Design Strategi

Designprosesser for digitale løsninger

Growth, Design Thinking, Google Design Sprint og designprosesser er aktuelle temaer som man ofte hører om i den digitale bransjen. Etter å ha lest dette innlegget håper jeg du sitter igjen med en god forståelse av begrepene og hvordan du fremover kan bruke det i digitale prosjekter.

Designprosesser for digitale løsninger

Når du ser tallene dale og behovet for endring trengs, gjelder det å tenke nytt. To anerkjente metoder å gjøre det er; gjennom en Google Design Sprint eller å sette i gang design hackathons. Dette er aktuelt for startups eller godt etablerte aktører som ønsker en ny nettside, redesignet nettside, nye digitale løsninger, eller små endringer for å løse opp problemene til brukeren av din eksisterende løsning

Growth
Vekst er i dag et begrep som blir viktigere i den teknologiske bransjen. Vekst i en bedrift handler ganske enkelt om å øke konverteringer, gjentakende kunder, medlemsbaser, nedlastinger osv. Ønsker du vekst i din bedrift er det viktig å sette seg konkrete mål og finne ut hva bedriften ønsker å oppnå. (Hør på Markedsøringspodden episode 5: Hvordan skape vekst med Jonas Moe).

Mål er et av de viktigste punktene når du å starter nye prosjekter. Hva ønsker du egentlig å oppnå ved dette? Hvorfor gjør du dette? Det er viktig å ha noe å jobbe mot, og at alle i teamet jobber mot det samme målet. (Karl Philip har skrevet om en måte å sette konkrete mål i din bedrift OKR). 

Google Design Sprint
Google Design Sprint er en tidsbasert 5-dagers prosess. Det er en metode brukt til å løse store problemer gjennom prototyping og testing av ideene mot målrettet brukertester basert på en prosess kalt Design Thinking. (les mer om dette under Design Thinking). Prosessen ble utviklet av Google Ventures som skal jobbe sammen mot en felles visjon med klare og definerte mål i en kort periode, vanligvis en arbeidsuke. (Les mer om Google Design Sprint her). 

Design Thinking
Når du er en designer i et Growth Team, enten om det er i et større prosjekt eller for korte 5-dagers sprinter er det ekstremt viktig å kunne fundamentene i Design Thinking som er: 

Definere problemet: Konstruer og observer basert på brukernes behov. Designere fokuserer på problemløsing men også på kunden. Godt og brukervennlig design er verdifullt, det kan hjelpe brukere med å løse et problem eller en oppgave. 

Research og analyse: Lær om brukerne, få forståelse av hvem de er. Det er viktig for designere å delta i hele prosessen fra research og intervjurunder til sluttresultatet. Dette gir designer en bedre forståelse av brukeren. Da er det lettere å komme opp med ideer, og være med på tankegangen om hva som skal prioriteres.

Idé: Idémyldring for å komme opp med kreative løsninger er en måte å fokusere på å spore kundenes reise når de samhandler med en organisasjon i prosessen av å motta en tjeneste, med spesiell oppmerksomhet mot følelsesmessige opp- og nedturer. Kartlegging av reisen brukes med det formål å identifisere behov som kunder ofte ikke kan artikulere.

Det er viktig å bruke tegninger og visuell tankegang for å presentere ideene. Det reduserer muligheten for ikke sammenligne den mentale modellen alle lager seg selv når man kommer opp med en ide verbalt. Når man forklarer noe ved bruk av ord, vil de andre på teamet lage sitt eget mentale bilde. Når noen sier; “vi trenger å bygge en ny Growth plattform”, vil IT-spesialisten tenke på servere og kode, markedsførere vil se en sosiale medier-kampanje. 

Prototyping: En prototype er en tidlig modell av en digital løsning som er laget for å teste og validere et konsept. Når retningen er valgt og bestemt ut ifra stegene i Design Thinking, er det viktig å lage en prototype for å teste løsningen hos brukeren. Her kan man enkelt finne ut om ideen, konseptet eller løsningen vil fungere i praksis. 

Det kan det være en helt ny nettløsning fra start til slutt, for eksempel et salg av et produkt på en nettside. Går det greit? Kommer brukeren seg til kjøpet uten problemer? Om det er problemer, hva er det? Hva kan vi gjøre for å forbedre prosessen.  

Test og evaluer: Brukertesten er den mest essensielle delen av sprinten. Her finner vi ut om brukeren faktisk forstår hva ideen er og om prototypen fungerer. Her er det viktig å bruke den rette målgruppen for å få riktig brukerdata. 

En annen måte å evaluere effekten av tiltak kan være A/B testing dersom man har nok konverteringsvolum. A/B testing brukes til å enten bekrefte eller forkaste en hypotese, og er ofte en god måte å identifisere en optimal løsning på et definert problem. Grunnen til at man tester er at selv de mest erfarne digitale hodene klarer sjelden å ta de beste valgene kun basert på magefølelse

Design for mer
Du må huske at det du utformer burde ha direkte innvirkning på brukeren. Optimalisering av brukerreisen og opplevelsen trenger å tiltrekke brukere og sørge for at de konverterer ellers er det ikke noe poeng i å designe og bygge et produkt. Se etter mønstre og temaer i tilbakemeldinger, og arbeid med å prioritere disse elementene eller funksjonene som skal adresseres fremover. Følg med på analysene og alltid tenk på hvordan det kan gjøres bedre. Digitale løsninger blir aldri ferdig, du kan alltid gjøre det bedre. 

Nybegynner-guide til LinkedIn annonsering
LinkedInSoMe

Nybegynner-guide til LinkedIn annonsering

Nybegynner-guide til LinkedIn annonsering Julie Foss
Teknisk SEO audit (5-stegs hygienesjekk)
SEO

Teknisk SEO audit (5-stegs hygienesjekk)

Teknisk SEO audit (5-stegs hygienesjekk) Hannah Lindelien
Nyttige verktøy i arbeidet med universell utforming (WCAG)
Universell utformingUtvikling

Nyttige verktøy i arbeidet med universell utforming (WCAG)

Nyttige verktøy i arbeidet med universell utforming (WCAG) Sander Kaasa