd i hånd, og betalt innhold verken begrenser eller er til bry for brukeropplevelsen. Dette er en av Instagrams styrker, og med utelukkende visuelt innhold har bedrifter stort potensiale for å spre budskapet sitt. Men hvordan skal du maksimere antall konverteringer?

Maksimer konverteringer på Instagram

Om du ikke har jobbet med annonsering på Instagram tidligere, bør du først lese mer om hvordan komme i gang. Denne artikkelen tar nemlig annonseringen et skritt videre og gir en innføring i hvordan du kan optimalisere kampanjen for å maksimere antall konverteringer. 

I dette innlegget skal jeg ta for meg følgende: 

  • Fem kjappe om Instagram
  • Instagram i Norge 
  • Mobile first 
  • Optimalisering av annonser i feed
  • Optimalisering av annonser i stories
  • Generelle tips 

Fem kjappe om Instagram 

  • Plattformen har på månedsbasis over én milliard aktive brukere, hvorav halvparten bruker appen daglig.
  • Instagram er det sosiale mediet med mest engasjement blant brukerne med kjøpsformål. 
  • Over 200 millioner brukere besøker minst én bedriftsprofil daglig. 
  • Færre bedrifter er til stede på Instagram enn Facebook og det er dermed mindre konkurranse.
  • Instagram er en “mobile-first”-plattform. Appen er designet for mobil, og det samme gjelder derfor alt innholdet der. Mobil er fremtiden og noe alle bedrifter som er til stede på nett bør ta høyde for. 

Instagram i Norge

Per andre kvartal 2019, hadde 2.395.000 nordmenn en profil på Instagram, en økning på 74.000 fra kvartalet før. Blant de mellom 18 og 59 år er over 50% aktive brukere, hvorav 44% er menn og 56% kvinner. Enkelt oppsummert; de fleste nordmenn bruker Instagram og det bør trolig din bedrift også!

Mobile first 

“Mobile first” bør til enhver tid være i bakhodet til digitale markedsførere. Alt innhold på nett bør primært lages for mobilskjerm, ikke som et supplement til desktop-versjonen. Hvorfor? Ikke bare har global mobiltrafikk økt med 555% de siste fem årene, men brorparten av all trafikk på nett går gjennom smarttelefoner – og tendensen er økende. 

At mobil er fremtiden setter Instagram i en gunstig posisjon for årene som kommer. Appen ble utviklet for mobil og senere utvidet til desktop (riktignok ikke for publisering). Når vi skal annonsere på Instagram er det viktig at all tekst og grafikk tilpasses formatet, som oftest er kvadratisk. Hvis ikke kan for eksempel bildetekster dras ut av proporsjoner. I tillegg til selve innholdet har de fleste annonser en call to action (CTA)-knapp som fører brukeren til en bestemt landingsside. At landingssiden optimaliseres for mobil er avgjørende for å sikre flest mulig konverteringer. 

Optimaliser annonser i feed

Innhold i nyhetsfeed er formatet i Instagram som tilbyr flest muligheter for bildestørrelser. Likevel anbefales det kvadratiske formatet da det passer bedre inn blant det andre innholdet. Vi oppfordrer derfor til å ta utgangspunkt i dette formatet da betalt innhold som oppleves organisk presterer bedre. 

Video

I feeden kan du poste videoer på opptil ett minutt. Mange har telefonen i lydløs-modus når de scroller, og du bør derfor være ekstra påpasselig med at budskapet oppfattes både med og uten lyd. Dette kan du sørge for ved å legge på undertekster eller bildetekster som kommuniserer innholdet. Tekster kan lastes opp via SRT-filer eller legges på i eksterne verktøy. Uansett hvordan du velger å gjøre det, er det viktigste at publikummet forstår budskapet. Dess flere som oppfatter budskapet, dess flere konverteringer har du potensiale til å få! 


