Tilbake til blogg
Netthandelsblogg: E-post
Oppfyller du Google og Yahoos krav som e-postavsender i 2024?
Frida-Sofie Nyhuus15.01.2024
Dersom e-postmarkedsføring er en viktig del av din markedsføringsstrategi bør du gjøre deg klar for de nye endringene fra noen av de største e-postleverandørene; Google og Yahoo.
Google og Yahoo har nå satt nye “sender requirements" som trer i kraft fra 1. Februar 2024. Dette betyr at for at e-postene dine skal havne i innboksen til mottakere (og ikke i søppelpost eller andre steder) må du oppfylle de nye kravene de har satt. Dette gjelder for alle, men også særlig for “mengdeutsendere” (bulk senders) og de som sender mer enn 5000 e-poster om dagen.
Her er Klaviyos sjekkliste for hva du må ha på plass:
Fjern “gmail” fra din avsenderadresse
Sett opp et dedikert sender-domene.
Sett opp DMARC for domene (root domain)
Samkjør avsenderadressen din med domene og dedikert sender-domenet ditt
Gjør det enkelt å melde seg av
Forsøk å holde antallet av spam-klager lavt
Fjern “gmail” fra din avsenderadresse
Dette gjelder alle avsendere, ikke bare de som sender mye e-post.
Ikke bruk @gmail eller @yahoo i din avsenderadresse. Hvis du bruker dette i dag bør du bytte avsenderadressen til et domene du eier selv (også kjent som root domain). Dersom du er en nyoppstartet bedrift og ikke eier ditt eget domenenavn ennå er det verdt å investere i dette før 1. Februar 2024.
Du trenger ditt eget domene for å fullføre resten av trinnene i denne sjekklisten.
Sett opp et dedikert sender-domene
Dedikert sender-domene, også kjent som “branded sending domain” gir bedre kontroll over ditt sender reputation. Dette er domenet som vil bli brukt for å sende e-poster fra Klaviyo og som vises i headeren din. Dette vil også fjerne “via klaviyomail.com” i avsenderadressen din, som bidrar til å styrke merkevarens kredibilitet. Under kan du se et eksempel på hvordan det ser ut når du ikke har satt opp et dedikert sender-domene.
Vær oppmerksom på at når det merkede sendedomenet ditt er aktivert, kan det hende du må varme opp e-postlisten din forsiktig de neste 2 – 4 ukene for å bygge et godt sender reputation for det nye domenet ditt.
Sett opp DMARC for domene (root domain)
DMARC-autentisering er en protokoll-policy som servere bruker for å sikre at e-poster kommer fra en legitim avsender. Merkevarer bruker DMARC-retningslinjer for å beskytte domenet i avsenderadressen deres mot uautorisert bruk av andre useriøse aktører.
DMARC-autentisering kan settes opp i DNS-innstillingene hos domeneregistratoren din (f.eks. domeneshop). Dersom du ikke har dette på plass allerede kan du konfigurere dette i ditt domene som inneholder følgende:
- v=DMARC1
- p=none
- Anbefalt men ikke et krav: sett en rua tag med en gyldig e-postadresse for å motta DMARC rapporter. For eksempel: “rua=mailto:[email protected]”
DMARC-rapporter lar deg overvåke e-poster som sendes som bruker ditt domene. Dette kan bidra til å beskytte deg mot nettfisking og såkalt “spoofing” (en trussel som innebærer å utgjøre seg for å være deg som sender e-postmeldinger).
Selv om du ikke trenger å aktivt overvåke innboksen som mottar disse rapportene så er det best practice å ha en dedikert e-postinnboks hvor du mottar DMARC-rapporter. På denne måten kan sikkerhetsteamet ditt eller andre relevante ansatte gjennomgå disse rapportene når dette måtte være nødvendig.
Samkjør avsenderadressen din med domene og dedikert sender-domenet ditt
Din avsenderadresse er det abonnentene dine ser i innboksen som merkevaren din sin e-postadresse. For at dette skal være kompatibelt med DMARC, må avsenderadressen sin samsvare domenet (root domain) og dedikert sender-domenet (branded sending domain).
Med andre ord; hvis for eksempel ditt dedikerte sender-domenet (branded sending domain) heter send.nytelse.no, skal domenet (root domain) hete nytelse.no, og (...)@nytelse.no som din avsenderadresse.
Her er et visuelt eksempel på hvordan dette vil se ut for mottakeren:
Det kan være lurt å dobbeltsjekke alle avsenderadresser du bruker i nyhetsbrev og e-postautomasjoner du har satt opp.
Gjør det enkelt å melde seg av
Ett av de nye kravene til Google og Yahoo er at alle e-poster skal inneholde en avmeldingslink. Flere velger å legge dette i bunnteksten på e-posten sin. Enkelte e-postmarkedsføringsplattformer har allerede rullet ut en ny funksjon hvor en avmeldingslink vil ligge i header sammen med avsenderadressen.
Forsøk å holde antallet av spam-klager lavt
Dette er et annet krav som gjelder for alle aktører innen e-postmarkedsføring og har vært en best practice lenge. Et lavt antall spam-klager er et viktig signal for innboksleverandører når de vurderer om du er en legitim avsender. Dette er også med på å styrke sender reputation.
Trenger du hjelp?
Navigeringen gjennom de nye kravene fra Google og Yahoo kan virke overveldende og komplekst. Dersom du synes disse endringene virker utfordrende eller er usikker på hvordan du skal implementere de ulike tiltakene er INEVO her for å hjelpe. Du kan ta kontakt med oss via vårt kontaktskjema.