OKR – et system for gjennomføring

Ideer er enkelt. Gjennomføring er vanskelig.

Gode ideer kombinert med eksepsjonell gjennomføring skaper magi. For å skape magi må man sette gjennomføring i system. OKR er et system for gjennomføring!

Har du noen gang lurt på hvordan suksessrike selskaper klarer å navigere og vokse i et landskap som stadig endrer seg? Faktum er at de fleste suksessrike bedriftene bruker samme system! Et system som de fleste bedrifter i Norge fortsatt ikke kjenner til. Systemet heter OKR.

Selskaper som bruker OKR:

I dette innlegget lærer du følgende:

  • Hva er OKR?
  • Hvorfor bruke OKR?
  • Hvordan vi innførte OKR i Inevo?
  • Hvor du kan lære mer om OKR

 

Hva er OKR?

OKR står for Objective, Key Results. OKR er et enkelt styringssett som benyttes for å sette høye målsikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetenetil enhver tid. OKR bidrar til å forbedre internkommunikasjonen i selskaper ved at alles mål gjøres tilgjengelig for alle andre i selskapet. OKR erstatter ikke god ledelse og god bedriftskultur, men hvis du har fundamentet på plass så vil OKR løfte bedriften til neste nivå – hver gang.

Helt enkelt kan du si at OKR handler om å svare på to grunnleggende spørsmål i alle ledd i organisasjonen hvert kvartal:

  • Objective: Hva ønsker du å oppnå?
  • Key results: Hvordan har du tenkt å komme dit?

Objective er retningen. Key results er hvordan du skal komme dit.

Ved å besvare disse to spørsmålene hvert kvartal tvinger du frem tydelige prioriteringer og riktig fokus i bedriften. Når i tillegg alle ansatte besvarer spørsmålene og gjør sine mål synlig for alle andre i organisasjonen dannes en sosial og transparent kontrakt mellom ansatte. En sosial kontrakt som knytter personlige mål med bedriftens mål.

Talentfulle og engasjerte mennesker ønsker å jobbe i organisasjoner der deres personlige mål samsvarer godt med bedriftens verdier og mål. Talentfulle mennesker liker å sette høye mål og bli målt på fremdriften. Organisasjoner som blir vandt til å sette høye mål og jobbe hardt for å oppnå målene skaper suksesshistorier!

Hvorfor bruke OKR?

OKR er en enkel måte å styre et selskap. OKR bidrar til tydelighet, fokus, økt engasjement og høyere gjennomføringskraft!

I 1999 hadde Google 30 dyktige ansatte og en lovende søkemotorteknologi. De tjente ingen penger og investoren John Doerr, som nylig hadde investert nesten 12 millioner dollar i selskapet, kom på besøk med en gave som senere vil vise seg å være gull verdt. Gaven het OKR.  Doerr presenterte OKR som en måte å styre et selskap på. Google-grunderne hadde ingen annen måte å styre selskapet på, så de adopterte OKR-styringsettet fullt ut. Hvert kvartal siden 1999, har alle ansatte i Google brukt OKR til å sette mål og følge opp mål. I dag har Google over 80 000 ansatte og de bruker OKR fremdeles.

Det er i hovedsak 4 fordeler med å benytte OKR:

  1. De viktigste målene i bedriften kommer til overflaten
  2. Alle i bedriften får vite hva som er viktig
  3. Du får vite hvordan alle ligger an i forhold til målene
  4. Alle i bedriften vet hva som foregår

 

Hvordan vi innførte OKR i Inevo?

Våren 2018 følte folk i Inevo at vi manglet struktur og tydelige mål både for bedriften og for ansatte. Siden tydelige mål og riktig fokus ofte danner grunnlaget for suksess besluttet vi å utforske temaet ytterligere. Etter å ha lest om OKR i en artikkel om Zynga og sett John Doerr´s TED video, samt lest bøkene Measure What Matters og Radical focus, besluttet vi å teste ut OKR sommeren 2018.