Utover dette vet vi at videoinnhold skaper 38% mer engasjement enn bilder, og med Instagrams allerede høye engasjementsrate har du et godt utgangspunkt for å nå ut til målgruppen din.

Karusell 

Er du kjent med annonsering på Facebook, har du nok hørt om karusellformatet. På Instagram fungerer dette på samme måte, og du kan lage annonser som går på tvers av plattformene. Karusellannonser er enkelt forklart flere bilder satt sammen i én annonse, hvor brukeren først blir eksponert for ett bilde med mulighet for å sveipe seg gjennom flere.

Tekstinnhold 

Uansett hvilket format du går for i utformingen av Instagram-annonser, er det enkelte punkter som alltid bør tas høyde for. Til tross for at tekst ikke evner å spre budskap i den grad bilde og video gjør, er det viktig å ikke neglisjere dens effekt i samspill med det visuelle.

Instagram fungerer på en måte der brukeren “scroller” nedover nyhetsfeeden relativt raskt. Ergo er det viktig å skrive gode captions (bildetekster) som fanger oppmerksomhet. Plattformen begrenser captions til to rader med tekst, og for å lese mer må brukeren aktivt klikke seg videre. De fleste leser rundt 10-12 ord, eller ingenting av teksten. For å komplimentere budskapet anbefaler jeg derfor å skrive noe som fanger oppmerksomheten i første setning, uten at det blir “clickbait” – relevans er minst like viktig. Med en god første setning kan du trigge brukeren til å ville klikke “se mer”, og dermed eksponere seg for mer av innholdet til bedriften din. 

Optimaliser annonser i stories 

Instagram stories er i sterk vekst, både i form av organisk og betalt innhold. Formatet har over 500 millioner daglig aktive brukere og tilbyr en fullskjerm opplevelse – med andre ord mye plass for annonsører å kommunisere budskap på. Da er det viktig at vi utnytter plassen til det fulle og optimaliserer annonsen etter det.

Bruk bilder og video 

Det første du må tenke på i utformingen av story ads, er at bildet eller videoen du bruker er tilpasset formatet. Siden stories er fullskjerm, i motsetning til feedens kvadratiske form, bør annonsen også være det for å utnytte dens fulle potensiale. Instagram forsøker dog å tilpasse dersom du ikke laster opp i riktig format, men dette blir sjelden suksess da viktig innhold kan bli fjernet eller satt ut i feil proporsjoner. Som visuelt medie bør det estetiske være førsteprioritet.

Stories varer i 15 sekunder, og uansett hvor lenge brukeren ser på annonsen, faktureres du for like mye. Pass derfor på at du utnytter de 15 sekundene du er tildelt. Også her gjelder det å fange oppmerksomheten fra start!

Legg til linker 

En story ad består i de fleste tilfeller av et bilde eller video, en tekst samt en CTA i form av “swipe up”. Når brukeren blir eksponert for annonsen, har vedkommende to valg – hoppe over og gå til neste historie eller sveipe opp og komme til annonsørens landingsside. Sistnevnte er målet. Derfor må annonsen være interessant og triggende nok til at brukeren vil lese mer eller i beste fall kjøpe produktet eller tjenesten. 

Karusell 

Karusellannonser i Instagram stories er en nokså ny funksjon som lar opptil tre 15 sekunders videoer vises som en serie med stories etter hverandre. I praksis kan du derfor oppta hele 45 sekunder av en brukers tid på Instagram. Tilpass derfor etter dette. 

Generelle tips for Instagram Business 

Enten du ønsker å annonsere i story eller feed, er det noen ting du som bedriftskontoeier alltid bør ta høyde for. Disse tipsene er like relevante for betalt som organisk innhold. 

Målgruppeinnsikt 

Instagram er for mange bedrifter en effektiv markedsføringsplattform, men som med all markedsføring har det ingen verdi hvis ikke du treffer de riktige menneskene. Før du begynner med annonsering er det derfor viktig at du har noen tanker og fremfor alt – data, på hvem du ønsker å spre budskapet ditt til. Dette hjelper deg på veien mot en “tone of voice” og utformingen av kampanjen. 

