LinkedIn SoMe

Nybegynner-guide til LinkedIn annonsering

Driver du en virksomhet i B2B markedet, men sliter med å finne ut hvordan du kan nå ut til nye potensielle kunder? Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal nå ut til kunder i et B2B forhold, og du har kanskje ikke lagt inn arbeid for å gjøre deg synlig som aktør i B2B markedet enda.

Er du åpen for å teste nye annonseplattformer, og klar for å ta annonseringen til et nytt nivå? Da er kanskje LinkedIn annonsering og denne nybegynner-guiden noe for deg.

Nybegynner-guide til LinkedIn annonsering

Hvorfor LinkedIn annonsering?

LinkedIn har vokst som aktuell annonseringsplattform de siste årene, og med 260 millioner månedlige brukere er det ingen grunn til holde tilbake. I følge Hubspot er faktisk LinkedIn så mye som 277% mer effektivt for å generere leads enn Facebook og Twitter. 

Med annonseplattformen “Marketing Solutions” åpner LinkedIn for muligheten til å annonsere på verdens største profesjonelle nettverk. Dette åpner for muligheten til å direkte annonsere høyst relevant innhold til personer i markedet du jobber, samt analysere resultater på samme måte som Facebook og Google.

 

Annonsetyper, muligheter og vurdering av innhold

Gjennom LinkedIn kampanjeadministrator kan du lett opprette en målrettet kampanje. Du setter budsjett, velger målet med kampanjen og kan starte og stoppe kampanjen når du selv ønsker. 

Hvilke annonsetyper tilbyr LinkedIn? 

LinkedIn åpner for tre gode annonsetyper, alle tilpasset plattformens formål og funksjon. Du kan velge mellom:

  1. Sponset innhold
  2. Sponset InMail
  3. Tekst annonser

Disse kan brukes hver for seg, eller i kombinasjon med hverandre.

Hvordan vurderer LinkedIn innhold? 

LinkedIn vurderer innhold som enten spam eller som av lav- eller god kvalitet. Dette gjøres ut i fra samhandling med innholdet der 1 like = 1 poeng, 1 kommentar = 10 poeng og 1 deling = 100 poeng. Derfor er det viktig å tenke godt gjennom hvordan du oppmuntrer til samhandling med innholdet ditt, og hvordan mottakeren faktisk engasjerer seg med innholdet. 

Den viktigste faktoren for innhold på LinkedIn er verdi. Ved å hele tiden levere verdi til ditt nettverk, nåværende- og potensielle kunder, bygger du tillit og autoritet i markedet. 

Remarketing via LinkedIn

Remarketing er ekstremt viktig innen digital markedsføring da det er muligheten til å gi personer som har vist interesse for deg en påminnelse om at du fortsatt er på tilbudssiden. Derfor kan vi takke LinkedIn for muligheten til å opprette remarketing-kampanjer på deres plattform.

LinkedIn remarketing fungerer – enkelt og greit – på den måten at om noen besøker nettsiden din, kan du i ettertid kjøre målrettede kampanjer mot dem på LinkedIn med mål om å få dem til å gjennomføre en bestemt handling på nettstedet ditt.  For å kjøre remarketing kampanjer oppretter du et eget publikum for besøk fra nettsiden. Mer om hvordan du oppretter publikum kan du lese lenger ned i innlegget. 

Klarer du å gjennomføre en god remarketing kampanje kan du videre bruke informasjon samlet gjennom e-mail og informasjonskapsler (cookies) på nettsiden til å kjøre remarketing kampanjer gjennom andre sosiale medier som Facebook, Instagram og Google.

 

Budsjettering og budgivning

Med LinkedIn Marketing Solution kan du kontrollere kostnaden til dine kampanjer på lignende måte som for både Facebook- og Google annonsering – du setter budsjetter og angir bud!

Budsjettering

Når en skal angi budsjetter er det to hovedkategorier for budsjettering; dagsbudsjett og totalbudsjett. 

Dagsbudsjettet er et maksimalt beløp som angir hvor mye du ønsker å bruke per dag. Når dagsbudsjettet er nådd vil kampanjen avsluttes, for å så kjøre igjen neste dag. Annonsen(e) vil fortsette å vises så fremt du enda ikke har nådd ditt totale budsjett, eller har satt en spesifikk sluttdato. 

Totalbudsjettet er et maksimalt beløp som angir hvor mye du ønsker å bruke på kampanjen i sin helhet. Når totalbudsjettet er nådd vil kampanjen avsluttes og være fullført. 

Angi bud

Et bud er det maksimale beløpet du er villig til å betale per klikk (CPC), for hver 1000 visning (CPM) eller for hver “send” (CPS). Ved budgiving gir LinkedIn deg to muligheter: automatisert- eller manuell budgivning. 

Automatisert budgivning er bud basert på anbefalinger fra maskinlæring. Dette kan være en fordel for å maksimere effektiviteten av ditt totale budsjett da det er ment å levere flere resultater (visninger, klikk eller konverteringer) basert på målet ditt.

Automatisert budgivning er anbefalt for å forstå et budsjetts ytelsespotensiale og hvor mange resultater kampanjen kan generere i henhold til budsjettet satt. Det krever mindre oppfølging, og dermed også mindre kontroll. Det en derimot kan gjøre er å sette opp en maks kostnad for å ha mer kontroll over kostnad per resultat og kampanjens kostnader.

