Hopp til hovedinnhold

SEO Byrå

Hvordan finne riktig samarbeidspartner

La oss være ærlige. Å nå frem til kunder kan være vanskelig. Derfor er det viktig å være synlig når kundene søker etter deg.

Synlighet i søkemotorer som Google bør være en viktig del av din markedsstrategi.

Å være på førstesiden når kundene dine søker etter deg kan være vanskelig – du er nødt til å gjøre deg fortjent til det. Det er kanskje derfor du er på jakt etter en samarbeidspartner?


Oppsummering av hva du vil lære i denne posten:

  • Hva er SEO?
  • Hva er et SEO byrå?
  • Hvilke resultater kan du regne med å få?
  • Fordeler og ulemper ved å bruke et SEO byrå?

Hva er SEO?


SEO, som er kort for søkemotoroptimalisering (search engine optimization), er en prosess som omhandler alle tiltak som gjøres for å øke trafikk fra søkemotorer som Google, Bing og Yahoo.

Søkemotoroptimalisering må ikke forveksles med Google Ads og Bing Ads. Ved å bruke disse tjenestene betaler man for å komme høyere opp i søkeresultatene.

Trafikken du får fra arbeid med organisk søk er gratis. Det er faktisk umulig å betale for å komme høyere opp i de organiske søkeresultatene.

Om du ønsker å komme høyere opp i Google uten å betale penger for å annonsere er du nødt til å jobbe systematisk med SEO.

Hvis du ikke er av de tre første organiske treffene når du søker etter nøkkelord du tror dine kunder ville brukt bør du vurdere å se hva du kan gjøre for å kunne forbedre dine rangeringer.

Ofte er det lurt å ta utgangspunkt i en liste over nøkkelord du vet kundene dine søker etter. Når du har en oversikt over disse er du nødt til å lage godt innhold som søkemotorene liker.

Google har over 200 faktorer som påvirker hvilke plassering du får i søkeresultatet. Det er ved å arbeide med på «påvirke» disse at du kan forbedre plasseringene dine.

Kort oppsummert kan vi si at søkemotoroptimalisering handler om å gjøre bedriften din mer synlig når dine potensielle kunder leter etter en som tilbyr det du driver med!

Ønsker du å lære mer om hva SEO er anbefaler vi at du hører på denne podcast episoden «Hva er SEO» fra Markedsføringspodden.

Hva er et SEO byrå?

Et SEO byrå er rett og slett et byrå som hjelper deg med søkemotormarkedsføring.

Typiske tjenester et digital markedsføringsbyrå som jobber med SEO kan levere er:

  • Analyse av nettsidens innhold
  • Teknisk SEO-audit
  • Finne riktige søkeord for deg (søkeordsanalyse)
  • Konkurrentanalyse
  • Optimalisere nettsiden din sitt innhold og enkle utviklingstjenester
  • Lenkebygging
  • Innholdsmarkedsføring
  • PR
  • Promotering av innhold i sosiale medier
  • Kontinuerlig rapportering og analyse

Det finnes en del byråer og selvstendige spesialister som fokuserer kun på å levere SEO tjenester, men det vanligste er at søkemotoroptimalisering er en av flere tjenester et byrå leverer.

Mange bedrifter velger å jobbe sammen med et byrå som kan levere mer enn bare søkemotoroptimalisering. Det kan skyldes at mange uansett har behov for flere tjenester enn SEO.

Et byrå som jobber med flere disipliner kan også ha en bedre helhetsforståelse for hvordan SEO spiller inn i din bedrifts strategi.

Hvilke resultater kan du få fra å jobbe med et SEO byrå?

Det er vanskelig å love resultater av arbeid med søkemotoroptimalisering, men ved å gjennomføre en audit av en nettside kan et byrå gjøre noen anslag om hvor mye trafikken din kan øke med. Noen ganger finner man feil som gir ekstreme resultater – som du kan se på eksemplet nedenfor.

Her ble det avdekket en feil på nettsiden, noe som gjorde at kun kort tid etter vi fikset feilen økte trafikken med 450%.


Google Analytics som viser 450 % økning

450% økning etter bruk av seo byrå Resultat av retting av en feil som ble oppdaget under en SEO-Audit for en av våre kunder


Andre ganger legger man planer som krever arbeid over lengre perioder. Dette fører ofte til en gradvis økning av trafikken fra måned til måned (som du kan se på eksemplet under).

Google analytics som viser økning av trafikk over tid

En mer typisk utvikling i trafikk med kontinuerlig arbeid med SEO


Et kompetent byrå besitter kunnskapen om hva Google ser etter på nettsiden din og jobber med å analysere hva dine kunder er ute etter. Når man legger disse to sammen vil man svært ofte få bedre synlighet i søkemotoren! Men det krever innsats over tid.

5 ting du må tenke på ved valg av SEO byrå

Det er mange ting du bør tenke på før du velger en samarbeidspartner på SEO. Du bør tenke over hvilke fordeler og ulemper det kan gi deg, hvilken rolle SEO har i din strategi (dette kan du få hjelp til), hvordan dere skal samarbeide og hvordan være sikker på at du har funnet riktig samarbeidspartner.

1. Fordeler ved å bruke et SEO byrå

Som ved alt annet finnes det fordeler og ulemper. La oss ta en titt på fordelen ved å jobbe med søkemotoroptimalisering sammen med et byrå.

