Julie Foss
15.12.2020
For ett år tilbake delte jeg 6 trender for sosiale medier jeg mente det var verdt å satse på i 2020. Når innlegget ble skrevet var jeg derimot ikke klar over hvilket år vi faktisk hadde i vente, for 2020 ble et annerledes år. Et år der flere virksomheter måtte tenkte snuoperasjon og har stått i fare for konkurs. Da blir fort testing av nye trender lav prioritet.
Tross et spesielt år har flere av trendene vist seg å stemme. Blant annet har vi nå fått invitert til webinar gjennom LinkedIn Events, vi har fått testet Snapchat annonsering på samtlige kunder og shopping har fått betydelig større plass på Instagram.
I 2021 tar vi med oss flere av trendene, mens andre trender legger vi bak oss og lar høre 2020 til.
1. Økt shopping fokus på Facebook og Instagram
I 2021 vil vi se at Facebook fokuserer enda mer på å utvide mulighetene for e-handelsaktører. En undersøkelse fra Facebook viser faktisk at hele 70% av shoppere bruker Instagram for å oppdage produkter, og 130 millioner brukere trykker på shopping-poster hver eneste måned!
Med den siste oppdateringen av Instagram fikk blant annet shopping-fanen betraktelig mer synlighet og er nå plassert der varsler dukket opp tidligere. En endring som har skapt stor forvirring blant flere brukere, og som naturligvis gjorde at det ble mer fokus på nettopp shopping på Instagram.
Også på Facebook har nå e-handelsaktører muligheten til å opprette en digital butikk for sine produkter, og kan med det selge produkter gjennom verdens mest brukte digitale plattform. En stor fordel er at funksjonen er gratis og enkelt, hvilket betyr at enhver bedrift kan opprette og tilpasse sin “butikk” uavhengig av størrelse og budsjett.
For brukeren er også shopping fanen meget kurant. Her finner man nå produkter fra aktører en ofte samhandler med – en super mulighet for netthandelsaktører å treffe høst relevante kunder for å øke fokuset på produktene sine. Hittil kan man ikke fullføre transaksjoner direkte gjennom Facebook eller Instagram, men vi har troen på at dette vil bli mulig også i Norge i løpet av det kommende året.
2. Økt bruk av Snapchat som annonseplattform
I 2020 spådde vi at Snapchat kom til å bli en viktig kanal for å nå ut til relevante målgrupper og samtidig utnytte hver eneste markedsføringskrone. Mot slutten av 2020 fikk vi omsider testet plattformen selv på samtlige av våre kunder, og det med stor suksess.
Spesielt har vi troen på at dynamisk annonsering vil kunne gi stor verdi for flere aktører, da det treffer varme kunder på stedene de faktisk befinner seg. Blant annet kjørte vi dynamiske produktannonser for friluft- og topptur aktøren DerUte.no under Black Week. Kampanjen endte med en ROAS på hele 22,04.
Grunnet fortsatt billige kostnader på Snapchat anser vi dette som en lønnsom kanal å tilpasse dynamiske annonser. Et eksempel er retargeting annonser basert på forlatt handlekurv eller prospecting hvor man treffer nye kunder med en produktkatalog.
En annen ny funksjon som gjør Snapchat enda mer attraktiv for e-handelsaktører er at bedrifter nå kan lage en egen kanal – helt gratis! Her kan Snapchattere abonnere på profilen din og bruke bedriftens linser, samtidig som bedriften kan legge ut stories og opprette egne highlights med favoritt stories og snaps. Disse vil dessuten ligge synlige så lenge bedriften selv ønsker. Sist men ikke minst kan profilen også inneholde en nettbutikk slik at man kan handle direkte fra Snapchat. Hurra for mer shopping – vi digger det!
3. Facebook Live Shopping
En ting vi har sett endre seg spesielt i 2020 er måten folk handler og konsumerer varer på. Flere virksomheter har i løpet av året sett seg nødt til å finne nye måter å vise og levere sine produkter. Det så være direktesendinger, personlige shoppingturer via Facetime samtaler eller hjemkjøring av bestilte produkter.
