Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Blogg: Teknologi

Disse personverntiltakene MÅ du ha på plass før mars 2024

De siste årene har nye regelverk ført til strengere krav for håndtering av brukernes personopplysninger.

Den nye loven, Digital Markets Act, som trer i kraft i mars 2024, stiller strengere krav til digitale plattformer som Google om å innhente samtykke fra brukerne.

Som et svar på dette har Google lansert Consent Mode v2, et verktøy som lar bedrifter fortelle Google om en bruker har sagt ja eller nei til å dele sine data. 

Når en bruker gir sitt samtykke, kan Google gi bedriften din mer detaljert informasjon og analyser. Hvis brukeren sier nei, begrenser Google sporingen.

En viktig fordel med Consent Mode er at det hjelper til med å forstå hvordan folk bruker nettstedet ditt, selv om de ikke gir tillatelse til å bli sporet. Dette betyr at du kan få gode data og innsikter, selv når noen brukere velger å ikke dele sin informasjon.

Hva er nytt med Consent Mode v2?

De nye funksjonene i Consent Mode v2, ad_user_data og ad_personalization, gir detaljert informasjon om brukersamtykke til markedsføring og annonsetilpasning.

Å oppgradere til denne versjonen er nødvendig for nøyaktig sporing av konverteringer og effektiv bruk av målgruppesegmentering og remarketing.

Merk også: Google Ads API v13 avvikles 31. januar 2024, og det er anbefalt å oppgradere til versjon 15 umiddelbart. Dette sikrer at du beholder funksjoner som Store Sales, Customer Match og Enhanced Conversions for Leads, som ellers vil opphøre i mars.

For hjelp med implementeringen av disse endringene, kan INEVO tilby bistand for å sikre at alt er klart og optimalisert for de nye kravene.

For de fleste vil implementeringen av Cookie Popup via en Cookie Management Platform og Consent Mode V2 koste 10 000 ,- + lisens knyttet til Cookie Management Platform.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.