Siden vi visste at de fleste bedrifter feiler i første runde med OKR valgte vi å starte med OKR internt for personlig og faglig utvikling. Vi vet også at folk flest misliker endring. Derfor introduserte vi først OKR i små grupper. Vi kjørte korte diskusjonsmøter med 1-3 personer der vi introduserte OKR-systemet og oppfordret nøkkelpersoner til å teste det ut i liten skala i 6 uker. Flere nøkkelpersoner testet det ut og vi fikk positive tilbakemeldinger. Vi besluttet derfor å innføre OKR i hele organisasjonen 1. oktober 2018.

På vårt ukentlige mandagsmøte (1. oktober 2018) presenterte vi hvorfor vi ønsket å innføre OKR og vi presenterte en enkel steg-for-steg plan på hvordan vi hadde tenkt å gjøre det. I tillegg presenterte vi selskapets 3 hovedmål (Bygge fagmiljø, utvikle OMA-modellen og skape suksesshistorier.

Her er stegene vi fulgte for å innføre OKR i Inevo:

  1. Fortell hva du ønsker å oppnå i det neste kvartalet i OKR-format
  2. Sjekk at dine OKR er i tråd med firmaet
  3. Diskuter dine OKR med en leder
  4. Daglig leder godkjenner alle OKR
  5. Alle publiserer sine OKR på et sted som er synlig for alle
  6. Vi kjører ukentlige oppdateringer i Basecamp

De fleste ansatte syntes OKR var spennende, mens noen ble med litt motvillig. Noen valgte ambisiøse objectives, mens andre siktet litt lavere. Hver person valgte sine egne OKR og en leder hadde samtaler med hver enkelt ansatt for å sikre gode OKRer. Når alle hadde valgt OKR´er publiserte alle sine OKRer slik at alle kunne se hverandres OKR. Siden vi allerede brukte Basecamp internt, valgte vi oppskriften til Rob Sobers fra sikkerhetsselskapet Varonis. Hver fredag sendte vi ut en påminnelse om å sende inn en kort status på hvordan man lå an. Etterhvert ble det en rutine. Etter et kvartal med OKR har vi besluttet å fortsette å bruke rammeverket i egen organisasjon, samt dele erfaringer med både kunder og samarbeidspartnere.

Hvordan kjøre en OKR workshop?

Klikk her for å se detaljert oppskrift på hvordan kjøre en OKR workshop (krever at du ber om tilgang via din Google konto)

Hvor kan du lære mer om OKR?

 

