Hopp til hovedinnholdet
Instagram SoMe

8 tips for å øke rekkevidde på Instagram

Ønsker du å målrette deg mot og konvertere nye målgruppen til din virksomhet, men sliter med å øke rekkevidden på organiske poster på Instagram? I dette innlegget vil jeg gi deg 8 enkle tips for å øke organisk rekkevidde og tilstedeværelse på Instagram.

8 tips for å øke rekkevidde på Instagram

Instagram har blitt en plattform enhver virksomhet vil ha nytte av i større eller mindre grad. For mange oppfattes det som relativt enkelt og legge en strategi for innhold på Instagram, men likevel ser vi at flere sliter med jevn vekst og konvertering av de rette målgruppene. Hvordan kan man knekke koden? 

Svaret er enkelt: du må kjenne algoritmen, og lære deg de rette knepene. 

Forstå hvordan algoritmen fungerer 

Det første du bør vite noe om er hvordan Instagram rangerer innhold, og hvordan du bør forholde deg til dette. Instagram feeden er algoritmisk drevet, og rangerer de “beste” innleggene først. Det vil si bilder med høyt engasjement.

3 nøkkelfaktorer for god rangering:

  1. Interesse: Det viktigste for innhold på Instagram er at det vekker interesse hos målgruppen. Bruk tid på å lage gode bildetekster og CTAs (calls to action).
  2. Tidspunkt: Å finne den beste tiden for poster og holde seg til denne er viktig for å øke den organiske rekkevidden på lang sikt. 
  3. Interaksjon: Instagram analyserer jevnlig forholdet mellom deg og dine følgere. Det betyr at følgere som liker og kommenterer oftere vil ha større sannsynlighet for at innholdet deres dukker opp senere også.

8 tips for å økt rekkevidde

Tidspunkt og variert innhold

Tidspunkt

For å oppnå god rekkevidde er det viktig å finne et optimalt poste-tidspunkt som genererer høy grad av likes og kommentarer. Det gjør man ved å poste på tidspunkt der følgerne dine er som mest aktive, da det naturligvis fører til raskere engasjement på posten, som igjen gjør at Instagram skyver posten høyre i feeden.  

Bruk Instagram sin egen analysefunksjon for alt det er verdt. Sjekk når følgerne dine er mest aktive, kartlegg hvem du når og til hvilke tidspunkt. Bruk gjerne tidligere innlegg til å sammenligne hvilke tidspunkt som nådde flest brukere. Her er det prøve- og feile prinsippet som gjelder. 

Innsikts-funksjonen ser omtrent slik ut. Her har du muligheten til å finne de mest aktive brukerne, og hvilke hvilke dager og tidspunkt de er mest aktive i løpet av uken.

Variert innhold

For å øke sjansen til å vekke interessen hos målgruppen vil det være viktig å levere en god variasjon av innhold. Se over innholdet ditt og vurder: Hva kan vi gjøre for å skape variasjon?

Hvilke type innhold som fungerer er selvsagt avhengig av bransje, men det vil uansett være hensiktsmessig å variere mellom både bilder og video. 

La oss si at du driver en klesbutikk. Det er ikke nødvendigvis slik at målgruppen kun ønsker produktbilder. Tør å poste mer personlig innhold som fremhever det menneskelige aspektet av virksomheten deres. Alt fra bilder av ansatte til kundenes egne bilder, enkle produktbilder og plagg på modeller kan fungere. 

Bruk riktige hashtags

Hashtags er viktig for å oppnå høyere engasjement og potensielt øke rekkevidde, men kun om man sørger for å bruke gode og relevante hashtags. 

Hvor mange du når med hashtags avhenger av hvor ofte hashtaggen er brukt og hvor populær posten din er. Sjekk gjerne hvor godt posten din fungerer ved å sjekke hvor høyt posten din havner når du søker på den aktuelle hashtaggen. 

Tips: Gjør en vurdering av de mest relevante hashtaggene for din virksomhet. Det kan være en ide å opprette en liste over hashtags som fungerer for dere. På denne måten klarer dere å holde en konsistent hashtag-strategi. Prøv å unngå for mange hashtags, 7-8 hashtags holder!

Kommunisér med følgerne

“Communication is key”, dette prinsippet gjelder for Instagram som alle andre sosiale plattformer. Sørg for å verdsette kommunikasjonen du kan ha med følgerne dine, et par punkter er viktig å tenke over:

  • Vær tilgjengelig og svar på spørsmål om det skulle være noen
  • Sett av litt tid til å svare på kommentarer, takk for hyggelige kommentarer og ta i mot eventuell kritikk på en god måte
  • Vær aktiv og engasjert i følgeres og lignende virksomheters poster, det vil komme dere til gode i lengden

Post innhold som oppfordrer til samhandling

Som forrige punkt: “Communication is key”, bruk det for alt det er verdt. Forsøk å oppfordre følgere til å samhandle med innholdet deres, det vil ha effekt på engasjementet.

