Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: E-Commerce

4 grunner til at nettbutikker bør begynne å blogge

Mange B2B-selskaper er misunnelige på B2C-selskaper.

B2C er gøy. Det er høyt tempo og det er ofte korte kjøpssykluser.

Men på ett område henger B2C etter.

Spesielt nettbutikker.

Nettbutikker er dårlige på innholdsmarkedsføring.

Joda, mange nettbutikker jobber veldig godt med innholdsmarkedsføring, spesielt i eksterne kanaler (f.eks. sosiale medier). Men når det kommer til blogging, så er det få nettbutikker som får det til.

De mangler en strategi og ingen driver arbeidet fremover.

Dette er i ferd med å endre seg:

70 % av B2C-markedsførere oppgir at de skal satse mer på innholdsmarkedsføring i tiden fremover.

Viktigheten av innholdsmarkedsføring for nettbutikker

Så, hvor begynner du?

4 fordeler nettbutikker får ved å blogge

Her er 4 fordeler nettbutikker får ved å blogge - forhåpentligvis inspirerer det deg til å satse på blogging i dag!

1. Nå ut til potensielle kunder i alle faser av kundereisen ved å forstå hva de leter etter.

B2B-salg handler om relasjonsbygging, mens B2C-salg er mer transaksjonsorientert.

Du kan likevel treffe B2C-kunder med markedsføring selv om de ikke er klare til å kjøpe!

Det gjør du ved hjelp av godt innhold.

Du kan bruke blogging til å tiltrekke kunder som søker etter produktkategorier eller som er usikre på hva de skal ha.

La oss bruke en turgåer som eksempel.

En erfaren turgåer er spesifikk når de søker. De søker etter ting som "turstøvler" eller "(merke) turstøvler"

Du målretter deg allerede mot disse søkene med kategori- og produktsidene dine:

  • Kategoriside søkeord – «Tursko»
  • Søkeord for produktside - "(Merkevare) turstøvler".

En uerfaren turgåer søker på en annen måte.

De vet at hverdagsskoene ikke egner seg til turgåing, men utover det er de usikre på hvor de skal begynne.

Du kan bruke blogginnhold til å fange disse kundene.

Blogginnlegg kan målrettes mot bredere søk, som:

  • Blogginlegg 1 - "Beste støvler for fjellturer"
  • Blogginnlegg 2 - "Vanntette støvler til fotturer"
  • Blogginnlegg 3 - "X beste merker for utendørsaktiviteter"

På denne måten dekker du toppen av trakten (blogginnlegg), midten av trakten (kategori) og bunnen av trakten (produktsiden). Du dekker alle fasene i kundereisen - og alt sentreres rundt å tiltrekke kunder til nettsiden din.

Kundene er kanskje ikke klare til å kjøpe akkurat nå, men de har i det minste funnet deg og er klar over at du eksisterer.

Noe som fører oss til neste punkt.

2. Vise ekspertise og autoritet for å bygge tillit

Tenk på kjente B2B-aktører:

HubSpot. Salesforce. SuperOffice.

Du har kanskje hørt fra ledergruppen deres.

Du vet kanskje til og med navnene deres.

Kan du si det samme om de mest kjente nettbutikkene?

Hvem er menneskene bak Dermalogica, Rørkjøp eller Moccamaster?

B2B-aktørene er flinke til å vise frem E-E-A-T på nettsidene deres.

Hva er E-E-A-T?

E-E-A-T står for erfaring, ekspertise, autoritet og tillit.

E-E-A-T er ikke en rangeringsfaktor, men Google bruker den til å rangere nettsteder.

(Ja, det er forvirrende...).

Men ideen er enkel:

Er informasjonen som presenteres på nettstedet ditt pålitelig og troverdig?

Hvis du kan vise:

  • Erfaring - du har testet produktene og de fungerer.
  • Ekspertise - du vet hva du snakker om/selger
  • Tillit - du sender produktene og bytter når det er nødvendig
  • Autoritet - du har vært i bransjen en stund og folk anbefaler deg

Da består du mest sannsynlig E-E-A-T-testen.

B2B-aktører oppnår dette ved at interne eksperter deler strategier, tips om bestepraksis og rammeverk på bloggen deres slik at kundene kan oppdage dem via søk.

De bygger tillit og merkevaretilhørighet over tid, slik at når en potensiell kunde er klar til å kjøpe, er det mer sannsynlig at de tenker på merkevaren som de har blitt kjent med gjennom innhold.

Nettbutikker kan bruke blogging på samme måte.

La oss ta Blivakker, som eksempel:

Blivakker har publisert en del innhold, men de har ingen tydelig strategi for innholdet. Hvis de hadde fulgt oppskriften i dette innlegget, så hadde de økt trafikken og omsetningen ganske betydelig. De burde fokusere på å lage redaksjonelt kvalitetsinnhold rundt temaer som:

  • 12 beste kosmetikkmerker i 2024
  • 10 fuktighetskremer for tørr hud om vinteren
  • 8 nye merker lagt til Blivakker.no denne måneden

Sørg for at innholdet er skrevet av noen i teamet ditt, legg til en forfatterbiografi på slutten av blogginnlegget som viser ekspertise (eksempel nedenfor) – på denne måten bygger nettbutikken din også E-E-A-T.

Når du begynner å dele tips gjennom innhold som er unikt, vil nettbutikken din få oppmerksomhet - og da får du flere lenker.

3. Bygg lenker og ranger bedre i Google

En av de største fordelene med å blogge er at du bygger inngående lenker.

Lenker er viktige for søk.

Faktisk blir lenker ofte sitert som en av de viktigste rangeringsfaktorene.