Short but sweet 

Instagram er en visuell plattform som betyr at brukeren har en forventning om å se bilder og video, ikke lese lange tekster. Med dette tatt i betraktning er tekst likevel effektivt for å forsterke budskap, men sørg for å holde det “short but sweet”. Et par gode setninger kan vekke interesse som gjør at brukeren klikker på CTA-knappen og senere konverterer. 

Video og tekst 

Video på Instagram spilles av automatisk, men det samme gjelder ikke for lyden – brukeren må trykke på videoen for å høre. Er lyd en viktig del av videoen kan en oppfordring om å skru det på være effektivt, enten beskrevet i caption eller som en «sound on»-GIF på videoen. Det er likevel viktig at budskapet kan forstås uten lyd, rett og slett fordi mange ikke har på lyd uansett. Dette kan eksempelvis løses ved å legge på undertekster. 

Bruk tid på det visuelle 

Som nevnt er Instagram en plattform for visuelt innhold og mange kommer dit for å hente inspirasjon eller for å ha noe pent å hvile øynene på. Det unike er at betalt innhold ofte oppleves som organisk, og derfor også troverdig. Dette bør utnyttes! At en legger inn ressurser på å skape kvalitetsinnhold er derfor avgjørende og bygger merkevare.

Vær konsistent 

Hvor ofte din bedrift bør poste innlegg og stories på Instagram, avhenger av KPIer og hvor mye tid du har satt av til sosiale medier. Å poste ofte er vel og godt det, men det har ingen hensikt om ikke du er konsistent i publiseringen. Følg gjerne en publiseringsplan for å systematisere og tydeliggjøre bedriftens budskap. Om du går fra å poste flere ganger daglig den ene uken til et par ganger neste uken, vil du miste følgere og generere mindre engasjement. Den optimale publiseringsfrekvensen er derfor den du klarer å opprettholde over lang tid. Vær dog ikke redd for å publisere mer under for eksempel kampanjer og lanseringer, da følgerne gjerne er ekstra engasjert i dette og ønsker å se mer innhold.

Kvalitet over kvantitet 

Å være konsistent i publisering er kritisk, men like viktig er det at innholdet er av god kvalitet. Har ikke bedriften ressurser og verktøy til å produsere godt innhold til daglig publisering, bør du heller ikke poste daglig. Kvalitet over kvantitet! Er det én ting som gjør at bedriftskonti mister følgere og tapper engasjement, er det dårlig innhold! Det får rett og slett bedriften til å se lite profesjonell og useriøs ut – enten du driver med online eller offline salg. 

Ergo er ikke det å lykkes med bedriftskonto på Instagram hokus pokus, men jeg anbefaler likevel å sette rammer og en tydelig strategi for din synlighet i sosiale medier. Du bør ha på plass en publiserings- eller innholdsplan og passe på å sette av tilstrekkelig mye ressurser til produksjon. Sørg for at du har innsiktsfulle målgruppedata, bilder og video av høy kvalitet, konsistent publisering og ikke minst – tid til å vedlikeholde og oppdatere profilen. Tynt innhold er lett å avsløre! 

Har du lyst til å annonsere på Instagram? Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat! 



Retur er et kjempeproblem for nettbutikker – Slik håndterer du det
LogistikkNettbutikk

Retur er et kjempeproblem for nettbutikker – Slik håndterer du det

Retur er et kjempeproblem for nettbutikker – Slik håndterer du det Annsofi Klevfoss
Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads

Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads

Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads Signe Marie Cleveland
Slik lager du en langsiktig innholdsplan som konverterer
Innholdsplan

Slik lager du en langsiktig innholdsplan som konverterer

Slik lager du en langsiktig innholdsplan som konverterer Annsofi Klevfoss