  • Du slipper å bruke tid på å lære hvordan du kan påvirke søkemotorene.
  • Du får hjelp av noen som er faglig oppdaterte.
  • Du får hjelp av noen som har erfaring med å rangere nettsider i søkemotorene fra før.
  • Du får tilgang på noen som har et fagmiljø rundt seg de kan sparre med for å få hjelp om de sitter fast.
  • Du får tilgang på noen som kan ha erfaring fra din bransje og dermed har noen ekstra triks i ermet (kan rangere nettsider raskere for de vet hva som fungerer).
  • Du kan la byrået gjøre deler av jobben, men ta det du er komfortabel med selv.

2. Ulemper ved å bruke et SEO byrå

Så var det over til ulempene:

  • Du kan minste kontrollen over hva som skjer på nettsiden din
  • Du kan få råd som ikke fungerer.
  • Du får kanskje ikke resultatene du ønsker deg. Det er umulig å garantere resultater.
  • Du kan betale dyrt for arbeid du kunne gjort selv (avhengig av ditt ferdighetsnivå og kapasitet selvfølgelig).
  • Du kan velge et byrå som gjør ting Google ikke liker, noe som kan føre til en straff!

Som du ser er det en del ting her det er verdt å tenke over. Det viktigste er kanskje det siste punktet.

Det finnes dessverre en del aktører som bruker skitne triks for å skaffe resultater raskere. Ulempen med dette er at hvis søkemotorene oppdager dette er det DU som får straffen. Noe som kan gjøre det nesten umulig for deg å få god synlighet igjen…

Bare spør Expedia som mistet 25% av trafikken deres over natten da Google oppdaget at de hadde brutt rettningslinjene.

3. Velg riktig samarbeidsmodell

Når du skal jobbe med et byrå bør du tenke igjennom hvordan dere skal samarbeide. Det mest vanlige er å betale et byrå for å utføre et bestemt antall oppgaver knyttet til SEO eller kjøpe en «pakke» på X-antall timer hver måned som inkluderer arbeid og rapportering.

En annen måte er å bruke OMA-modellen, en ny samarbeidsmodell som løser mange utfordringer knyttet til digital markedsføringskompetanse i norske bedrifter.

Ved å bruke en OMA har du ikke en konsulent du treffer kanskje annenhver måned og får rapporter fra, men en operativ assistent som sitter ute hos din bedrift 1-3 dager i uken. Denne personen hjelper deg ikke bare med søkemotormarkedsføring, men også med alt annet med digital markedsføring. Alle OMA´er har tilgang på vårt fagmiljø på SEO – noe som gjør at de lett får hjelp og innspill på hvordan de skal løse dine utfordringer. Dette sørger også for at dere bygger kompetanse internt i din bedrift.

4. Hvilken rolle skal SEO ha i din markedsstrategi

Hvis søkemotoroptimalisering skal være selve hjørnesteinen i markedsstrategien din bør du vurdere å få kompetanse internt i din bedrift – både så du ikke blir lurt av et byrå som gjør skitne triks, men også så du skal klare deg om samarbeidet med et byrå skjærer seg.

5. Forhør deg i markedet om byrået du vurderer å samarbeide med

Bruk tid på å undersøke seo byrået du vurderer å jobbe med. Selv om byrået fremstår bra både på sin egen nettside, i e-poster/på telefon og i møter er det verdt å sjekke opp litt ekstra.

Her er noen måter du kan sjekke opp byrået du vurderer å samarbeide med:

  • Sjekk nettsiden for tidligere referanser
  • Ring eller send e-post til tidligere kunder for å høre om de var fornøyd med arbeidet, synes samarbeidet fungerte og om de fikk resultater.
  • Søk om selskapet på nettsider som Proff for å se på regnskap
  • Sjekk bedriftens profil på sosiale medier som Facebook og LinkedIn for å se om de har anmeldelser

Om du fremdeles er usikker på hva du skal se etter når du leter etter et seo byrå kan du se denne videoen fra Google hvor de kommer med sine anbefalinger.


Konklusjon

Å bruke et SEO byrå kan være en god investering om du ønsker å bli mer synlig for dine potensielle kunder og få mer trafikk inn på nettsiden din.

Det viktigste er at du tenker igjennom din markedsstrategi, finner ut hva du ønsker å få ut av å jobbe med et seo byrå og at du undersøker byrået grundig.

Gjør du de tre tingene skal det mye til for at du går på en smell.

Du kan lese mer om hvordan vi i INEVO jobber med søkemotoroptimalisering her.

Ta gjerne kontakt for en prat om hvordan du kan øke synligheten din i søkemotorene!


Ofte stilte spørsmål

Hva er et SEO byrå?

Et SEO byrå består av en eller flere konsulenter som hjelper deg med søkemotoroptimalisering. Det finnes egne spesialist byråer på SEO, men det vanligste er byråer som har søkemotoroptimalisering som en av sine tjenester.

Hva koster et SEO byrå?

Priser varrierer. Det vanligste er å ta betalt per time som jobbes. De fleste byråer har en timespris på mellom 700 og 1100 kroner.

Hvilke resultater kan jeg forvente?

Du kan forvente en gradvis økning i trafikk over tid. Når man jobber med søkemotoroptimalisering kan man ikke forvente umiddelbare resulater, med mindre man har hatt større feil på nettsiden som for eksempel har hindret indeksering i Google.

Er det vanlig å bruke et SEO byrå?

Svært mange bedrifter får hjelp til å jobbe med søkemotoroptimalisering fra et byrå – da det er kompetanse få bedrifter sitter med internt.