OKR

OKR – et system for gjennomføring

Har du noen gang lurt på hvordan suksessrike selskaper klarer å navigere og vokse i et landskap som stadig endrer seg? Faktum er at de fleste suksessrike bedriftene bruker samme system! Et system som de fleste bedrifter i Norge fortsatt ikke kjenner til. Systemet heter OKR.

OKR – et system for gjennomføring

Ideer er enkelt. Gjennomføring er vanskelig.

Gode ideer kombinert med eksepsjonell gjennomføring skaper magi. For å skape magi må man sette gjennomføring i system. OKR er et system for gjennomføring!

Har du noen gang lurt på hvordan suksessrike selskaper klarer å navigere og vokse i et landskap som stadig endrer seg? Faktum er at de fleste suksessrike bedriftene bruker samme system! Et system som de fleste bedrifter i Norge fortsatt ikke kjenner til. Systemet heter OKR.

Selskaper som bruker OKR:

I dette innlegget lærer du følgende:

  • Hva er OKR?
  • Hvorfor bruke OKR?
  • Hvordan vi innførte OKR i INEVO?
  • Hvor du kan lære mer om OKR

Hva er OKR?

OKR står for Objective, Key Results. OKR er et enkelt styringssett som benyttes for å sette høye målsikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid. OKR bidrar til å forbedre internkommunikasjonen i selskaper ved at alles mål gjøres tilgjengelig for alle andre i selskapet. OKR erstatter ikke god ledelse og god bedriftskultur, men hvis du har fundamentet på plass så vil OKR løfte bedriften til neste nivå – hver gang.

Helt enkelt kan du si at OKR handler om å svare på to grunnleggende spørsmål i alle ledd i organisasjonen hvert kvartal:

  • Objective: Hva ønsker du å oppnå?
  • Key results: Hvordan har du tenkt å komme dit?

Objective er retningen. Key results er hvordan du skal komme dit.

Ved å besvare disse to spørsmålene hvert kvartal tvinger du frem tydelige prioriteringer og riktig fokus i bedriften. Når i tillegg alle ansatte besvarer spørsmålene og gjør sine mål synlig for alle andre i organisasjonen dannes en sosial og transparent kontrakt mellom ansatte. En sosial kontrakt som knytter personlige mål med bedriftens mål.

Talentfulle og engasjerte mennesker ønsker å jobbe i organisasjoner der deres personlige mål samsvarer godt med bedriftens verdier og mål. Talentfulle mennesker liker å sette høye mål og bli målt på fremdriften. Organisasjoner som blir vandt til å sette høye mål og jobbe hardt for å oppnå målene skaper suksesshistorier!

I 1999 hadde Google 30 dyktige ansatte og en lovende søkemotorteknologi. De tjente ingen penger og investoren John Doerr, som nylig hadde investert nesten 12 millioner dollar i selskapet, kom på besøk med en gave som senere vil vise seg å være gull verdt. Gaven het OKR.  Doerr presenterte OKR som en måte å styre et selskap på. Google-grunderne hadde ingen annen måte å styre selskapet på, så de adopterte OKR-styringsettet fullt ut. Hvert kvartal siden 1999, har alle ansatte i Google brukt OKR til å sette mål og følge opp mål. I dag har Google over 80 000 ansatte og de bruker OKR fremdeles.

Hvorfor bruke OKR?

OKR er en enkel måte å styre et selskap. OKR bidrar til tydelighet, fokus, økt engasjement og høyere gjennomføringskraft!

Det er i hovedsak 4 fordeler med å benytte OKR:

  1. De viktigste målene i bedriften kommer til overflaten
  2. Alle i bedriften får vite hva som er viktig
  3. Du får vite hvordan alle ligger an i forhold til målene
  4. Alle i bedriften vet hva som foregår

Hvordan vi innførte OKR i INEVO?