Hva med å:

  • Stille et dilemma? 
  • Kjøre enkle konkurranser?
  • Spørre etter følgernes favoritter? 
  • Spørre hvordan følgerne ville anvendt produktene dine? 

Mulighetene er mange. Ved å engasjere følgerne bygger du personlige relasjoner. Samtidig vet vi at engasjement fører til bedre rangering i feeden, vinn-vinn!

Bruk stories

Stories er helt optimalt for å holde følgerne dine oppdatert, og legger til rette for å dele “ekte” lavterskel øyeblikk fra hverdagen. Dette gjør stories et optimalt format for å benytte seg av forbrukerens FOMO (fear of missing out). Ved å tagge andre kontoer, men også bruke hashtags kan du oppmuntre brukere til å engasjere seg med kontoen din. 

3 gode grunner til å bruke stories:

  1. Det er rom for kreativitet og humor, og gir deg muligheten til å vise virksomhetens ansikt utad
  2. Det legger til rette for å samle inn verdifull data gjennom meningsmålinger, spørsmål og svar funksjoner og barometre
  3. Det kommer til å gagne eksponeringen deres, ettersom firmalogoen vil ligger øverst når brukere logger seg på Instagram.

Ser følgerne dine historiene dine regelmessig, ja – da vil mest sannsynlig postene dine dukke opp høyere i feeden hos disse brukerne senere.

Les mer om stories i vårt blogginnlegg om 2020s mest aktuelle trender.

3 gode eksempler på hvordan man kan bruke stories for å engasjere følgere fra Later. 

Geolocation

Geografisk lokasjon på Instagram-poster er en annen måte for å potensielt øke rekkevidden. Ofte søker brukere etter spesifikke lokasjoner fremfor spesifikke steder. Kanskje noen er på søk etter nettopp klesbutikker i området de befinner seg? 

Tips: Test ut hvordan det fungerer å være synlig på byen dere befinner dere i som geografisk plassering fremfor navnet på virksomheten. Kanskje det vil lede til at enda flere blir oppmerksomme på virksomheten deres?

Arranger giveaways og konkurranser

Giveaways og konkurranser er en morsom og effektiv måte for å både oppmuntre følgere til å samhandle med postene dine, men også øke rekkevidden på en effektiv måte. 

Kanskje har dere et plagg å lodde ut til en heldig følger? Hva med et gavekort? Eller kanskje et påskeegg fylt med godsaker nå som vi nærmer oss påskeferien? Still følgerne dine et spørsmål eller gi de en oppfordring, og be de legge igjen en kommentar og tagge 2-3 venner. Det vil garantert bidra til å øke rekkevidden.

Godt eksempel på giveaway fra Musti Norge.

Denne konkurransen nådde blant annet 4 025 personer, der 29% av disse var nye folk, altså ikke følgere. En enkel måte å skape engasjement og oppnå bredere rekkevidde uten at det trenger å koste skjorta.

Eksperimenter med video

Det har lenge vært kjent at video genererer mer engasjement enn bildeinnhold, og alt tyder på at video vil fortsette i denne retningen. Med bruk av video har man mulighet til å få frem unike budskap på en helt annen måte enn enkle bilder kan, mye takket være visuelle virkemidler.

Hva med å bruke video til å:

  • Filme nyheter?
  • Filme videoer som informerer om bruken av produktet ditt?
  • Eller kanskje en film av faste kunder av virksomheten din?

Ifølge Newswhip får bilder flere likes (og generelt mer engasjement), mens video genererer hele dobbelt så mange kommentarer. Det er med andre ord absolutt verdt å teste om det er noe som kan fungere for dere!

Hva med å teste Instagram annonsering?

Det kan være verdt å teste annonsering på Instagram. Klarer man utvikle en god strategi for annonsering på Instagram kan dette nemlig ha effekt for den organiske aktiviteten også. 

Start i det små. Bruk en allerede eksisterende post og promoter gjennom en annonse. Sjekk gjerne hvilke poster som har generert høyest engasjement – det vil trolig fungere i en annonse også. Målrette annonsen mot en nøye utvalgt publikum.

Ønsker dere vite mer om hvordan dere kan komme i gang med Instagram annonsering? Vi har laget en enkel guide for hvordan du kan komme i gang i dag.

Hva koster en digital markedsfører?

Hva koster en digital markedsfører?

Hva koster en digital markedsfører? Karl Philip Lund
Hvordan øke salget med always on annonser på Facebook
FacebookSoMe

Hvordan øke salget med always on annonser på Facebook

Hvordan øke salget med always on annonser på Facebook Karoline Thon
Digital strategi – strategisk bruk av søkemotormarkedsføring

Digital strategi – strategisk bruk av søkemotormarkedsføring

Digital strategi – strategisk bruk av søkemotormarkedsføring Katerina Sharapova