Er det en ting vi ønsker blir tilgjengelig for norske aktører i 2021 er det Facebooks egne Live Shopping funksjon. Ja, det finnes selvfølgelig andre tjenester som tilbyr det samme. Både Bambuser, HERO og Amazon Live er gode løsninger – men med økt fokus på shopping på Facebook og Instagram passer det seg fint å samle alt her.
Med Facebook Live Shopping kan du selge varer og samhandle direkte med seere i sanntid. Mens du strømmer live kan du vise frem produkter som på forhånd er tagget, og som dukker opp på skjermen slik at tittere kan klikke seg direkte inn på produktet for å handle. Fordelen er at du kan dele mer informasjon, demonstrere produktene dine, svare på spørsmål og reaksjoner – litt som en faktisk handletur i en fysisk butikk.
Enn så lenge er ikke funksjonen fullt tilgjengelig i Norge. Man kan selvfølgelig kjøre en direktesending å sende linker i kommentarfeltet, men det er ikke fullt så interaktivt. Vi tror og håper at Facebook Live Shopping er å finne på tvers av Facebook og Instagram i løpet av 2021!
4. Instagram som den nye blogg platformen
Blogging og deling av tips gjennom artikler er populært både for influencere og bedrifter, men med tiden har lesertall på flere blogger gått sakte med sikkert ned. Dette har nå Instagram funnet en løsning for: med Instagram Guides kan du nå blogge og dele tips direkte på Instagram!
Her kan du legge inn alt fra bilder og videoer til lengre tekster – akkurat som på en blogg. Fordelen er at det gir større kreativ frihet for deling av innhold på plattformen, blant annet ved at innholdet som deles vil ligge under en egen meny på din personlige eller bedriftens profil.
For bedrifter vil det være en fordel at influencere og andre påvirkere bruker funksjonen til å dele sine favorittprodukter med henvisninger til deres Instagram shop. Guides kan også brukes til å dele ulike how-to’s og bruksanvisninger, lister med bestselgere eller tips til høstmote, sminketips eller forslag til den perfekte spa kvelden (helt avhengig av hva du selger).
Mye av baktanken her er nok at folk skal bruke enda mer tid på plattformen, men vi klager ikke.
5. Økt e-commerce fokus på TikTok og Instagram Reels
For fjorårets trender spådde vi at video content ville fortsette å dominere i 2020. Lite visste vi da hvor populært videoredigerings applikasjoner som TikTok og Instagram Reels skulle bli det kommende året. Man kan jo stille seg kritisk til om TikTok ville vært det samme uten corona? Kanskje ikke. At mange ble hjemmeværende gjorde at barrierer ved å dele videoinnhold ble senket betraktelig, og plutselig var brukere i alle aldersgrupper å finne på appen.
Videoredigering er populært fordi det åpner for mer personlig og kreativt innhold. Vi tror flere større merkevarer og influencere vil benytte seg av TikTok og Reels som markedsføringsplattform det kommende året, og at videoredigering vil bli det dominerende brukergenererte innholdet for å engasjere nye publikum og skape ekstra innhold for merkevaren sin. Ikke bare fordi det er meget interaktivt og engasjerende, men også fordi video ofte er morsomt, ekte og relaterbart.
Det er også rimelig å anta av TikTok vil øke deres fokus på ecommerce, blant annet har de nå inngått et samarbeid med ecommerce plattformen Shopify. Et samarbeid som vil gjøre det lettere for Shopify aktører å selge gjennom plattformen. Også på Instagram vil det åpnes for muligheter som gjør det lettere å showcase produkter i video. I følge Social Media Today vil Instagram nå åpne for tagging av produkter i Reels – noe som gjør kreativt/redigert videoinnhold enda mer attraktivt.
Dette er selvfølgelig kun egne antakelser av hvilke trender som vil dominere videre i 2021, og en anbefaling av hvor fokuset burde ligge. Så da lurer jeg selvfølgelig på hva du tror vil bli 2021s viktigste markedsføringstrend?
Lyst til å høre om vellykkede caser og nyheter om sosiale medier? Meld deg på vårt sosiale medier nyhetsbrev her!
Hold deg oppdatert på det siste innenfor sosiale medier. Meld deg på nyhetsbrev.
E-postadresse