(La du merke til "søkeintensjon" på andre plass? Vi dekket det i det første tipset).

Generelt sett:

Flere lenker = mer trafikk.

Men det er vanskelig å tiltrekke lenker til kategorisider eller produktsider.

Men, hvis du har et interessant blogginnlegg som deler praktiske tips skrevet av en ekspert?

Da tiltrekker du lenker.

Det finnes imidlertid to typer lenker; interne og eksterne:

  • Eksterne: Fra andre nettsteder som du ikke kan kontrollere
  • Interne: Fra eksisterende innhold på nettstedet ditt som du kontrollerer 100 %

Så, la oss si at du vil rangere høyere i Google på en kategoriside for søkeordet "middels stekte kaffebønner".

Eksterne lenker skaffer du over tid (hvis innholdet har høy kvalitet).

Men du har 100 % kontroll over interne lenker. Du kan begynne å blogge umiddelbart.

Du kan for eksempel lage blogginnlegg om:

  • Forskjellen mellom medium stekte og mørkestekte bønner?
  • Hvorfor foretrekker eksperter middels stekte kaffebønner fremfor andre brenninger?
  • 10 bestselgende middelsstekte kaffebønner i 2024

Du kan lenke hvert av disse blogginnleggene til kategorisiden.

Nå har du 3 tema-relaterte lenker.

Gjør det for 10 innlegg, og du vil raskt oppleve bedre rangering.

Gjør denne øvelsen for 10 kategorisider (10 blogginnlegg hver), så vil hele nettstedet ditt få mer organisk søketrafikk.

All denne organiske trafikken skaper engasjement på nettstedet ditt, men la oss nå legge til et konverteringslag på toppen slik at du kan gjøre besøkende om til kunder.

4. Retarget og konverter bloggtrafikk med betalte annonser

Når du har laget innhold for toppen av trakten, så kan du målrette de besøkende med annonser for kategorier, produkter eller tilbud.

La oss for eksempel si at en potensiell kunde besøker nettbutikken ditt og leser et blogginnlegg om emnet "10 beste sykkeljakker for sommeren". De leser, men kjøper ikke.

Når den besøkende har vært på nettstedet ditt (og du har fått samtykke), så har du flere retargetingalternativer:

  1. Annonser et tilbud på 10 % på deres første kjøp
  2. Annonser din bestselgende biker-jakke
  3. Annonser din mest lønnsomme biker-jakke
  4. Annonser en kombinasjonsavtale der de får en bikerjakke og matchende hansker
  5. Annonser et annet blogginnlegg om emnet "Beste motorsykkeljakker for nybegynnere", som lar deg segmentere denne målgruppen for fremtidige kampanjer.

Du kan retarge på sosiale medieplattformer og du kan velge hvordan du retargeter – om du vil bruke bilder, tekst eller video. Eller alle 3.

Denne nettbutikken får 3500 ekstra månedlige besøk pga. bloggen sin

En nettbutikk vi jobbet med har fått stort utbytte av blogging.

Før de publiserte blogginnlegg, hadde søketrafikken stagnert.

Men de ønsket å investere i nettbutikk SEO - og det var der vi introduserte blogging.

I dag har bloggen deres fått nærmere 700 inngående lenker, den rangerer for 5700 relevante søkeord og får 3 500 besøk per måned – eller 40 000+ besøk per år.

Blogginnleggene retter seg mot ulike målgrupper i ulike stadier av trakten, de deler tips før og etter kjøp, og innleggene er skrevet og publisert av interne eksperter.

Ideer til temaer kommer fra kundeserviceteam, live chat-utskrifter, SEO-verktøy og kunnskap fra å ha vært i bransjen i flere år.

De lager ikke mye innhold.

Kun to blogginnlegg per måned.

Men det er bare bloggen deres.

Totalt sett har hele nettstedet - og virksomheten - dratt nytte av blogging som bidrar til 28 000 organiske besøk per måned (hvis de måtte betale for denne trafikken, så hadde det kanskje kostet dem over 4 kroner per klikk).

Når det gjelder salgsbidrag, har organiske søkeinntekter forbedret seg med 44 % - og vokst med ytterligere 6 millioner NOK -up from 13 million NOK to 19 million NOK.

Konklusjon

Jeg har sett den positive effekten av blogging.

B2B-selskaper har brukt innholdsmarkedsføring og blogging i mer enn et tiår for å øke merkekjennskapen, nettstedtrafikken og potensielle kunder.

Det er ingen tvil: det fungerer

(HubSpots suksess kom fra blogging og inbound marketing. Thei er nå verdt 34 milliarder dollar).

Nettbutikker henger etter når det gjelder blogging. Det er nå man har mulighet til å få et konkurransefortrinn!

Start en blogg på nettbutikken ditt og bruk blogging for å tiltrekke flere kjøpere, bygge tillit og forbedre SEO. Og konverter deretter trafikken gjennom betalte annonser når de er klare til å kjøpe.

Ingen bedrift vi har jobbet med har noen gang angret på å starte en blogg.

De skulle bare ønske at de begynte før.

Klar til å begynne å blogge på nettbutikken ditt? Kontakt oss i dag.

Vi har hjulpet bedrifter med innholdsmarkedsføring, blogging og SEO siden 2012. Kombinert med vår ekspertise innen e-handel vil vi gjerne dele prosessen vår og hvordan vi kan hjelpe deg med å nå dine omsetningsmål.

Anbefalt lesing:

Hvordan INEVO brukte innhold og SEO for å øke kundens omsetning med 22 millioner

Vil du ha mer salg på nett? Her er 3 måter å optimalisere din nettbutikk!

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.