Våren 2018 følte folk i INEVO at vi manglet struktur og tydelige mål både for bedriften og for ansatte. Siden tydelige mål og riktig fokus ofte danner grunnlaget for suksess besluttet vi å utforske temaet ytterligere. Etter å ha lest om OKR i en artikkel om Zynga og sett John Doerr´s TED video, samt lest bøkene Measure What Matters og Radical focus, besluttet vi å teste ut OKR sommeren 2018.

Siden vi visste at de fleste bedrifter feiler i første runde med OKR valgte vi å starte med OKR internt for personlig og faglig utvikling. Vi vet også at folk flest misliker endring. Derfor introduserte vi først OKR i små grupper. Vi kjørte korte diskusjonsmøter med 1-3 personer der vi introduserte OKR-systemet og oppfordret nøkkelpersoner til å teste det ut i liten skala i 6 uker. Flere nøkkelpersoner testet det ut og vi fikk positive tilbakemeldinger. Vi besluttet derfor å innføre OKR i hele organisasjonen 1. oktober 2018.

På vårt ukentlige mandagsmøte (1. oktober 2018) presenterte vi hvorfor vi ønsket å innføre OKR og vi presenterte en enkel steg-for-steg plan på hvordan vi hadde tenkt å gjøre det. I tillegg presenterte vi selskapets 3 hovedmål (Bygge fagmiljø, utvikle OMA-modellen og skape suksesshistorier.

Her er stegene vi fulgte for å innføre OKR i INEVO:

  1. Fortell hva du ønsker å oppnå i det neste kvartalet i OKR-format
  2. Sjekk at dine OKR er i tråd med firmaet
  3. Diskuter dine OKR med en leder
  4. Daglig leder godkjenner alle OKR
  5. Alle publiserer sine OKR på et sted som er synlig for alle
  6. Vi kjører ukentlige oppdateringer i Basecamp

De fleste ansatte syntes OKR var spennende, mens noen ble med litt motvillig. Noen valgte ambisiøse objectives, mens andre siktet litt lavere. Hver person valgte sine egne OKR og en leder hadde samtaler med hver enkelt ansatt for å sikre gode OKRer. Når alle hadde valgt OKR´er publiserte alle sine OKRer slik at alle kunne se hverandres OKR. Siden vi allerede brukte Basecamp internt, valgte vi oppskriften til Rob Sobers fra sikkerhetsselskapet Varonis. Hver fredag sendte vi ut en påminnelse om å sende inn en kort status på hvordan man lå an. Etterhvert ble det en rutine. Etter et kvartal med OKR har vi besluttet å fortsette å bruke rammeverket i egen organisasjon, samt dele erfaringer med både kunder og samarbeidspartnere.

Hvordan kjøre en OKR workshop?

Klikk her for å se detaljert oppskrift på hvordan kjøre en OKR workshop (krever at du ber om tilgang via din Google konto)

Bakgrunnen til OKR

OKR er ikke noe nytt. Det er heller ikke noe trendord. Røttene går helt tilbake til 1954 da Peter Drucker introduserte begrepet «managing by objective». Da Andy Grove grunnla Intel sammen med Robery Noyce og Gordon Moore, videreutviklet de MBO til det som i dag er kjent som OKR. John Doerr jobbet en periode i Intel og da han sluttet tok han med seg ideene videre til investeringsselskapet Kleiner Perkins som senere var blant de første investorene i en rekke meget suksessrike selskaper.

Hvor kan du lære mer om OKR?

Den ultimate guiden til Google My Business
SEO

Den ultimate guiden til Google My Business

Den ultimate guiden til Google My Business Hannah Lindelien
Designprosesser for digitale løsninger
DesignStrategi

Designprosesser for digitale løsninger

Designprosesser for digitale løsninger Cathrine Andrea Knutsen
OMA-modellen: En revolusjonerende måte å jobbe med digital markedsføring
OMA

OMA-modellen: En revolusjonerende måte å jobbe med digital markedsføring

OMA-modellen: En revolusjonerende måte å jobbe med digital markedsføring Christopher Espeland Aitken