Trackback/Tilbaketråkk

  1. OKR - et system for gjennomføring | Stammen - […] Les hele innlegget om OKR hos Inevo […]
  2. Lær mer om styringssettet OKR - Inevo - […] OKR er et styringssett som brukes av ledende internasjonale bedrifter som Dropbox, Zalando og Google, men OKR er foreløpig lite kjent i…
  3. Hva er OKR? – Den digitale verden - […] All creds til vår lærer K.P. Lund som forklarte dette veldig godt i sin blogg. Les den her […]
  4. Hva er OKR? | DIG2100 (2102) - […] All creds til vår lærer K.P. Lund som forklarte dette veldig godt i sin blogg. Les den her […]
  5. Foredraget som ga mersmak – Emeline Braatlund Larsen – en faglig blogg om digital markedsføring - […] «Ideer er enkelt. Gjennomføring er vanskelig. OKR står for Objective, Key Results. OKR er et enkelt styringssett som benyttes…
  6. Foredraget som ga mersmak | DIG2100 (2102) - […] «Ideer er enkelt. Gjennomføring er vanskelig. OKR står for Objective, Key Results. OKR er et enkelt styringssett som benyttes…
  7. Et verktøy alle bedrifter bør kjenne til i 2019 – Emeline Braatlund Larsen – en faglig blogg om digital markedsføring - […] Bilde hentet fra INEVO. […]
  8. Et verktøy alle bedrifter bør kjenne til i 2019 | DIG2100 (2102) - […] Bilde hentet fra INEVO. […]
  9. OKR – En oppskrift på suksess? – Helene Zeylon - […] Kilder: Forelesninger med KPWeekdone.com Inevo.no […]
  10. OKR – En oppskrift på suksess? | DIG2100 (2102) - […] Kilder: Forelesninger med KPWeekdone.com Inevo.no […]
  11. OKR – det perfekte verktøy for suksess – Jorunn Tengesdal Stavnheim - […] ved å benytte seg av OKR er flere, INEVO nevner fire som de hovedsakelig […]
  12. OKR – det perfekte verktøy for suksess | DIG2100 (2102) - […] ved å benytte seg av OKR er flere, INEVO nevner fire som de hovedsakelig […]
  13. OKR – et styringssett brukt av ledende organisasjoner verden rundt.. Og av oss studenter ved digital markedsføring – Oliver Gjølberg - […] for å kunne sette ambisiøse mål og for å kontinuerlig kunne overvåke fremdrift. I følge Karl Phillip Lund i…
  14. OKR – et styringssett brukt av ledende organisasjoner verden rundt.. Og av oss studenter ved digital markedsføring | DIG2100 (2102) - […] mål og for å kontinuerlig kunne overvåke fremdrift. I følge Karl Phillip Lund i INEVO så kan man si…
  15. Suksess? OKR – CECILIE LANGERUD - […] OKR – et system for gjennomføring […]
  16. Så enkelt kan du sette opp din egen nettbutikk – Karoline Thon - […] Sliter du med gjennomføringskraft, kan jeg anbefale deg å benytte OKR, et effektivt system for gjennomføring. Dette kan du…
  17. Så enkelt kan du sette opp din egen nettbutikk | DIG2100 (2102) - […] Sliter du med gjennomføringskraft, kan jeg anbefale deg å benytte OKR, et effektivt system for gjennomføring. Dette kan du…
  18. OKR – Et styringssett alle bedrifter burde kjenne til – Charlotte Rud - […] Da jeg i forelesning med Karl Philip Lund først ble introdusert for OKR, hadde jeg aldri hørt om dette…
  19. OKR – Et styringssett alle bedrifter burde kjenne til | DIG2100 (2102) - […] Kilde:INEVO […]
  20. Veien frem til en vellykket lansering av nettbutikk – Malin Kathinka - […] PS: Hver smart å ta deg tid til å lese om OKR på bloggen til læreren min her! […]
  21. Veien frem til en vellykket lansering av nettbutikk | DIG2100 (2102) - […] PS: Hver smart å ta deg tid til å lese om OKR på bloggen til læreren min her! […]
  22. OKR – et styringssett for både arbeidsplassen og skolen? | DIG2100 (2102) - […] mål og for å kontinuerlig kunne overvåke fremdrift. I følge Karl Phillip Lund i INEVO så kan man si…
  23. Refleksjonsnotat- fra idé til lansering av nettbutikk – REBEKKA SOFIE RINNAN - […] forelesning ble vi også introdusert om begrepet OKR av Karl Philip Lund. OKR er et verktøy som handler om…
  24. Refleksjonsnotat- fra idé til lansering av nettbutikk | DIG2100 (2102) - […] forelesning ble vi også introdusert om begrepet OKR av Karl Philip Lund. OKR er et verktøy som handler om…