Manuell budgivning er når setter man en maks kostnad for bud. Eksempel det maksimale beløpet du ønsker å betale per klikk (CPC), per 1000 visning (CPM) eller per videovisning (CPV). 

Beløpet en velger å sette budet på avgjøres gjerne ut fra betydningen av resultatet av kampanjen for bedriften. Altså ut i fra en vurdering av hvor mye et klikk, en visning eller konvertering er verdt for bedriften. Det beste alternativet for kostnadsbevisste annonsører vil være manuell budgivning.

Dersom en ønsker mer kontroll og velger manuell budgivning er det viktig å huske at man selv må justere budene manuelt mens kampanjen er aktiv.

Vurdering av annonser

Akkurat som Google vurderer AdRank gjennom auksjon, vurderer LinkedIn, gjennom auksjon, en rangering som sier noe om hvor konkurransedyktig annonsen din er. Det vil si at om budet du setter for kampanjen ikke er høyt nok til å konkurrere på nivå med dine konkurrenter, vil kampanjen resultere i færre muligheter til å nå den ønskede kunden. 

Det finnes ingen fasit for hva som fungerer “best” når det kommer til annonsering. En generell huskeregel for LinkedIn er likevel at jo høyere budet er, jo mer konkurransedyktig er annonsene dine og jo mer sannsynlig er det at målet for kampanjen nås så raskt som mulig! 

Hvordan komme i gang med LinkedIn annonsering? 

1. Opprett annonsekonto

Før du kan sette i gang må du opprette en annonsekonto. Dette er en relativt enkel oppgave. Logg inn på LinkedIn kontoen din, og gjør følgende.

  1. Klikk på arbeid øverst til høyre i toppmenyen, velg annonse.
  2. Du har nå blitt ført videre til en velkomstside. Fyll ut informasjonen og klikk opprett konto.
  3. Merk: For å kunne opprette kampanje med sponset innhold må man ha en side på LinkedIn. Noe du trolig har dersom du ønsker å annonsere på LinkedIn.

2. Installer LinkedIn Insight Tag

LinkedIn Insight Tag er er en konverteringssporings-kode som plasseres på den aktuelle nettsiden for å kunne analysere, samle oversikt over og måle effekten av annonsene dine.

Ved å legge LinkedIn Insight tag på nettsiden kan man matche nettside besøk til medlemmer på LinkedIn, man kan også sette opp remarketing kampanjer på nettstedet med demografiske segmenter. Dette gjøres ved å implementere en liten del Javascript.

Hvordan installere LinkedIn Insight Tag?

  1. Logg inn i kampanjeadministrator
  2. Velg riktig kontonavn 
  3. Velg kontoressurser i toppmenyen, velg Insight Tag, klikk Installer min Insight Tag
  4. Kopier Javascript og legg til Javascript-koden på hver side av domenet ditt, det lureste her er å legge den rett før slutten av <body>-taggen i den globale footeren. 
  5. Når LinkedIn mottar signal om at taggen er plassert korrekt på nettsiden din vil domenet vises under Insight Tag i toppmenyen. 

Merk: Insight Tag trengs bare plasseres på nettstedet ditt én gang og kan deles på tvers av teamene dine. Taggen kan du også implementere via Google Tag Manager.

3. Opprett publikum og kjør annonser!

Når både LinkedIn-annonsekonto og Insight Tag er klart, og du kan begynne å opprette ulike publikum og kjøre annonser rettet mot disse. Logg inn på kampanjeadministrator, eller om du allerede er logget inn: vær oppmerksom på at du velger den riktige kontoen du ønsker å opprette publikum for. 

  1. Klikk på kontoressurser i toppmenyen, velg matched audiences og klikk opprett målgruppe. 
  2. Du har nå 3 valgalternativer: målgruppe for nettsted, last opp liste eller lookalike publikum. Hva du velger er opp til deg og målet med kampanjen, men for dette eksempelet oppretter vi en målgruppe for nettsted slik at vi kan annonsere mot de som har vist interesse for vår nettside. 
  3. Velg målgruppe for nettsted, gi målgruppen et navn og legg til webadressen du vil følge opp (denne webadressen må tilhøre domenet der du plasserte Insight-taggen tidligere). 
  4. Klikk opprett. Når Insight Taggen er klar og målgruppen inneholder mer enn 300 personer kan du kjøre remarketing-annonser for målgruppen. 

Merk: Det kan ta opp mot 48 timer å bygge opp et publikum, dette avhenger av trafikken på nettstedet ditt.

Teknisk SEO audit (5-stegs hygienesjekk)
SEO

Teknisk SEO audit (5-stegs hygienesjekk)

Teknisk SEO audit (5-stegs hygienesjekk) Hannah Lindelien
Nyttige verktøy i arbeidet med universell utforming (WCAG)
Universell utformingUtvikling

Nyttige verktøy i arbeidet med universell utforming (WCAG)

Nyttige verktøy i arbeidet med universell utforming (WCAG) Sander Kaasa
Flytt fokus fra karakterer til læring!
OKR

Flytt fokus fra karakterer til læring!

Flytt fokus fra karakterer til læring! Karl Philip Lund