  25. Stegene som må tas for en vellykket nettbutikk – Nhu Ha Nguyen - […] å gjøre det litt enklere, og samtidig få til en god start anvender vi styringssettet OKR. OKR står for…
  26. Stegene som må tas for en vellykket nettbutikk | DIG2100 (2102) - […] gjøre det litt enklere, og samtidig få til en god start anvender vi styringssettet OKR. OKR står for Objective…
  27. Nettbutikk på 1-2-3 – Emeline Braatlund Larsen – en faglig blogg om digital markedsføring - […] Inevo om OKR […]
  28. Nettbutikk på 1-2-3 | DIG2100 (2102) - […] Inevo om OKR […]
  29. Vi lagde vår helt egen nettbutikk! - Mina Nordby Frydenlund - […] Kilder:Inevo om OKR […]
  30. Nettbutikk – enkelt og greit! – runesovik.com - […] mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid (https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/). Det er veldig viktig…
  31. Nettbutikk – Fra A til Å – Stian Woldsnes - […] at man kan tenke langsiktig, og prøve å få større suksess enn mulig. Du kan lese mer om OKR…
  32. Nettbutikk – Fra A til Å | DIG2100 (2102) - […] og prøve å få større suksess enn mulig. Du kan lese mer om OKR på Inevo sine […]
  33. Oppretting av nettbutikk – prosessen fra a til å – Fagbloggen - […] Du kan lese mer om OKR på Karl Philip sin blogg her. […]
  34. Ønsker du å starte din egen nettbutikk? – KJELL ANDRÉ RINGELIEN - […] Du kan lese mer om OKR her. […]
  35. HVORDAN SETTE OPP DIN EGEN NETTBUTIKK – Åshild Klåpbakken - […] OKR – et system for gjennomføring […]
  36. HVORDAN SETTE OPP DIN EGEN NETTBUTIKK | DIG2100 (2102) - […] OKR – et system for gjennomføring […]
  37. Elementor #519 - - […] Så til vår første oppgave som var å velge målsetning og nøkkelmål. Her handler det om å sette høye…
  38. Starten på vår nettbutikk – lykke eller frustrasjon? | DIG2100 (2102) - […] Så til vår første oppgave som var å velge målsetning og nøkkelmål. Her handler det om å sette høye…
  39. How to easily set up a Webshop - […] platform do you wanna be visible? Create a Instagram and Facebook Page for your business. Make OKR’s and make…
  40. How to easily set up a Webshop | DIG2100 (2102) - […] OKR’s and make sure you follow these up evenly. This is a way to see how far you’ve come…
  41. Refleksjonsnotat – hvordan starte en nettbutikk. - […] kan lese mer om OKR på Karl Philip sin blogg her. […]
  42. Refleksjonsnotat – hvordan starte en nettbutikk. | DIG2100 (2102) - […] Du kan lese mer om OKR på Karl Philip sin blogg her. […]
  43. Nettbutikk fra bunnen av: Lettere enn en skulle trodd - Ola Bjørnes Olsen - […] Martine 28.02.2019. Facebookforelesning.Ødegård, Even og Bodding, Eivind. 04.03.2019 Forelesning.«OKR-et system for gjennomføring» […]
  44. Nettbutikk fra bunnen av: Lettere enn en skulle trodd | DIG2100 (2102) - […] «OKR-et system for gjennomføring» INEVO […]
  45. E-HANDEL FOR NYBEGYNNERE – VEIEN TIL EN VELLYKKET LANSERING – Marius Schafferer - […] de viktigste avklaringene var på plass, benyttet vi systemet objective key results for å ha klare arbeidsprosesser og et…
  46. E-HANDEL FOR NYBEGYNNERE – VEIEN TIL EN VELLYKKET LANSERING | DIG2100 (2102) - […] de viktigste avklaringene var på plass, benyttet vi systemet objective key results for å ha klare arbeidsprosesser og et…
  47. Dere skal utvikle en full fungerende nettbutikk – Christin Monsen - […] Fordelen med å bruke OKR er mange, men det viktigste er at mål blir mer tydeliggjort og det blir…
  48. Dere skal utvikle en full fungerende nettbutikk | DIG2100 (2102) - […] Fordelen med å bruke OKR er mange, men det viktigste er at mål blir mer tydeliggjort og det blir…
  49. Slik kan du enkelt sette opp en nettbutikk – Veronica Borg - […] tips er å bruke systemet OKR – Objective Key Results. Inevo beskriver OKR som et styringssett for å sette…
  50. Slik kan du enkelt sette opp en nettbutikk | DIG2100 (2102) - […] tips er å bruke systemet OKR – Objective Key Results. Inevo beskriver OKR som et styringssett for å sette…

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *